Shopify

Maak omnichannel verkopen simpel met Shopify POS door Linda Bleijenberg

Heeft jouw merk een offline verkoopkanaal? Zo niet, dan kan het heel interessant zijn om er een op te zetten - of als je er al een hebt, om er wat extra aandacht aan te besteden. Waarom? Omdat offline winkelen nog lang niet dood is, zoals sommige experts ons wilden laten geloven tijdens de e-commerce boom van de pandemie.

Merken als Oger, DOUXE, Filling Pieces en PADELSTORE.com hebben deze voorspellingen met succes genegeerd en runnen bloeiende brick-and-mortar winkels - allemaal ondersteund door Shopify POS, een kassasysteem waarmee je de ‘blended’ winkel ervaring mogelijk maakt die post-pandemie consumenten verwachten. 

Shopify POS

Het nieuwe offline: hybride winkelen

Volgens Shopify’s 2023 Commerce Trends Report is het juist aan de lockdowns en beperkingen van de pandemie te danken dat klanten nu behoefte hebben aan een fysieke plek en een persoonlijke benadering om met jouw brand te connecten. Tegelijkertijd zijn ze gewend geraakt aan de snelheid en het gemak van online shoppen - en verwachten ze hetzelfde van je fysieke verkooppunt.

Bovendien hebben ze er geen enkele moeite mee om tussen verkoopkanalen te switchen. Ze zien iets leuks in je boetiek, kopen het toch niet, hebben daar spijt van zodra ze thuiskomen, en bestellen het nog even snel in je webshop voor het avondeten. Terwijl ze bestellen zien ze dat er nog meer kleuren zijn, en voegen hetzelfde item in een andere kleur toe aan hun winkelmandje. Als ze de volgende dag de bestelling in huis hebben houden ze een kleur, gaan terug naar je boetiek om de andere kleur te retourneren, maar ruilen het uiteindelijk om voor een ander item dat ze leuk vinden.

Om aan deze nieuwe verwachtingen en shop-gewoonten tegemoet te komen, moet je offline verkooppunt naadloos aansluiten op je online store. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door Shopify POS te gebruiken: Shopify’s eigen point-of-sale app die je fysieke verkoopkanalen integreert met de rest van je bedrijf.

Wat is Shopify POS?

Een point-of-sale app is een app die je installeert op een mobiel apparaat (meestal een tablet, maar een smartphone werkt ook prima) waarmee je betalingen op locatie kunt ontvangen en beheren. Het kan heel veel betaalmethoden aan, inclusief contante betalingen, afhankelijk van welke hardware je erbij gebruikt (meestal een pinapparaat, soms ook een kassalade). 

POS systemen (ook wel kassasystemen genoemd) worden al jaren gebruikt in de horeca. E-commerce platforms als Shopify hebben POS inmiddels ook omarmd, en investeren flink in het optimaliseren van deze systemen voor e-commerce merken met een fysiek verkooppunt. Het resultaat is Shopify POS: een goed doordachte POS met al het extreme gebruiksgemak waar Shopify bekend om staat.

 

De voordelen van Shopify POS

De grote plus van Shopify’s POS app is dat het je fysieke verkooplocatie integreert met je online store en je data voor alle kanalen op een plek bij elkaar brengt. Op die manier wordt je offline store gewoon een extra verkoopkanaal, en wordt al je activiteit daar vastgelegd in je Shopify account. Dit heeft verschillende voordelen:

  • Je voorraad wordt gesynchroniseerd tussen je online en offline winkels, zodat je altijd weet wat er op voorraad is en waar. Je kunt voorraad levels bijhouden voor maar liefst 1000 locaties, afhankelijk van je Shopify plan.
  • Klantdata wordt ook gesynchroniseerd tussen verkoopkanalen. Dit betekent dat je in-store klanten zonder account kunt vragen zich aan te melden, zodat je ze niet uit het zicht verliest. Ook heb je makkelijk toegang tot bestaande accounts - om bijvoorbeeld loyalty punten toe te kennen voor een aankoop die klanten in je fysieke winkel hebben gedaan, of een in-store retour af te handelen.
  • De app geeft je instant toegang tot je bestsellers, kortingen, en veelgebruikte functies zoals een bon mailen. Zo ben je verzekerd van een soepele in-store klantervaring.
  • Omnichannel shopping wordt heel erg makkelijk. Laat klanten in de winkel bestellen en stuur het op naar hun thuisadres (of andersom, heel populair tijdens COVID: online bestellen en in-store ophalen), bewaar hun in-store winkelmandje voor je klanten, maak het mogelijk om een online besteld item om te ruilen in je pop-up store, of om een in de winkel gekocht item per post te retourneren - alles kan!
  • Krijg inzicht en overzicht in de resultaten van al je POS locaties via sales reports, cash(flow) tracking, product reports en meer. Dit helpt je om trends in je bedrijf te herkennen en erop te anticiperen. 

