Klaviyo

E-commerce best practices voor een goed presterende Welcome Series door Isa Leeflang

Een Welcome Series is een serie e-mails die je stuurt naar iedereen die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, met als doel om klanten van ze te maken. Welcome e-mails hebben vaak een veel hoger openingspercentage dan andere marketing e-mails, dus zorg ervoor dat je hier goed gebruik van maakt!

Het bijzondere van deze mails is hoe actief geïnteresseerd de subscriber is in dit beginstadium. Doe hier je voordeel mee door je merk meteen goed te introduceren en de voorkeuren van je nieuwe volger te leren kennen. Dit ga je merken in je resultaten: goed getimede, relevante informatie laten zien, zal je op de langere termijn veel opleveren. Bij Code gaan we meestal voor een serie van vier of vijf e-mails. Het gemiddelde openingspercentage van een welcome series waarin we iets cadeau geven is 50-70%, met een 15-20% placed-order-rate.

Laten we de e-mails in deze flow eens individueel bekijken. Maar eerst... maken we een omweggetje om te bespreken hoe je mensen zich laat inschrijven voor jouw e-mails.

Welcome series

Checkbox of sign-up?

Om je Welcome Series een vliegende start te geven, heb je een effectieve subscription methode nodig. Overweeg om een ​​selectievakje in je checkout op te nemen. Een grappige tekst of emoji kan de zichtbaarheid van aanmeldingen vergroten.

checkboxcheckout


Een andere optie is een pop-up- of fly-outformulier, maar zet deze selectief in wanneer bezoekers interesse tonen om te voorkomen dat ze worden overweldigd. Laat het zien als er interesse is in het merk, bijvoorbeeld enkele seconden na het openen van de collectie- of productpagina of nadat 4 pagina's zijn bekeken. Geef je formulier een extra dimensie met een teaser waarin de subscription rewards worden benadrukt. Bij Code voegen we vaak teasers toe na het sluiten van formulieren, vooral tijdens evenementen zoals Black Friday.

Welke beloning geef je nieuwe subscribers?

Als het aankomt op het belonen van nieuwe subscribers dan zijn de opties eindeloos. Een kortingscode, een waardevolle download, een gratis cadeautje, bedenk iets dat bij jouw merk past, en bedenk ook waarom je de subscriber iets aanbiedt. De bezoeker overladen met kortingscodes heeft vaak niet het door jou gewenste effect. Als je wilt dat mensen voor de lange termijn een band opbouwen met je merk, dan is het veel effectiever om jezelf stap voor stap te introduceren.

Een manier om een goede beloning te bepalen is door jezelf af te vragen wat een bezoeker nodig kan hebben voordat ze je product aanschaffen, en tegen welke obstakels ze dan kunnen aanlopen. Misschien weten ze niet wat ze moeten kopen? Dan hebben ze meer informatie nodig over je producten. Willen ze meer weten over je bestsellers? Stuur ze een paar proefmonsters om te testen. Zijn ze benieuwd naar dat ene product van jou waar ze een abonnement op kunnen nemen? Stuur ze de eerste gratis, om uit te proberen. Vinden ze de verzendkosten vervelend? Bied ze gratis verzending aan voor hun eerste bestelling. Stof om over na te denken!

Your reward - Superstellar
Your reward - DOUXE

Best practices Welcome Series flow

De hoogste tijd om in de e-mails zelf duiken.

Mail 0: Ben jij dit echt?

Timing: meteen na inschrijven

Voordat je kunt losgaan met de echte content, wil je eerst drie dingen weten:

• of degene die zich heeft aangemeld ermee instemt om jouw e-mails te ontvangen
• of die persoon ook echt de eigenaar is van het e-mailadres dat ze opgegeven hebben
• en of het e-mailadres überhaupt bestaat.

