2016: Een veelbelovende aanloop
Gelukkig hangt er tegen die tijd al iets nieuws in de lucht. Een heleboel nieuws, zelfs. Om maar wat te noemen: Code’s co-founder Bob begint in zijn vrije tijd met Shopify te experimenteren, en ziet al snel: dit heeft potentie! Ondertussen zijn er ook in de rest van de wereld veelbelovende gebeurtenissen:
- Nadat Shopify Noord-Amerika zo goed als veroverd heeft gaat het platform op zoek naar nieuwe markten, waaronder Europa.
- Dankzij Mollie, de Nederlandse fintech genie, is Shopify eindelijk compatible met iDeal en een hele serie andere Europese betaalmethoden.
- Een paar hele vroege adopters in Nederland (zoals het Amsterdamse merk Daily Paper) lanceren stores op het vooralsnog compleet onbekende SaaS platform.
- En tenslotte: de End of Life van het open source e-commerce platform Magento 1 komt langzaam dichterbij.
2017: Code is een van Europa’s Shopify pioniers
Tegen de tijd dat Bob en Wouter een knoop moeten doorhakken over de toekomst van Code, begin 2017, komt alles samen en had hun beslissing om voor Shopify te gaan niet beter getimed kunne zijn. De rest van dat jaar helpen we Filling Pieces een nieuwe store bouwen op Shopify Plus, migreren we verschillende Magento merchants naar Shopify, bouwen een custom B2B store in Shopify voor BOSKA, lanceren we MR MARVIS, en bedenken en bouwen we een bike configurator voor Veloretti.
Wil je weten waarom we voor Shopify kozen? Check onze 5 argumenten hieronder
2018: Code wordt officieel Shopify Plus partner
Code blijft stores lanceren op Shopify Plus, terwijl het Shopify hoofdkantoor nog niet eens is begonnen met het uitrollen van Plus naar de Europese markt. Een van die stores is URBANARA, een grote Duitse klant met sites in alle DACH landen. Onder de indruk van onze B2B oplossing voor BOSKA en de configurator voor Veloretti, besluit Shopify om Code Plus Partner te maken - de eerste op het Europese vasteland.
Intussen ontwikkelen we ons eigen base theme. We nemen meer frontenders aan en laten een paar backenders gaan. We staan op de Webwinkel Vakdagen en merken dat praktisch niemand nog van Shopify gehoord heeft.
Evengoed besluiten Bob en Wouter die zomer om all-in te gaan op Shopify en te breken met het multifocus verleden. Alle klanten uit die tijd gedag zeggen is een pijnlijke move, ook in financiële zin, maar het schept veel duidelijkheid.
2019: Code maakt een ongekende groei door
Code is nu volledig gefocust op Shopify, maar de interne organisatie moet zich nog aanpassen. Het team van Code verdubbeld en we openen een tweede kantoor in Amsterdam. We besluiten onze klanten niet alleen te helpen aan een goedlopende Shopify webshop, maar ook aan een hoog conversieratio en terugkerende klanten met behulp van automated email marketing met Klaviyo.
Productieve chaos maakt de dienst uit terwijl het team de ene Shopify store na de andere blijft opleveren. Het is tijd om voor te sorteren op verdere groei en alle interne processen te professionaliseren. Wouter besluit om zijn architectuur skills te gebruiken voor het opzetten van een efficiënte en professionele organisatie in plaats van het bouwen van applicaties, en is vanaf dan full-time Code CEO.
2020: Code zet een toekomstbestendige strategie en structuur op
Terwijl een wereldwijde pandemie e-commerce naar ongekende hoogten duwt, zet Code een commerciële lange-termijn strategie op en formuleert ambitieuze groeiplannen. Een van de mijlpalen is de ontwikkeling van Returner samen met MR MARVIS, en de Shopify integratie die we bouwden voor last-mile carrier Budbee die tegenwoordig gebruikt wordt door grote merken als Gymshark.
2021: Code gaat de grens over
Naast de kantoren in Delft en Amsterdam opent Code een kantoor in Berlijn om het groeiende aantal klanten in de DACH regio beter te kunnen bedienen: ons eerste kantoor buiten Nederland. De pandemie blijft e-commerce aanjagen en zorgt voor ongelooflijke groei bij klanten als Stoov en Pieter Pot. Code bouwt hun Shopify stores en optimaliseert ze voor verdere internationale groei.
Op dit punt is Klaviyo een vast onderdeel van Code’s dienstverlening geworden, en helpen we klanten als Veloretti, O’Neill en TI SENTO - Milano om hun bezoekers aan zich te binden via automated email marketing. Niet veel later worden we de eerste Klaviyo Elite Partner van de Benelux.
2022: Code levert steeds hogere kwaliteit
Wanneer na de pandemie de e-commerce groei wat vertraagt, consolideert Code zijn positie als een van de go-to Shopify agencies in de EU. We werken voor gevestigde Duitse merken zoals Namuk, Santaverde en Urbanara, en zijn hard op weg marktleider te worden in Duitsland, een van Shopify’s belangrijkste markten in Europa.
Om klanten nog beter te helpen met het opschalen van hun e-commerce zonder hevig te investeren in paid marketing, introduceert Coen Fredriks (E-Commerce Strategist) een Growth & Accelaration programma op om merken te helpen hun conversie, frequentie en Average Order Value (AOV) te verhogen.
Door in een paar jaar meer dan 300 online stores te lanceren, heeft Code een netwerk opgebouwd van merkeigenaren, e-commerce managers en andere ‘industry friends’. We besluiten deze community samen te brengen tijdens Code Commerce Club evenementen en introduceren een gelijknamige nieuwsbrief waarin we tips en updates rondom e-commerce en het Shopify ecosysteem delen.
