1. Single store setup
Een eenvoudige en snelle optie is om, ongeacht het land waar je klanten vandaan komen, overal dezelfde storefront te gebruiken en Shopify’s multilingual en multi-currency functionaliteiten toe te passen. Dit is een simpele oplossing om je producten internationaal aan te bieden, maar heeft wel een aantal fikse beperkingen.
Voordelen: Een eenvoudige, goedkope en snelle oplossing om je bedrijf in een nieuwe regio te valideren en een multi-store aanpak te ontwikkelen als je klaar bent voor de volgende stap.
Nadelen: Het is niet mogelijk om verschillende producten in verschillende markten aan te bieden en daarmee de klantervaring verder te lokaliseren. Je bent hierbij afhankelijk van (ver)taal-apps die niet altijd even goed werken en de performance van je site flink in de weg kunnen zitten. Daarnaast geloven wij ook niet dat deze setup optimaal is voor de lange termijn. Tot slot ondersteunen de meeste Shopify-apps (nog steeds) geen meertaligheid, waardoor ze niet compatible zijn.
2. Multi-store setup
Met een multi-store setup heb je meerdere storefronts en kun je klanten naar hun lokale versie van jouw webshop sturen. Shopify Plus maakt het mogelijk om tot maar liefst 9 storefronts toe te voegen aan je account. Voor niets!
Hoewel alle stores apart functioneren en je daarmee volledige controle hebt over de producten, prijsstelling, betaling, verzending, marketing, etc., kun je alle shops verbinden aan je hoofdstore en zaken als orders en rapportages centraal monitoren.
De multi-store setup is een bewezen methode die we hebben ingezet voor klanten als O’Neill, Ti Sento Milano, Rosefield Watches, Gisou en MUD Jeans. Daarbij zien we dat de grootste merchants op Shopify Plus, zoals GymShark en Allbirds, het precies hetzelfde doen. (Daarover later meer.)
Voordelen: 100% flexibiliteit m.b.t. content, prijsstelling, verzending en meer. Je gebruikt dezelfde codebase voor alle stores, waarmee je de development-tijd en -kosten tot een minimum beperkt.
Nadelen: Je moet meerdere stores managen, wat betekent dat je middelen en budget vrij moet maken voor het managen van de lokale apps, de integratie(s) en de content. (Ja, het kost veel tijd en moeite om je winkel te lokaliseren, maar het is het allemaal waard. Beloofd!)
3. Headless setup
Een andere oplossing om te overwegen is de headless-aanpak. Headless e-commerce betekent dat je de back- en front-end volledig ontkoppelt. Dit maakt het mogelijk om een compleet op maat gemaakt e-commerceplatform te bouwen. Wij begrijpen natuurlijk dat het enorm aantrekkelijk klinkt, een headless winkel die wel 20-30 verschillende taal-valuta-combinaties aan kan, maar toch willen wij je aanraden om er goed over na te denken alvorens headless te gaan. Stel jezelf de vraag: waarom zou ik Shopify ontkoppelen of “ont-SaaS-en”?
Voor ons is de headless-aanpak een beetje zoals een Ferrari. Sure, het werkt als een malle, maar je zal diep in de buidel moeten tasten voor de aanschaf en het onderhoud, en je moet écht goed kunnen rijden. Als je bereid bent om te investeren in een goede voorbereiding en een uitgebreid development-traject, zou dit zomaar dé oplossing voor jou kunnen zijn. Onthoud hierbij altijd dat de voordelen op moeten wegen tegen de kosten, de tijd en de moeite die je erin steekt.
Voordelen: Headless is supersnel en de architectuur geeft je front-end een ongeëvenaarde mate van flexibiliteit. Hierdoor kan je lekker los gaan met je UX.
Nadelen: Headless is duur. Vergeleken met een multi-store setup kost het veel meer tijd, geld en moeite. Je hebt custom connectoren nodig om apps en technologieën te integreren en om gelokaliseerde informatie, vertalingen en prijzen om te zetten in al je apps. Dit zorgt voor extra development werk en maakt projectmanagement een stuk complexer. Tot slot mag het misschien lijken alsof headless een garantie is voor een betere site performance, maar dat is een misconceptie.
Nieuw: Shopify Markets
Onlangs is er een nieuwe optie geïntroduceerd: Shopify Markets. Deze nieuwe oplossing neemt de complexiteit rond internationale e-commerce weg en helpt merchants om hun producten wereldwijd aan de man te brengen vanuit één enkele Shopify-winkel. Lees hier alles over verschillende mogelijkheden.
Sommige van onze klanten hebben early access gekregen om deze nieuwe optie te testen, dus hou onze nieuwsbrief in de gaten voor updates. Je kunt je via het formulier in de footer aanmelden.
4 redenen om te kiezen voor een multi-store setup in Shopify Plus
- Pas je online store aan naar verschillende doelgroepen en lokale koopgewoonten
- Lokaliseer je Sales-, Marketing- en Servicekanalen
- Bied lokale valuta en betalingsmogelijkheden aan
- Compliance en BTW
1. Pas je online store aan naar verschillende doelgroepen en lokale koopgewoonten
Het hebben van een aparte Shopify-store voor elk land of regio is een goede manier om ervoor te zorgen dat je site en aanbod gelokaliseerd zijn voor elke doelgroep. Je kunt elke store apart optimaliseren, wat inhoudt dat je de content en het aanbod zeer relevant kunt maken voor de beoogde doelgroep.
Denk hierbij aan lokale keywords, landspecifiek aanbod, een gelokaliseerd design dat volledig tegemoet komt aan de lokale cultuur, lokale domeinen en URL-structuren, lokale verzendpartners en het creëren van relevante content voor je lokale publiek.
Allbirds lokaliseert hun hero-image voor elke regio m.b.v. hun multi-store setup:
2. Lokaliseer je Sales-, Marketing- en Servicekanalen
Door meerdere, lokale online stores te managen kun je een lokale sales-, marketing- en servicestrategie ontwikkelen die tegemoet komt aan de behoeftes van je lokale markt.
Denk hierbij aan lokale social media-pagina's die gelinkt zijn aan je Shopify-winkel, lokale apps (in Duitsland gebruiken ze bijvoorbeeld liever Trusted E-Shops in plaats van Trustpilot) en servicekanalen in de correcte taal.
Twee Shopify-stores, zelfde merk, ander land: het verschil in de leeftijd van de doelgroepen is enorm.
3. Bied lokale valuta en betalingsmogelijkheden aan
33% van de internationale bezoekers overweegt niet eens om een aankoop te doen als hun eigen valuta niet wordt aangeboden. Dit is dus een cruciaal onderdeel van internationaal verkopen. Lokale Shopify-storefronts maken het niet alleen mogelijk om de lokale valuta aan te bieden, maar ook lokale betaalopties, zoals Amazon Pay, Klarna en Sofort Banking behoren tot de mogelijkheden.
Om je ervan te verzekeren dat internationale kopers op jouw lokale shop terecht komen, kun je Shopify’s Geolocation-app installeren.
Deze app identificeert op slimme wijze de herkomst van jouw klanten o.b.v. hun IP-adres en zorgt er daarmee voor dat ze op jouw lokale site terechtkomen. We raden onze klanten altijd aan om een gezellige pop-up te laten zien waarin bezoekers gevraagd wordt of ze misschien niet liever naar hun lokale site gaan i.p.v. ze daar zonder pardon
heen te sturen.
4. Compliance en BTW
Afhankelijk van waar je je producten gaat verkopen is er een kans dat je te maken krijgt met andere belastingstelsels en regelgeving waar je je aan moet houden. Door meerdere stores op te zetten kun je je ervan verzekeren dat je zaak compliant is. Zo laten de meeste webshops uit de VS bijvoorbeeld nooit de BTW zien bij een product en brengen die pas in rekening bij het afrekenen, afhankelijk van waar het product naartoe gezonden wordt.
Andere regio’s, zoals de EU en Azië, stellen het toevoegen van de BTW aan de verkoopprijs verplicht. Een ander compliance-voorbeeld is dat “Solden” (het Vlaamse woord voor uitverkoop) in België alleen maar mag plaatsvinden tijdens specifieke periodes in het jaar.
Veelgehoorde bezwaren over het managen van meerdere storefronts
Voor de meeste e-commercemanagers en -ondernemers kan het runnen van meerdere Shopify-stores nogal intens zijn. Maar dat is nergens voor nodig! En het zou al helemaal niet in de weg mogen staan van het uitbreiden van je bedrijf of het nastreven van je dromen. We hebben een lijst samengesteld van de meest gehoorde bezwaren en vragen. Wij zijn ervan overtuigd dat je na het lezen van deze lijst je multi-store e-commerce business zult runnen met (zelf)vertrouwen en goeie zin.
“Maar dan moet ik mijn homepage dus 5 keer aanpassen?”
Wanneer we het met onze klanten hebben over het gebruik van meerdere storefronts, is één van de bezwaren die we vaak horen dat het onderhouden van de content van verschillende stores ingewikkeld en tijdrovend klinkt. Moet je je homepage of hero image “dus echt 5 keer” aanpassen? Zeker weten! Het is hard werken om je webshop te lokaliseren, maar het loont de moeite om een lokale klantervaring te creëren, want die zal zich terugbetalen in omzet en conversiegroei. De overheadkosten van het beheren van afzonderlijke Shopify-stores vereist geen grote teams, niet op marketing- noch op development-gebied.
“Hoe kan ik mijn productinformatie synchroniseren?”
Het synchroniseren van productinformatie over verschillende stores is veel makkelijker dan het lijkt. Er zijn meerdere manieren om dit te doen, maar wij geven de voorkeur aan deze twee manieren om producten in verschillende storefronts te synchroniseren.
- Voor kleinere winkeliers en/of maar een paar SKU’s (10-100) raden wij het gebruik van applicaties zoals Stock Sync aan. Eén van de stores dient als “moederwinkel” en synchroniseert m.b.v. een sync-app de andere, kleinere stores. In dit geval is het niet nuttig om een PIM (Product Information Management-systeem) aan te schaffen.
- Voor grotere winkeliers en/of veel SKU’s (1000+) raden wij het gebruik van een professionele PIM aan, zoals Akeneo PIM. In de PIM kun je al je productinformatie beheren en de integratie met Code zorgt hier voor de synchronisatie.
We leggen je graag meer uit over je integratie met een PIM of andere externe logistieke partners. Stuur ons gewoon even een mailtje.
“Moet ik elke app apart kopen voor elke storefront?”
Ja en nee. De meeste apps moet je inderdaad voor elke storefront apart aanschaffen en over het algemeen brengt dat extra kosten met zich mee. De duurste apps bieden echter vaak pakketten aan voor Shopify Plus-winkeliers met meerdere shops en er zijn ook een paar apps die je slechts één keer aan hoeft te schaffen en waar je vervolgens zoveel shops op aan kunt sluiten als je wilt, zoals de klantenservice app, Gorgias.
Of neem bijvoorbeeld Klaviyo: de app zelf is gratis en je betaalt alleen voor het gebruik van de service. Dus heeft het voor ondernemers met meerdere shops niet zo heel veel financiële gevolgen. Klaviyo zorgt ervoor dat het zowel makkelijk als effectief is om meerdere accounts te gebruiken, en om flows tussen shops te wisselen en te kopiëren. Ja, dat is iets meer werk, maar het zorgt er wel voor dat je aan het einde van de rit succesvoller bent, omdat je je e-mails kunt lokaliseren en verschillende flow-strategieën toe kunt passen.
Tot slot ben je door de apps per shop aan te schaffen flexibeler en bovendien in staat om de beste app voor elke markt te kiezen (gebruik bijvoorbeeld Loyalty Lion in het VK en Smile in Duitsland).
“Kan ik een overzicht krijgen van al mijn shops en klanten?”
Vroeger was het lastig om een overzicht van meerdere shops te krijgen, maar dat verandert gelukkig snel. Shopify Plus biedt je namelijk de mogelijkheid om al je stores én hun gebruikers te bekijken. Wij verwachten dat een gebruikersoverzicht ook snel aan dit rijtje zal worden toegevoegd. We houden altijd nauw contact met Shopify, zodat we als eerste op de hoogte zijn wanneer er nieuwe opties beschikbaar zijn.
“Is het niet veel duurder om meerdere shops te beheren?”
Het opzetten van een nieuwe lokale store duurt pak ‘m beet een dag. Het coole hiervan is dat we ervoor kunnen zorgen dat (als je wil) de features van al je shops gesynchroniseerd zijn. Bovendien kost het beheren van meerdere shops geen cent meer. Dat geldt ook voor de Shopify Plus-abonnementskosten; de prijzen blijven gelijk voor de eerste 10 stores. Dus eigenlijk hoef je alleen te investeren in verschillende apps en middelen om je content te managen. Wij zien dat het bieden van een lokale klantervaring onze klanten onderaan de streep enorm veel oplevert.
“Hoe zit het dan met mijn SEO?”
Zorg ervoor dat je de hreflang-tags sowieso aan elke pagina toevoegt. Het maakt niet uit op wat voor platform je website draait en het is de meest betrouwbare manier om Google te laten weten in welke taal een pagina geschreven is. Het is ook belangrijk om al je taalopties te vermelden om Google te laten weten welke URL’s je hebt, zodat zij automatisch de juiste URL bij de juiste Shopify-store zoeken. Zorg er tot slot voor dat je canonical links gebruikt om Google te laten weten welke pagina moet worden geïndexeerd wanneer je dubbele pagina's in dezelfde taal hebt.
“Kunnen mijn klanten talen en valuta mixen en matchen?”
Ja, je klanten kunnen zowel hun taal als hun valuta kiezen (als je gebruik van Shopify Payments). Als je geen gebruik maakt van Shopify Payments, is het openen van een Europese winkel in de EU om alle Engels sprekende klanten daar te bedienen een goed alternatief. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan voor klanten als eu.rosefieldwatches.com of eu.oneill.com.
Hulp nodig bij het opzetten van jouw internationale e-commerce business in Shopify Plus?
Wat ons betreft is een multi-store setup de meeste flexibele en meest effectieve manier om internationaal door te breken en je e-commerce business te lokaliseren. Dat gezegd hebbende, het kan ook behoorlijk uitdagend zijn. Het runnen van afzonderlijke online stores betekent dat je je ook met afzonderlijke accounts, bestellingen, voorraad en productinformatie bezig moet houden. Echter, wij hebben geleerd dat er een oplossing is voor elk probleem en dat het lokaliseren van je e-commerce een heel nieuw blik aan kansen opentrekt. Code heeft enorm veel ervaring met het bouwen van internationale Shopify Plus stores en we helpen je graag met het succesvol opzetten van jouw e-commerce.
Er is hierbij natuurlijk geen sprake van one size fits all en Shopify komt elke dag met nieuwe, spannende ontwikkelingen waar je je voordeel mee kunt doen. Wij houden je op de hoogte!
Lees dit Playbook van Shopify voor een compleet overzicht van de wondere wereld van internationale e-commerce. Serieus, deze gids behandelt álles.