Shopify

10 BFCM tips van onze Coders door Isa Leeflang

Elke jaar staan e-commerce merken wereldwijd voor de vraag: Meedoen aan Black Friday en Cyber Monday (BFCM) of niet? 

Een belangrijke zorg die veel merken delen, is de angst om een golf aan prijsgevoelige klanten aan te trekken. Een terechte zorg wanneer je na een eerste bestelling nog niet winstgevend bent en je moeite hebt om klanten na BFCM te behouden.

Heb je besloten dat meedoen aan BFCM bij je strategie past? Het team van Code deelt 10 tips om ervoor te zorgen dat je maximale waarde uit je campagne haalt.

BFCM-10-tips-EN – 1

Tip 1: Zorg dat je sale gemakkelijk te vinden is

Van Syra Vlaanderen (Head of Marketing bij Code)

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende tip: Het heeft weinig zin om tijd te investeren in een BFCM-campagne als je klanten je aanbieding(en) niet kunnen vinden. In de aanloop naar Black Friday kun je een countdown-timer aan je site toevoegen om aanbiedingen te promoten en subscribers te verzamelen. Zo kun je deals naar je doelgroep communiceren zodra je sale is gestart.

Denk slim na over plekken waar je jullie promotie kunt communiceren tijdens BFCM. Voeg een banner toe aan je homepage en overweeg banners toe te voegen aan andere (collectie/product) pagina's, menu, navigatie en zoekbalk.

Tip 2: Begin op tijd met je campagne

Van Simon Iseringhausen (Customer Success Manager bij Code)

Sommige klanten ontvangen hun salaris al op 22 november, en je wilt voorkomen dat ze het uitgeven voor jouw campagne begint. Het kan daarom slim zijn je BFCM-campagne vroeg te starten. Onze klant Valk at Home deed dit door een e-mailflow op te zetten met een timer voor early access tot Black Friday. Zo konden geïnteresseerden al op donderdag, een dag voor de officiële start van BF, winkelen.

Overweeg ook om voorraad counters toe te passen op je producten. Wanneer de voorraad laag is, ontvangen geïnteresseerden een notificatie via e-mail/SMS/WhatsApp, wat de urgentie vergroot om van je aanbieding gebruik te maken zolang de voorraad strekt.

Tip 3: Segmenteer je E-mail Marketing

Van Midge Hazewinkel (Head of Klaviyo bij Code)

De sleutel tot succes tijdens BFCM is het begrijpen van je doelgroep en hen de juiste boodschap brengen. Daarom zijn segmentatie en personalisatie in je e-mail flows onmisbaar. 

Wij adviseren onze klanten om verschillende persona's aan te spreken in BFCM-flows en campagnes:

  • Koopjesjagers: Deze shoppers zijn niet bijzonder loyaal en geven vooral om prijs. Gebruik korte, dringende berichten om hun aandacht te trekken en benadruk de aanbiedingen die je hebt.

  • Last-Minute Shoppers: Deze onregelmatige klanten hebben mogelijk eerder tijdens BFCM bij je gekocht en maken zich zorgen over levertijden. Benadruk verzendtijden om cart abandonment te voorkomen. Voeg countdown-timers of herinneringen toe voor de laatste verzenddagen.

  • VIP Shoppers: Dit zijn loyale, frequente kopers die veel uitgeven en geen extra stimulans nodig hebben. Geef ze early access tot de sale of voeg een persoonlijk element toe, zoals een handgeschreven bedank kaartje of gratis sample.

  • Oriënterende shoppers: Deze shoppers overwegen je merk, vaak als cadeau. Ze zijn nog niet bekend met je merk en zoeken naar informatie terwijl ze de voor- en nadelen afwegen. Betrek deze shoppers door gebruik te maken van user-generated content (UGC) en biedt gedetailleerde informatie. Richt je op recente bezoekers via Google- en Facebook-advertenties.

Hoe segmenteer je deze persona's in e-mail marketing, vraag je je misschien af? Voor het definiëren van verschillende persona's voor jouw merk, is geen standaard formule. Toch geven we je graag twee voorbeelden in de onderstaande afbeeldingen (met Klaviyo als ESP).

De segment filters (aantal acties, omzet, etc.) zijn afhankelijk van jouw merk. Natuurlijk zien persona-definities er anders uit voor een koffiemerk dan voor een fietsmerk. Heb je hulp nodig bij het segmenteren? Neem gerust contact met ons op.

Let op: Zorg ervoor dat je segmenten van elkaar uitsluit bij het versturen van een campagne.

Segment Window Shopper
Segment Last Minute Shopper

Extra tips om E-mail Marketing campagnes tijdens BFCM te optimaliseren:

  • Verkort de tijdsvertragingen in abandonment flows (cart, checkout, browse) tot 30 minuten.
  • Retarget opens of clicks (sluit kopers uit) in de laatste 72 uur. Stuur campagnes opnieuw met andere onderwerpregels of preview teksten naar dit segment.
  • Maak gebruik van countdown-timers in banners om een gevoel van urgentie te creëren.
  • Gebruik een feestdagen template, waarbij je promoties, seizoensgebonden banners, countdown-timers, urgentie en USPs benadrukt. Deze kun je inzetten in flows met hoge betrokkenheid, zoals Added to cart, Abandoned checkout, Welcome Series en Browse Abandonment.

Tip 4: Implementeer Gifting features

Van Coen Fredriks (E-Commerce Strategist bij Code)

Veel mensen gebruiken BFCM om cadeaus in te slaan voor de feestdagen. Met deze tips help je hen om de beste cadeaus in te kopen:

  • Product recommendation quiz: Maak het vinden van het perfecte cadeau eenvoudig door een product recommendation quiz in te richten met Product Recommendation Quiz of Octane. Inspiratie nodig? Bekijk de quizes die we hebben gerealiseerd voor Fascino Coffee en Olcay Gulsen.

  • Cadeau inspiratie: Creëer een cadeau inspiratie pagina, zoals BOSKA, om de zoektocht naar cadeaus voor je klanten makkelijk te maken.

  • Cadeauverpakking en persoonlijke kaart: Veel shoppers willen hun cadeau direct naar de ontvanger sturen of het inpakken uitbesteden. Voeg cadeauverpakking en een persoonlijke kaartservice toe aan je checkout om het verschil te maken ten opzichte van je concurrentie.

Tip 5: Verhoog je AOV met Upsell, Cross-sell en Bundels

Van Bob Rockland (Co-founder bij Code)

Het maximaliseren van de gemiddelde orderwaarde (AOV) tijdens BFCM is een slimme strategie, en belangrijk om je marges te beschermen. 

Een van onze favoriete manieren om dit te doen is door bundel korting te bieden en slim gebruik te maken van upsell- en cross-sell.

Rebuy wordt gebruikt door merken zoals namuk, DOUXE en McGregor New York om bundels te creëren en klanten persoonlijke aanbevelingen te tonen. Bereken je ROI met Rebuy Engine om te zien of het de investering voor jouw merk waard is.

Lees 10 tips en strategieën van Rebuy voor succesvolle feestdagen uit hun BFCM Playbook.

Wil je beginnen met Rebuy? Neem contact met ons op, wij helpen graag bij de implementatie en zorgen voor 25% korting op je eerste 2 maandfacturen. 

Tip 6: Verzamel reviews

Van Mark Oosterom (Customer Success Manager bij Code)

Reviews zijn als de lijm die langdurige relaties met je klanten versterken, ze laten zien dat je waarde hecht aan hun mening. Zorg er daarom voor dat je na BFCM review verzoeken naar nieuwe klanten stuurt. Het is een simpele maar sterke manier om te laten zien dat je klanten serieus neemt. 

De piek aan nieuwe klanten die veel merken ervaren tijdens BFCM biedt een kans voor het verzamelen van reviews. Aangezien 75% van de consumenten op reviews vertrouwt om aankoopbeslissingen te beïnvloeden, is dit een kans die elk merk zou moeten pakken. 

Tip 7: Stuur notificaties bij wishlists en lage voorraad

Van Noah de Bont (Support Engineer bij Code)

Ondertussen weten we dat een wishlist een must is in e-commerce. Met Black Friday in aantocht kun je klanten een melding sturen (via e-mail of SMS) wanneer een item op de wishlist in prijs daalt. 

Hoewel sommigen klanten niet geïnteresseerd zijn in algemene nieuwsbrieven, heeft het inschrijven voor prijsdaling-meldingen een veel lagere drempel.

Tip 8: Verzamel waardevolle data

Van Coen Fredriks (E-Commerce Strategist bij Code)

Een simpele tip die je veel kan opleveren: Aangezien je verkoopvolume de komende maanden waarschijnlijk zal toenemen, is dit je kans om waardevolle gebruikersdata te verzamelen met Hotjar of Mixpanel. Veel van de functies van deze tools zijn gratis, dus er staat je niets in de weg om hiermee aan de slag te gaan. 

Tip 9: Focus op optimalisatie

Door Robin Huizing (Customer Success Manager bij Code)

Tijdens BFCM schieten de acquisitiekosten omhoog en is de concurrentie op zijn hevigst. Mijn advies is om het hoofd koel te houden en te focussen op optimalisatie. Dit klinkt saai, maar vooral tijdens BFCM telt elke 0,1% extra conversie.

Het loont om een audit uit te voeren (ruim op tijd, zodat je nog actie kunt ondernemen) door je volledige klantreis te doorlopen en elke stap te analyseren. Kijk hoeveel mensen van je home page of landingspagina naar een categoriepagina gaan. Hoeveel mensen klikken op een van de producten en gaan naar de productdetailpagina, en vooral belangrijk, hoeveel mensen klikken op de 'Add to cart' knop. Je checkout page is natuurlijk enorm belangrijk. Het zal je verbazen hoeveel mensen afhaken en je product niet kopen omdat ze bepaalde vertrouwenselementen missen of in de war zijn door je navigatie of productbeschrijvingen.

Het is moeilijk om objectief en kritisch naar je eigen webshop te kijken, dus wij helpen je graag. Omdat we honderden winkels in veel verschillende niches hebben gebouwd, hebben we een waardevol perspectief en kunnen we snel kansen zien om te verbeteren. Neem gerust contact met ons op

Tip 10: Bereid een post-BFCM campagne voor

Van Aina Lobera (Klaviyo Specialist bij Code)

Je Black Friday Cyber Monday (BFCM) campagne zou niet in november moeten stoppen. Moedig je klanten aan om reviews en User Generated Content (UGC), zoals foto's of video's van hun nieuwe producten, te delen in ruil voor korting of gratis verzending.

UGC is een bewezen manier om nieuwe shoppers naar je winkel te trekken en conversie te verhogen. De uitvoering is makkelijk: stuur je verzoek via e-mail en verspreid UGC het via social media. Reviews.io is een krachtige Shopify-app die reviews en UGC combineert.

53% van de consumenten zou geen aankoop doen zonder reviews te lezen en 54% van de shoppers zoekt naar productinformatie op sociale media, bewijs dat een post-BFCM-campagne zich uitbetaald. 

Succes!

De keuze om mee te doen aan Black Friday & Cyber Monday ligt bij jou, en de weg naar succes begint met je strategie. Het draait niet alleen om aanbiedingen en kortingen; het gaat om het opbouwen van relaties, het creëren van waarde en het versterken van je merk.

Wil je geen kortingen geven tijdens BFCM? Overweeg dan om klanten te stimuleren met andere activaties, zoals donaties aan een goed doel dat past bij je merk of het bieden van samples. 

Veel van deze tips zijn ook buiten de feestdagen waardevol en bruikbaar. Zoek je ondersteuning in de uitvoering of strategie? We helpen je graag wanneer je contact opneemt.