Deze zogenoemde double opt-in procedure is een goede manier om je bounce rate laag te houden en ervoor te zorgen dat je e-mails niet als spam gezien worden. Maak van deze e-mail een simpel berichtje waarin je mensen uitnodigt om hun inschrijving te bevestigen door op een knop te klikken. Met Klaviyo,
Code’s favoriete e-mail automation software, hebben subscribers ook de optie om hun aanmelding te configureren op hun eigen Preferences & Consent pagina, waar ze kunnen aangeven wat ze wel en niet willen ontvangen. Je kunt je eigen branding gebruiken voor zowel deze pagina als de consent email. Er zijn natuurlijk altijd mensen die zich meer dan eens aanmelden voor jouw e-mails, met hetzelfde e-mailadres. In plaats van de double opt-in e-mail (die ze al ontvangen hebben bij hun eerste inschrijving) kun je hen een e-mail sturen waarin je meldt dat ze al abonnee zijn. Dit is uiteraard een potentieel marketing momentje! Stuur ze bijvoorbeeld een grappige e-mail met een tekst als: ‘Jij kunt echt geen genoeg van ons krijgen, hè...’, of iets anders dat goed bij je merk past.

Je e-mails beginnen met een persoonlijke aanhef is altijd een mooi gebaar, dus laat je ESP dit automatiseren als het kan. Afhankelijk van je merk kun je kiezen voor een informeel ‘Hallo Jan!’ of een formeler ‘Beste Heer Bommel’. Soms geven subscribers je geen achternaam - in dat geval is het handig om een generieke optie B te hebben die past bij je merk, iets als ‘Ha tuinliefhebber!’ Zorg er ook voor dat je ESP namen automatisch met een hoofdletter schrijft, want er zijn altijd subscribers die dat niet doen.

Als je e-mails en flows op gaat zetten, begin dan met de content blokken die je in iedere e-mail gaat gebruiken: header, footer, aanhef, en disclaimer. In het ideale geval geeft je ESP (Email Service Provider) je de optie om alle flows automatisch aan te passen als je in een enkele mail de basisblokken aanpast. Dat is extra relevant als je bijvoorbeeld een BFCM banner wilt toevoegen aan al je flows. 

Mail 1: Welkom! Hier is je beloning

Timing: direct nadat een nieuwe abonnee zijn aanmelding bevestigt.

Wat je verder ook doet in je eerste welcome series e-mail aan een nieuwe abonnee: als je ze een beloning beloofd hebt in ruil voor hun e-mailadres, geef ze die beloning dan op de makkelijkste manier die je kunt bedenken. Zet een grote glimmende knop in je e-mail, en zorg ervoor dat de kortingscode automatisch gekopieerd wordt naar de checkout als mensen erop klikken. 

Vergeet niet te melden hoe lang de kortingscode geldig is. Of nog beter, laat de vervaldatum zien in de e-mail (dit kun je automatiseren, als je e-mail programma die functie heeft - Klaviyo heeft ‘m). 

Er is een algemene regel in e-mailmarketing die zegt: zet nooit meer dan één boodschap of Call-To-Action in een e-mail! Omdat je eerste e-mail helemaal over je beloning gaat, kun je het beter nog even rustig aan doen qua merk indoctrinatie. Beperk je introductie tot de USP van je merk, laat je bestsellers zien (liefst gepersonaliseerd!), zet je socials en contactinformatie erbij (die horen standaard in elke e-mail die je stuurt), en zorg voor overtuigende visuals. Verderop in de lifecycle van je klant heb je tijd om voort te bouwen op dit begin.

Mail 2: We stellen onszelf graag aan je voor

Timing: Gemiddeld 2-3 dagen na mail 1. Wij adviseren om dit te A/B-testen voor jouw publiek.

Dit is de mail waarin je je merk en alles wat het te bieden heeft netjes introduceert. Vooral voor duurzame merken is dit de mail waarin je over je missie vertelt, aansluiting zoekt met de waarden van je subscriber en hen uitnodigt voor je community. Omdat deze e-mail niet op conversie gericht is hoeft er geen link naar een productpagina in: nodig mensen in plaats daarvan uit om je over-ons pagina eens te bekijken.

Mail 3: Nu willen we JOU graag beter leren kennen

Timing: 5-7 dagen nadat de inschrijving is bevestigd, ook afhankelijk van het
resultaat van Mail 1.