En er is meer: Je kunt hier gedetailleerde informatie over alle Shopify POS features vinden, en informatie over de meest recente POS updates check je hier.



Wat kost Shopify POS?

Shopify POS komt in twee smaken: Lite en Pro. POS Lite is gratis voor alle Shopify gebruikers en geeft je de basics voor verkopen op locatie. Het is geoptimaliseerd voor merchants die af en toe producten verkopen op markten, in pop-up stores en tijdens evenementen. Je kunt er nieuwe klanten mee registreren, bonnen versturen via email, retouren beheren, kortingen verrekenen en nuttige inzichten krijgen via gedetailleerde rapportages. Afhankelijk van je merk kan Shopify Lite tot 4 fysieke verkooppunten bedienen.  

POS Pro is gratis voor Shopify Plus gebruikers en heeft wat meer power. Voor niet-Plus-gebruikers kost Shopify POS Pro $89 per maand. POS Pro is wat je nodig hebt als je merk tot 50 (internationale) fysieke winkels heeft, met vaste verkoopmedewerkers. Met POS Pro kun je een ongelimiteerd aantal medewerkers accounts aanmaken, met elk hun eigen autorisaties. Het maakt in-store pickup van online bestellingen mogelijk, evenals ruilingen en retouren. Pro biedt meer customization opties voor de layout van je bonnen dan Lite, integreert met apps zoals LoyaltyLion (je kunt het zelfs koppelen aan een fysieke loyalty card), en nog veel meer.   

 

Zo zet je Shopify POS op voor je winkel

Shopify POS opzetten is simpel. Voor je begint moet je wat hardware aanschaffen die je bij Shopify kunt kopen of bij een andere partij van jouw keuze:

  • Een kaartlezer/betaalautomaat (of meerdere, afhankelijk van wat je nodig hebt)
  • Een relatief recente smartphone of tablet (of meerdere) om de Shopify POS app op te installeren (houd er rekening mee dat de app niet werkt op een desktop of laptop!)
  • Optioneel: een barcode scanner om makkelijk producten te registreren (kies er een die Shopify aanbeveelt)
  • Optioneel: een kassalade, om veilig contante betalingen te kunnen accepteren
  • Optioneel: een bonnenprinter (let op: eentje voor elke POS!)

Daarna installeer je de POS app op je mobiele apparaat, en loopt de rest van de setup door. De app synchroniseert automatisch je product catalogus, klant accounts, eventuele kortingen en cadeaukaarten die je hebt aangemaakt, en alles wat je verder nodig hebt.

N.B.: In de toekomst wordt het opzetten van POS mogelijk nog simpeler, wanneer POS Go uitgerold wordt in Europa. POS Go is een handheld apparaat met POS erop geïnstalleerd dat de functies van een kaartlezer en een mobiel combineert. 

Geïnteresseerd? Plan een Shopify POS demo met Code

Wil jij investeren in een fysieke ruimte waar je klanten persoonlijk met je in contact kunnen komen? Code heeft recent nog merken als PADELSTORE.com en Douxe geholpen om Shopify POS op te zetten, en we helpen jouw store ook graag om offline te gaan ;) Wij richten de software voor je keten van fysieke winkels in, integreren je POS met de andere systemen die je gebruikt, bouwen custom functionaliteit waar je die nodig hebt, en je mag vrij gebruik maken van onze ruime ervaring met verkopen op locatie. 

Vul ons contact formulier in om een afspraak in te plannen voor een live POS demo. Tot snel!