Het draait om je verhaal
Zowel Dubin als van Seters begonnen met een enkel product. En dat niet alleen: ook nog eens een product dat in principe al in elke supermarkt te koop was. Hoe zorg je ervoor dat mensen een dergelijk product online gaan bestellen? Dan is het verhaal achter je product doorslaggevend.
Dubin lanceerde zijn scheermesjes met één goed getimed, perfect uitgevoerd filmpje (zie boven), waarin hij zijn simpele mesjes afzet tegen de veel te dure, veel te geavanceerde mesjes die bij de drogist liggen. En, vraagt hij zich af, waarom kunnen ze niet gewoon elke maand thuisbezorgd worden?
Voor Nuud draaide het allemaal om de nieuwe formule, die een totaal andere deodorant-ervaring mogelijk maakt. Niet elke dag meerdere malen sprayen of rollen, maar elke drie tot zeven(!) dagen een heel klein beetje onder je oksels wrijven. Geen enorme spuitbus maar een piepklein tubetje. Het hele productieproces zo duurzaam mogelijk uitgevoerd, van de ingrediënten tot aan het tubetje van suikerriet. En vooral: geen zweetgeur meer!
Slimme marketing
OK, dan heb je dus een briljant product dat echt goed werkt: maar hoe bereik je je eerste klanten? Voor de Amerikaan Dubin was zijn filmpje voldoende om meteen een grote groep consumenten aan te boren, voor het Nederlandse Nuud bleek Facebook advertising de sleutel. Martijn: “De eerste maand zochten we vooral naamsbekendheid via vrienden en kennissen. Maar vanaf oktober 2017 is één van onze aandeelhouders, toevallig heel goed in performance marketing, losgegaan met steeds verder geoptimaliseerde Facebook advertenties. Dat was erg succesvol, en nog steeds.”
Uiteraard profiteren die advertenties ook van het goede verhaal waar we het hierboven over hadden. Nuud’s verhaal landt bij consumenten omdat het echt nieuw is, en aanhaakt op een echte behoefte. Inmiddels verkoopt het product zichzelf. De vele jubelende reviews op de site laten goed zien dat mond-op-mond reclame al een tijdje de grootste motor achter de verkoopcijfers is.
Slim business model
En dan heb je nog het fenomeen direct-to-consumer. Dat is wat alle ondernemers willen: zo min mogelijk tussenpersonen. Niet alleen romen die allemaal een percentage af van de uiteindelijke opbrengst, ze zorgen er ook voor dat je weinig weet over je klanten. Webshops zijn in een unieke positie om die tussenlagen te omzeilen. Als ze een een sterk verhaal hebben vallen ze op, en weten ze consumenten veel beter aan zich te binden dan de bestaande grote spelers.
Dat wordt nog versterkt door een recente trend in eCommerce: subscriptions. Daarmee nemen klanten een abonnement op je product. Scheermesjes en deodorant zijn typisch producten waar je regelmatig nieuwe van nodig hebt. Webshops als Nuud en Dollar Shave Club spelen daarop in door een langdurige relatie met hun klanten aan te gaan. In plaats van hun klanten eenmalig een product te verkopen, lossen ze een doorlopend probleem voor hen op.
Daarbij speelt locatie ook steeds minder een rol, omdat een webshop overal ter wereld te bezoeken is, op elk gewenst moment. Dit maakt opschalen van een webshop een reële optie. Als je niet gebonden bent aan een fysiek verkooppunt, kan de hele wereld je klant worden. De Dollar Shave Club is een mooi voorbeeld van hoe snel zoiets kan gaan: binnen een paar jaar was Dubin’s webshop een speler van formaat, in een markt waar tot voor kort concurrent Gillette de dienst uitmaakte.
Ook bij Code helpen we regelmatig klanten met het opschalen en internationaliseren van hun webshop: Veloretti (van de hippe stadsfietsen) en Mr. Marvis (van de perfecte shorts) zijn mooie voorbeelden van shops die in Nederland begonnen, maar al heel snel met succes hun afzetmarkt uitgebreid hebben. Voor Nuud was dat niet nodig, want zij mikten vanaf het begin op een internationaal publiek. Zo’n 25% van hun deo’s blijft in Nederland, de rest gaat de grens over: het
leeuwendeel naar de UK, waar Nuud flink aan de weg timmert.
Slimme software
In handleidingen voor start-ups wordt vaak gezegd dat je je in het begin niet blind moet staren op de software, en dat je beter een snelle tijdelijke oplossing kunt kiezen om te testen of er wel een markt is voor je product. Dat is precies wat Nuud het eerste jaar ook gedaan heeft. Van Seters: “Bij de launch van Nuud, september 2017, draaide onze site op WooCommerce. Een paar maanden later hoorden we dat Veloretti overgestapt was op Shopify. Dat wilden wij ook! Shopify presteert veel beter, qua laadsnelheid bijvoorbeeld: superbelangrijk voor onze shop.”
Ze namen contact op met Code voor de migratie. “In Nederland is Code dé partij om mee in zee te gaan, als je een ambitieuze Shopify webshop wilt. Hun goede reviews waren ook veelbelovend.” Code zette de data van de oude webshop in no-time over naar Shopify, met een strak vormgegeven custom theme en een batterij apps – o.a. ReCharge, een superapp voor subscription webshops - om de performance van de site naar een hoger niveau te tillen.
Naast de migratie wilde Nuud een koppeling met hun fulfilment parter Nic.Oud. Dat bleek iets meer voeten in de aarde te hebben, waardoor de launch enige vertraging opliep. Evengoed stond de site binnen vier maanden live!
Frisse succesformule
Gewoon ergens beginnen, een goed verhaal hebben, en dan los met slimme marketing, business plannen en software: dat is in een notendop de formule achter de Dollar Shave Club en Nuud. En achter Veloretti en Mr. Marvis. En misschien wel achter jouw toekomstige webshop? Wij van CODE zeggen: doen!
Heb jij ook ambities voor je start-up? Wij voorzien je graag van de slimme software waar je groot mee gaat worden: Shopify dus. Keertje praten? Bel, mail of kom langs in Delft of Amsterdam!