Als merk wil je voorkomen dat je alleen maar zendt. Als je doel is om klanten bij je merk te betrekken, dan moet de communicatie met hen tweerichtingsverkeer worden. In plaats van eindeloos over jezelf te vertellen, kun je beter ook af en toe vragen wat hen bezig houdt. Die informatie is ook belangrijk voor je bedrijf, want zo leer je je klanten beter kennen en leer je hoe je op hun behoeften kunt inspelen.

Bij Code zetten we in de derde e-mail meestal een link naar een online formulier met een aantal velden die abonnees kunnen invullen. Denk aan hun leeftijd, gender, kledingmaat, in welke productcategorieën ze geïnteresseerd zijn, en verdere info die jou helpt om je e-mails aan hen te personaliseren. We vragen ook altijd naar de verjaardag van de klant. Hier doen we natuurlijk iets mee als die verjaardag eraan komt, door ze een leuk cadeautje te geven. 

Als je klanten om hun gegevens vraagt, zorg er dan voor dat je alleen vraagt om relevante informatie. We kunnen dit niet vaak genoeg zeggen: vraag klanten nooit om informatie waar je toch niks mee gaat doen. Alleen al omdat teveel velden in een formulier een afknapper zijn. Maar nog belangrijker: je moet heel goed duidelijk maken dat je de gegevens van je klanten alleen gaat gebruiken om je service aan hen nog beter te personaliseren, en nergens anders voor. Je kunt af en toe een data-verzamel campagne uitsturen waarin je mensen vraagt om eventuele ontbrekende gegevens in hun profiel in te vullen. Overweeg om je subscribers te belonen voor hun hulp (via je loyalty programma bijvoorbeeld): op die manier verrijk je niet alleen je data, maar mogelijk ook je omzet.

Door actief om input van subscribers te vragen en deze gegevens te gebruiken om onze communicatie te personaliseren, verdiepen we ons inzicht in hun behoeften en voorkeuren. Hierdoor kunnen we relevantere inhoud en aanbiedingen leveren, waardoor uiteindelijk een sterkere band met ons publiek ontstaat.

Mail 4: Bekijk onze collectie!

Timing: 10-12 dagen nadat de inschrijving is bevestigd

We hebben deze mail toegevoegd aan de welcome series flow om nieuwe subscribers een gepersonaliseerd segment van hun uitgebreide productcatalogus te laten zien. Het is cruciaal voor een gepersonaliseerde aanpak om te weten welke productcategorieën aansluiten op de interesse van een subscriber.

In mail 3 hebben we gevraagd  om aan te geven welke categorie producten de subscribers interessant vinden. Deze vervolg-e-mail zorgt ervoor dat de nieuwe subscriber een gepersonaliseerde productfeed wordt getoond. Personalisatie is belangrijk omdat het veel betere resultaten oplevert. Laat de subscriber dus geen willekeurige producten zien; laat je ESP de producten toevoegen waarin je subscriber al interesse heeft getoond. Als er geen gegevens beschikbaar zijn, is het tonen van je bestsellers een goede optie.

Mail 5: Je kortingscode verloopt bijna!

Timing: 2-3 dagen voordat een kortingscode verloopt. Kies een vervaldatum die bij je product past, bijvoorbeeld een maand voor een fiets, en 2 weken voor een pak koffie.

Voor de nieuwe abonnees die nog steeds geen gebruik hebben gemaakt van hun kortingscode, of hun beloning nog niet hebben geclaimd, is dit de laatste reminder die je hen stuurt. Net als de eerste e-mail draait deze laatste aansporing helemaal om de grote glimmende knop. Voeg ter extra aanmoediging ook nog een gepersonaliseerde product feed toe met wat producten waar de subscriber al interesse in heeft getoond.

Klaar om ermee aan de slag te gaan?

De Welcome Series is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle e-mailmarketingstrategie. Als je klaar bent om je e-mail strategie naar een hoger niveau te tillen staan ​​wij voor je klaar. Bel ons, stuur een e-mail of kom langs in Delft of Amsterdam. Wij leren jou en je bedrijf graag kennen! Of lees natuurlijk ons ​​E-mail marketing Inspiratieboek waarin we al onze best practices op het gebied van e-mailmarketing voor e-commerce merken delen.