Shopify

Replatforming van Magento naar Shopify Plus: over Rosefield en Code door Linda Bleijenberg

Replatforming: daar sta je als e-commerce ondernemer vaak niet om te springen. Je hele online business migreren naar een ander platform? Het is altijd een uitdaging, wat voor omvang je bedrijf ook heeft. Waarom doen e-commerce bedrijven het dan toch? Daar kan Christiaan Bekker, oprichter van Rosefield Watches, wel iets over zeggen.

Rosefield horloge om pols | Code
Rosefield sieraden om pols | Code

“Het simpele antwoord is: migreren was voor Rosefield de enige echte optie. We hadden vanaf dag één problemen met ons oude platform, en die werden over de jaren alleen maar erger.” Het begon al bij de launch, in april 2015. De influencers die foto’s van zijn horloges op Instagram plaatsten leverden Christiaan meteen traffic op – maar zorgden er ook voor dat zijn webshop binnen een uur al crashte.

Een ramp voor een startende ondernemer die gewoon horloges wil verkopen, en helemaal geen verstand heeft van hosting, bandbreedte en server load. “Je wordt daar heel onzeker van, kan ik je vertellen.” Rosefield probeerde van alles, kreeg de site weer aan de praat, maar het patroon was gevestigd: vanaf toen ging de site regelmatig down. Er was altijd wel wat.

Van crisis naar crisis

Christiaan: “Je kunt heel veel zelf controleren als founder van een merk, maar hier heb je geen grip op. Dat geeft dus ook de meeste frustratie als het niet goed gaat, want je wilt daar helemaal niet mee bezig zijn. Zeker dit soort core-processen moeten gewoon werken.”

Maar dat deden ze niet, tot zijn grote frustratie. Christiaan moest zich noodgedwongen gaan verdiepen in techniek, omdat de problemen maar aanhielden. Hij was hele dagen kwijt aan bellen met developers. Als hij iets nieuws wilde voor de site kon dat vaak niet, ‘want dat duurt weer twee sprints’. 

Hij zag de hele tijd dingen op de site die niet werkten zoals het hoorde. En altijd was er die angst: zal de site vandaag wel in de lucht blijven, of wordt het weer één groot drama?

Het breekpunt kwam tijdens Black Friday Cyber Monday 2018. Al in de ochtend ging de website anderhalf uur lang down, ondanks alle maatregelen vooraf om in extra serverruimte te voorzien. Resultaat: veel omzet misgelopen op de belangrijkste dag van het jaar.

Rosefield horloge om pols | Code
Rosefield ring met gepersonaliseerde inscriptie | Code

Customized spaghetti

Wat ging er steeds mis? Achteraf heeft Christiaan wel een vermoeden. Zoals veel webshops gebruikte Rosefield Watches in het begin het open source platform Magento 1. Open source was destijds nog de standaard in e-commerce platforms, in ieder geval in Nederland: Shopify bestond al wel, maar richtte zich vooral op Noord-Amerika.

Open source e-commerce platforms zoals Magento en WooCommerce staan bekend om hun aanpasbaarheid: de mogelijkheden tot customization zijn eindeloos. Maar dat is ook meteen hét grote nadeel van dit soort platforms. Elke handige aanpassing aan je website zorgt er namelijk voor dat het geheel instabieler wordt. Je hebt dus ervaren developers nodig om dat in goede banen te leiden.

“Op zich is Magento een prima platform,” zegt Christaan daarover: “maar als startend merk heb je vaak niet de middelen om je webshop te laten ontwikkelen door een Magento specialist die je site helemaal conform Magento best practices inricht. En dan loop je op een later moment, als je wilt doorontwikkelen, tegen structurele fouten aan waar je continu omheen moet werken.”

Totdat je onvermijdelijk op een punt komt waar je bijna niks meer kunt veranderen zonder iets kapot te maken, zo stevig is alles met elkaar verweven. In Christiaan’s woorden: “Teveel customization is een flaw. Het wordt spaghetti.”. Als je dat punt bereikt hebt wordt je bedrijf gegijzeld door je platform. Christiaan: “Om toch de functionaliteit te krijgen die je nodig hebt, ga je dingen doen met het platform waar het helemaal niet voor gemaakt is. Je wordt compleet geleefd, blijft er maar energie in steken, en het gaat enorm in de papieren lopen.”

