Redesign en rebuild voor BOSKA: kwaliteit voorop
BOSKA is een Nederlands familiebedrijf dat al sinds 1896 food tools maakt die een leven lang meegaan - kwaliteit voorop. Bij Code zijn we trots dat we onszelf al vijf jaar BOSKA’s e-commerce partner mogen noemen. In 2017 verzorgden we BOSKA’s migratie van Magento naar Shopify Plus, inclusief een custom B2B omgeving en vandaag de dag staat er een toekomstbestendige Shopify B2C en B2B online store voor de Europese en Amerikaanse markt.
KLANT
BOSKAINDUSTRIE
Home, FoodTECHNOLOGIE
Shopify plus webshopsDIENST
Webshop rebuildServices die we hebben geleverd
Migration
Store Development
E-Commerce Optimization
UX/UI Design
Email Marketing
Internationalization
B2B
Verbeterde User Experience met Shopify
BOSKA was ooit een van Code’s allereerste Shopify klanten, en is sindsdien alleen maar succesvoller geworden. Niet alleen dankzij het online brengen van de B2B tak (die tot 2017 nog als offline groothandel opereerde), maar ook door de focus steeds meer te verschuiven naar de klant en diens behoeften. De upgrade naar Shopify 2.0 was hét moment om de User Experience van de hele BOSKA webshop naar een hoger plan te tillen. De grote plus van Shopify 2.0 is namelijk de ‘sections everywhere’ feature, waarmee niet alleen de homepage maar alle pagina’s vrij in te delen zijn - zonder ingewikkeld gedoe met HTML. Daarnaast betekent 2.0 snellere laadtijden (wat leidt tot een betere SEO-ranking, lagere bounce rate en een hogere conversie) en een snellere checkout. Dat opende een zee van nieuwe mogelijkheden voor de site.
Rebuild? Dan ook een redesign
Uiteraard ging BOSKA ook hier voor kwaliteit, en benutte de 2.0 overstap om hun hele e-commerce strategie weer eens tegen het licht te houden. Head of E-commerce Pascal Verheul vertelt: “Ik zat in het begin van het project om de tafel met Wouter (CEO), Marloes (Project Manager) en Coen (E-Commerce Strateeg) van Code, om te sparren over de vraag: hoe kan dit eruit zien? Toen werd het leuk! Coen stelde voor om de complete site te evalueren, met name de UX, en dan de move van 1.0 naar 2.0 te maken met een Minimum Viable Product (MVP). Lekker snel starten, live zetten, en daarna verder bouwen aan strategische doelen.”
Ook eens sparren met Coen over jouw bedrijf? Lees hier meer over Code’s Acceleration & Growth Program
Ook Coen is enthousiast over BOSKA’s ambities en hun drive om te blijven vernieuwen. “BOSKA is van origine een B2B merk, maar ze zien steeds meer in dat D2C echt een andere aanpak vereist dan B2B. Het is heel inspirerend om te werken met een familiebedrijf als BOSKA, dat al meer dan honderd jaar bestaat maar nog altijd open staat voor verdieping en vernieuwing - om uiteindelijk hun klanten een top ervaring te geven. Niet alleen met hun kwaliteitsproducten, maar ook door een uitstekende service en klantervaring te bieden.”
Een nieuw design was ook onderdeel van het plan, want het oude ging alweer vijf jaar mee en was niet optimaal. “Code adviseerde om samen te werken met Bolden, die een heel mooi design neerlegden. De eerste versie was bijna gelijk goed, we hoefden weinig te finetunen. Ons vorige design was in-house gemaakt en veel ervan bleek niet te kunnen in Shopify, waardoor het uiteindelijke resultaat het nét niet was. Destijds zat ik er ook steeds tussen qua communicatie: dat ging nu heel anders. Bolden weet hoe UX werkt, en ze hebben een een-tweetje met Code: je hoeft als klant geen scheidsrechter te spelen tussen je designer en je bouwer. Erg prettig.”
Ik zat ergens in het begin van ons Shopify 2.0 traject om de tafel met Code, met de vraag: hoe kan dit eruit zien? Toen werd het leuk!
Het is heel inspirerend om te werken met een familiebedrijf als BOSKA, dat al meer dan honderd jaar bestaat maar nog altijd open staat voor verdieping en vernieuwing.
UX optimalisaties: nieuw menu, bestsellers en giftwrapping
Alle vijf B2C stores (NL/DE/FR/EN/USA) gingen in oktober 2022 live, net op tijd voor de feestdagen. Belangrijke UX optimalisaties zijn onder meer de bestseller module op de homepagina, de compleet vernieuwde menustructuur en de uitgebreide blog met inspiratie en recepten.
BOSKA zet in de checkout bovendien vol in op het giftable houden van hun producten. Pascal: “We hebben ooit onderzoek gedaan in de checkout, en kwamen erachter dat 51% van onze bestellingen een cadeautje is. Dus dan is een inpakservice relevant. We hebben onderzocht of daar een goede standaard giftwrapping app voor te vinden was in de Shopify Appstore: nee dus. Die heeft front-end developer Aivis toen zelf voor ons gebouwd; zo doet Code dat."
E-Commerce doelen voor 2023: duurzame groei
Nu de nieuwe webshop staat kan Pascal vooruit kijken. Sinds december is BOSKA B-corp gecertificeerd. Bij Code juichen we dit natuurlijk van harte toe! We houden van klanten als BOSKA, Stoov, Kambukka en MUD Jeans, die duurzaamheid serieus nemen en dat laten zien met hun B-corp certificering. Pascal: “Uiteindelijk willen we een Impact Organization worden. Vanaf komend jaar gaan we bijvoorbeeld levenslange garantie bieden op onze producten, in plaats van de tien jaar die we nu hanteren.”
2023 wordt ook het jaar waarin BOSKA nog serieuzer werk gaat maken van hun groeistrategie, o.a. in samenwerking met Code’s e-commerce strateeg Coen. Pascal: “Onze Customer Retention moet fors omhoog. Onze target voor 2023 is 25%, en dat hopen we te behalen door het verbreden van het assortiment, en door onze marketing vergaand te personaliseren. We stonden altijd bekend om de kaasschaven en kaasfonduesets, maar inmiddels zijn we van de kaas tools uitgebreid naar de food tools - in feite alles waar bourgondische food-lovers blij van worden. Zo hebben we afgelopen jaar koksmessen, keukenmessen en een elektrische fondueset gelanceerd: dat zijn voor ons compleet nieuwe productcategorieën! Komende zomer gaan we een serie BBQ tools op de markt brengen.”
Sinds 2021 heeft BOSKA bovendien hun cross-selling tactieken verbeterd. Waar die selectie ooit handmatig gebeurde, op onderbuikgevoel, heeft BOSKA inmiddels de app CartUp ontdekt. Pascal: “Die was nog niet geïntegreerd met Shopify, dus wij brachten Code in contact met de eigenaar om een koppeling te maken. De app zet AI in om de bestsellers te selecteren die op onze homepage banners komen te staan. We gaan het de komende tijd nog verder finetunen om straks ook relevante accessoires te laten zien bij producten.”