Schrijf je hier in om 1-2 keer per maand onze Code Commerce Club email te ontvangen
2023: Code viert eerste lustrum met Shopify Plus
Vijf jaar nadat we Shopify Plus Partner zijn geworden is Code een bekende naam in Shopify kringen. Veel klanten uit de begintijd zijn nog steeds bij ons, zoals BOSKA en Rosefield. Ook nu nog blijven klanten vaak bij ons voor de lange termijn, omdat we na de lancering van je shop graag met je blijven samenwerken om je store te optimaliseren en meetbare resultaten te realiseren.
Waarom werken e-commerce merken nog meer graag samen met Code? We vragen het onze klanten regelmatig en krijgen steeds dezelfde antwoorden terug. En vrijwel altijd komt het neer op onze grootste kracht: ons team.
Waarom klanten graag met Code werken
- Onze track record. Wij waren een van de allereerste Shopify agencies in Europa en bouwen al langer op Shopify dan bijna elke andere agency. Om die reden is Code heel, heel erg goed in Shopify. We weten alles wat er te weten valt over het platform, en over e-commerce.
- Onze Coders. Code maakt er een punt van om alleen maar social nerds aan te nemen: Coders met karakter, mensen die net zo makkelijk communiceren als dat ze programmeren. Daardoor kunnen we ook een fijne werkomgeving bieden - en de beste developers aannemen.
- Onze Agile manier van werken. In tegenstelling tot de meeste Shopify agencies werkt Code 100% Agile, al ruim 12 jaar. Het zit er bij ons ingebakken.
- Ons cross-industry ervaring. Waar veel Shopify agencies design gefocust zijn en vooral werken voor fashion & lifestyle merken, werkt Code samen met klanten uit allerlei verschillende branches. Daardoor krijgen we de meest uiteenlopende uitdagingen voor onze neus, is onze ervaring veel breder, trekken we grotere klanten aan, en houden we dingen interessant voor onze Coders.
- Onze tech-oriëntatie. Code is goed in code, en dat zie je. Tech zit nog steeds diep verankerd in ons DNA, een overblijfsel van ons Zwitsers-zakmes verleden. Het maakt ons de besten in wat we doen, omdat we effectieve oplossingen kunnen bouwen waar andere agencies de kennis en ervaring missen.
- De consistent hoge kwaliteit van ons werk. Code heeft extreem hoge standaarden, en zal nooit iets opleveren wat daar niet aan voldoet. Dezelfde standaarden gelden voor onze communicatie met klanten en onze agile processen. Dat is waarom we een discovery fase inplannen voor de meeste projecten: dit geeft een accurate inschatting van hoeveel sprints er nodig zijn om iets te maken dat echt dingen gaat oplossen voor onze klanten.
5 redenen waarom Code graag met Shopify werkt
We zouden niet zijn waar we nu zijn zonder Shopify. We waren vanaf het begin onder de indruk van het platform - en die bewondering is over de jaren alleen maar gegroeid. Waarom worden Coders blij van Shopify?
- De hoge kwaliteit. Wouter: “Shopify gaat voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Neem Shopify 2.0 bijvoorbeeld: de release was veel eerder gepland, maar ze stelden het uit om het goed te krijgen. En dat is ze ook gelukt, de ‘sections everywhere’ feature is gewoon heel erg goed gebouwd.” Bob: “En ze hebben de beste checkout. Het meest kostbare stukje Shopify. De Shopify layout wordt onbewust als betrouwbaar gezien door online shoppers. Ze herkennen het.”
- De developer-first benadering. Bob: “Shopify-founder Tobi Lütke is een nerd. Zolang hij aan het roer staat is Shopify gefocust op het leuk maken voor developers.” Wouter: “Toen we begonnen met Shopify was ik erg onder de indruk van hun API documentatie, helemaal opgepoetst en shiny. Meestal is het een bende, of je moet het zelf maar uitvogelen. En het werkte! Er waren geen bugs en het crashte niet. Best wel bijzonder.”
- Hun leger van developers. Wouter: “Shopify heeft zó veel mensen in dienst die constant bezig zijn het platform te verbeteren. Zo’n 3.000 op innovatie en 2.000 op development. Hun snelheid en capaciteit is echt ongelooflijk.”
- De extreme gebruiksvriendelijkheid. Bob: “Met andere platforms factureerden we vroeger altijd 1 of 2 dagen om klanten het platform te leren. Met Shopify is dat niet meer nodig, het is super intuïtief. Klanten hebben ons nauwelijks nodig bij het dagelijkse runnen van dingen.”
- Dat het SaaS is. Bob: “We hoeven ons niet meer druk te maken om dingen zoals crash management en serveronderhoud. We hebben de weekenden altijd vrij, want Shopify veroorzaakt bijna nooit onverwachte issues - en dat is goed nieuws voor iedereen.”
We zouden nog wel even door kunnen gaan, want er is zoveel leuk te vinden aan Shopify. Neem de 100+ nieuwe features die ze net gelanceerd hebben, bijvoorbeeld. We zijn klaar om aan de slag te gaan met de nieuwe B2B features, en de compleet vernieuwde checkout.
Nu we het daar toch over hebben: als je benieuwd bent hoe Shopify en Code jouw e-commerce vooruit kunnen helpen, neem dan contact op. Vul ons contactformulier in of kom gezellig langs bij een van onze kantoren. Je bent bij deze uitgenodigd!