Migreren: maar waarheen?

Na Black Friday 2018 ging Christiaan definitief uitkijken naar een ander platform. Zo overwoog hij over te stappen op Magento 2, de compleet vernieuwde opvolger van Magento 1. Omdat Magento toen al de end of life van Magento 1 had aangekondigd, wist hij dat er sowieso een platform migratie aan zat te komen voor Rosefield. Maar wilde hij wel door met open source, en met Magento?

Vanwege zijn slechte ervaringen besloot hij toch even verder te kijken. Wat gebruiken andere merken in de markt? De sites van Gymshark en MVMT Watches trokken zijn aandacht, allebei op Shopify Plus. Toen hij zag dat een groot percentage van de US webshops op Shopify draaide, zowel kleine als hele grote merken als Tesla, Redbull en Sephora, nodigde hij een aantal e-commerce bureaus uit om de mogelijkheden te bespreken.

“Ik was heel erg toe aan iets dat simpel, modulair en schaalbaar was. Iets dat alle kernprocessen zo regelde dat ik er geen omkijken naar had. Ik heb al een miljoen dingen te managen, die basis-dingen moeten het gewoon doen. Dingen als hosting, daar zou je als ondernemer niks van moeten merken.”

De voor- en nadelen van Shopify

Met dat wensenlijstje werd een SaaS oplossing zoals Shopify een reële optie. Tijdens de pitch trok de presentatie van Code meteen Christiaan’s aandacht: “Bob’s eerste slide was een lijstje met redenen om Shopify NIET te willen: revenue sharing, de toch wat beperktere mogelijkheden wat betreft multi-currency en multi-language functionaliteit, en de checkout die niet aanpasbaar is.”

Bob’s volgende slides maakten duidelijk waarom replatforming naar Shopify toch een goede keuze zou zijn voor Rosefield. Met de end of life van Magento 1 in zicht was een platform aanpassing sowieso noodzakelijk, en de stabiliteit, schaalbaarheid en ‘agile’ inrichting van Shopify pasten uitstekend bij Christiaan’s wensen. Ondanks de verplichte revenue share zou Rosefield bovendien een stuk goedkoper uit zijn met Shopify: geen kosten meer voor hosting, geen gedoe (en kosten!) met upgrades en security meer, minder vaak developers nodig, en een veel kortere setup fase.

De kritiek op het prijsmodel van SaaS software, waarbij een percentage van de omzet afgeroomd wordt, was voor Christiaan geen groot obstakel. “Bij Magento heb je dat niet, nee, maar daar heb je hoge opstartkosten en het kost veel tijd en geld om te onderhouden.”

Shopify kwam op hem over als een veel moderner pakket. “Het past beter bij de tijdgeest: je kosten passen zich aan aan je omzet. De deal is: Shopify pakt wat van je omzet, en daar krijg jij een goed platform voor terug waar je weinig omkijken naar hebt. En zonder hoge developers kosten.” Dat hij daarmee inleverde op flexibiliteit was een bewuste keuze. “In de checkout heb je minder vrijheid, vergeleken met Magento. Maar de echt belangrijke dingen zijn goed geregeld.”

Christiaan’s prognose

Inmiddels draait de Rosefield webshop al een tijdje op Shopify Plus, naar volle tevredenheid. Christiaan ziet zeker wel verbeterpunten, maar zijn prognose is dat Shopify die ook ziet en er zeer waarschijnlijk op korte termijn werk van gaat maken. Vooral nu het zich steeds nadrukkelijker op de Europese markt aan het richten is.

“Als je ziet waar Shopify de komende tijd heen wil en wat er in de development pijplijn zit, dan denk ik: je kunt hier zelf als bedrijf niet tegenaan ontwikkelen. Zij zijn de specialisten en ze gaan veel sneller dan jij. Het is volgens mij een heel toekomstbestendig platform.”

Bob en Christiaan hebben een talk gegeven over deze case op de Webwinkel Vakdagen 2020: lees er hier meer over.

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht