Klaviyo

5 must-have E-mail Marketing flows voor e-commerce door Linda Bleijenberg

Vind jij online acquisitie ook zo duur geworden de laatste tijd? 
Bij Code is het ons zeker opgevallen. Hoe moet je als merk nu klanten aantrekken en winst maken, als het acquisitie landschap zo veranderd is?
Daar is een oud en vertrouwd antwoord op, namelijk: klantbehoud, oftewel retentie.
Je bestaande klanten behouden is de beste strategie, nu nog meer dan voorheen. En de beste manier om dat te doen is via e-mailmarketing. Bij Code zien we als Klaviyo Partner dagelijks wat e-mail kan doen voor de webshops van onze klanten, en dat is in één woord schitterend. In deze blog delen we onze meest succesvolle e-mail flows met je.

Klaviyo Code
teamoneill

Waarom focussen op e-mail marketing?

Omdat geautomatiseerde e-mailmarketing nog steeds de best converterende vorm van marketing is – zoals we bij Code elke dag kunnen zien. Iedereen gebruikt dagelijks e-mail: dus als je mensen wilt bereiken, kun je gewoon niet om e-mail heen. Het is snel, toegankelijk, en het voelt veel persoonlijker voor de ontvanger dan een online advertentie of een social media post. 

E-mail marketing is bovendien owned marketing: in plaats van afhankelijk te zijn van de onvoorspelbare algoritmes (en nog onvoorspelbaardere gebruiksvoorwaarden) van een tech-reus, heb je bij e-mail marketing zelf de controle. Dat maakt e-mail marketing constant, voorspelbaar en vaak ook nog eens een stuk goedkoper dan andere marketing kanalen. Plus: je hebt een heleboel flexibiliteit wat betreft visuals en layout, waardoor je een veel consistenter merk kunt laten zien.

Maar welke campagnes en flows werken het best voor jouw merk? Dat is een makkelijke: de vijf die we in dit blog noemen. Voor elk merk dat wij helpen hun e-mail marketing op te zetten, beginnen we met deze vijf flows.

1. Welkom serie

Een welkom serie is een serie emails die je stuurt naar iedereen die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, met als doel om klanten van hen te maken. Welkom emails hebben vaak een veel hoger openingspercentage dan andere marketing emails, dus zorg ervoor dat je hier goed gebruik van maakt!

Het bijzondere van welkom mails is hoe actief geïnteresseerd de subscriber is in dit beginstadium. Doe hier je voordeel mee door je merk meteen goed te introduceren en de voorkeuren van je nieuwe volger te leren kennen. Dit ga je merken in je resultaten: goed getimede, relevante informatie laten zien zal je op de langere termijn veel opleveren.

Bij Code gaan we meestal voor een serie van vier of vijf emails, zoals in de welkomstflow die we voor O'Neill ontworpen hebben. Het gemiddelde openingspercentage van een welkom serie waarin we iets cadeau geven is 50-70%, met een 15-20% placed-order- rate; maar O'Neill haalde voor de eerste welkomstmail een openingspercentage van maar liefst 72%, waarvan 24,5% ook tot een bestelling leidde.

2. Verlaten Checkout / Abandoned Checkout

Deze email stuur je naar klanten die bezig waren hun bestelling af te rekenen, maar die dat proces om de een of andere reden nooit afgerond hebben. Let op: een verlaten-checkout-reminder is niet hetzelfde als een verlaten-winkel- wagen-reminder! Een bezoeker die tijdens het betalen afhaakt heeft een ander interesse-niveau dan iemand die alleen maar wat producten in zijn of haar karretje geplaatst heeft en nooit is begonnen met afrekenen. Bij bezoekers die weggaan tijdens het afrekenen is de kans veel groter dat ze hun aankoop heel graag wilden afronden, maar iets hield ze tegen – en het is in jouw belang om uit te zoeken wat dat precies was.

Met deze mails haal je gemiddeld 15% van de verlaten checkouts terug: 15% van wat anders misgelopen omzet was geweest.

3. Verlaten winkelmandje / Abandoned cart

Zoals we al zeiden bij het vorige punt: shoppers die iets in hun winkelmandje achterlaten zijn minder betrokken bij de producten in hun mandje dan mensen die de stap naar afrekenen al gemaakt hebben. Daarom: ga ze niet spammen. Een enkele uitnodiging om de achtergelaten items nog eens te bekijken is genoeg, denken wij. Meer is te pushy. Afhankelijk van het soort producten in een gemiddeld winkelmandje in jouw webshop kun je ongeveer 5% van de verlaten winkelmandjes terughalen met deze mail.

4. Verjaardag

Als nieuwe abonnees je hun geboortedatum gegeven hebben in reactie op je welkom serie, dan moet je daar natuurlijk iets feestelijks mee doen! Daar gebruik je deze email flow voor. Je eerste ingeving is waarschijnlijk om ze een attentie te sturen op hun verjaardag zelf – maar dat is niet per se het beste. Als je koffie, wijn of feestjurken verkoopt, bijvoorbeeld, dan heeft je klant jouw product nodig in de aanloop naar hun verjaardag, zodat ze het kunnen gebruiken op de dag zelf. Stuur ze daarom een week vantevoren al een email, zodat ze de tijd hebben om je cadeautje te ontvangen.

Gemiddeld halen we een placed-order-rate van 8-15% met deze mail, afhankelijk van of je klanten een korting aanbiedt of niet.

5. Weer op voorraad / Back in stock

Als een product uitverkocht is maar je verwacht het binnenkort weer op voorraad te hebben, dan is het slim om mensen een back-in-stock reminder aan te bieden. Deze reminders hebben gemiddeld een 10-15% placed-order-rate.

Klanten kunnen zich aanmelden voor een reminder door op de productpagina op een knop te klikken. In de pop-up die dan verschijnt, waar ze hun e-mailadres kunnen invoeren, kun je ook heel goed een opt-in voor je nieuwsbrief toevoegen in de vorm van een checkbox. Kijk wel even of deze flow overlapt met andere email flows waar de abonnee al in zit, zoals de welkom serie.

Bijkomend voordeel van deze flow is dat je de vraag naar een product kunt voorspellen, wat je helpt te bepalen hoeveel je moet inkopen.

E-mail Marketing met Klaviyo en Code

Nu je weet welke e-mail flows onmisbaar zijn voor jouw webshop is het tijd om de juiste e-mail tool te kiezen en aan de slag te gaan.

Via e-mail marketing genereren we vaak zo'n 20-50% van de omzet van onze klanten. Wil jij dat ook? We helpen je graag met het opzetten van de meest effectieve e-mail flows als jouw Klaviyo partner.

Wil je kennismaken met ons en het platform? Boek dan een Klaviyo demo. We vertellen je wat het gaat kosten, de resultaten die voor jouw webshop haalbaar zijn, en hoe we jouw specifieke wensen kunnen uitvoeren.

Liever zelf doen? Download dan ons e-book voor uitgebreide uitleg over de flows en inspiratie.

Plan een Klaviyo demo

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht