Jeans leasen met
MUD Jeans en
Shopify
Waarom nieuwe spijkerbroeken maken en daarbij heel veel grondstoffen verspillen, als je ook nieuwe spijkerbroeken kunt maken van oude spijkerbroeken? Het Nederlandse MUD Jeans laat al 10 jaar zien dat het anders kan. Sinds najaar 2020 draait hun webshop op Shopify Plus.
KLANT
MUD JeansINDUSTRIE
FashionTECHNOLOGIE
Shopify plus webshops KlaviyoDIENST
Webshop migrationServices die we hebben geleverd
Migration
Store Development
Email Marketing
Returner
kopen
Helemaal in lijn met hun circulaire doelstelling koopt MUD Jeans oude spijkerbroeken in en verwerkt die tot nieuwe. Dat is een omslachtig proces waarbij een boel hordes te overwinnen zijn, want de rest van de wereld ziet jeans toch nog steeds als een wegwerp-product, in plaats van een waardevolle grondstof. Bij MUD Jeans gaat dat anders. Bij hen kun je spijkerbroeken leasen: je mag een tijdje gebruikmaken van de grondstoffen, en daarna geef je ze weer terug.
Leasen met Shopify,
on- en offline
Hoe geef je zo’n lease-constructie vorm in je webshop? Dat bleek lastig. Mede-eigenaar Dion Vijgeboom vertelt: “Tot najaar 2020 draaide onze webshop op WooCommerce, maar daar was de lease-optie moeilijk te configureren. Dus toen zijn we om ons heen gaan kijken naar iets beters en kwamen bij Shopify uit. Niet de goedkoopste, maar wel de beste; precies wat Bob ons vertelde toen we Code benaderden.”
Voor Code was het bedenken van een goede oplossing voor het leasen van producten een mooie oefening in improviseren. Bob vertelt: “We zochten een partner om dit mee te doen, maar voor de Amerikaanse bedrijven die we benaderden was het niet interessant om er een iDeal koppeling bij te leveren. Dus we zijn in eigen land rond gaan kijken, en uiteindelijk bleek een samenwerking met het Nederlandse Firmhouse het antwoord.”
Firmhouse is een Product-as-a-Service platform gespecialiseerd in lease-constructies. Zij hadden nog geen Shopify-integratie, maar hebben die op verzoek van Code speciaal voor MUD Jeans ontwikkeld – en daarna ook beschikbaar gemaakt voor andere klanten.
Een tweede uitdaging kwam voorbij toen fysieke retailers vroegen of ze ook mee konden doen met het lease-programma van MUD Jeans. Opnieuw een lekker complex vraagstuk: hoe verdeel je de omzet, wie krijgt wat en hoe registreer je welke winkel welke verkoop heeft gedaan?
Code ontwikkelde daarvoor een in-store lease systeem: een tablet met daarop een versimpelde versie van de webshop waarop winkelbezoekers, na het passen, de broek die ze willen leasen kunnen bestellen. Bij de checkout krijgen ze per e-mail een betaalverzoek, en zodra de betaling rond is wordt de broek verstuurd naar de klant.
Ik vind het gebruiksgemak van Shopify nu zo vanzelfsprekend dat ik soms vergeet hoeveel slechter ons vorige platform eigenlijk was.
Professionele upgrade
Naast het lease-gedeelte nam Code ook de rest van de webshop onder handen. We zorgden ervoor dat klanten in een paar klikken bij hun doel zijn, koppelden Returner om ruilen te stimuleren, en bouwden een custom B2B omgeving binnen Shopify – inclusief Code’s eigen IdentitySwitcher app, waarbij agenten namens een zakelijke klant kunnen inloggen en bestellen. De resultaten tot nu toe zijn veelbelovend: de gemiddelde orderwaarde ging omhoog met 30%, klanten komen vaker terug, en de CLV (Customer Lifetime Value) is met 12% gestegen.
Wil je jouw retourproces ook optimaliseren en ruilen stimuleren met Returner?
Sinds kort is MUD Jeans ook gestart met ons Klaviyo email marketing traject. Een duurzaam merk als MUD Jeans heeft veel fans en ambassadeurs, en email marketing is een heel goede manier om die achterban betrokken te houden. Bijvoorbeeld bij MUD’s alternatief voor BFCM, waarbij ze live, online, ingeleverde jeans verkopen die nog prima draagbaar zijn, en de opbrengst aan JustDiggIt doneren. Ook voor klanten die leasen is het ideaal om hen regelmatig van informatie te voorzien over de lease.
Dion: “De site is een stuk professioneler nu. Het verschil met WooCommerce is heel duidelijk: als je daar een plugin update installeerde deden twee andere plugins het ineens niet meer. Allerlei integraties met andere partijen zijn nu een stuk makkelijker te realiseren en te managen. Je went ook heel snel aan het gebruiksgemak: ik vind het nu zo vanzelfsprekend dat ik vaak vergeet hoeveel slechter ons vorige platform eigenlijk was.”
Ook migreren van e-commerce platform? Lees hier meer over hoe en migratie naar Shopify eruit ziet.