3 redenen waarom e-mailmarketing een must is
1. Hoge conversie
Elke ondernemer weet dit al, maar het kan geen kwaad om het nog eens te benadrukken: e-mailmarketing is nog steeds de best converterende vorm van marketing voor jouw bedrijf. En om nog maar eens een open deur in te trappen: ja, iedereen heeft Facebook, maar nog veel meer mensen hebben e-mail. Als je iemands e-mailadres hebt, betekent dat (helemaal sinds de invoering van de GDPR) dat die persoon je dat zelf gegeven heeft. Die klant kent jouw merk al. Het is geen ‘cold calling’ zoals bij een Facebook advertentie.
2. Je bent zelf eigenaar
En dat is niet het enige voordeel, want e-mailmarketing is ook nog eens een marketingkanaal waar je zelf de eigenaar van bent. Bob: “E-mail is owned marketing: het is constant, je kunt het voorspellen, je hebt er controle over. Als je adverteert op Facebook of Google gooi je eigenlijk een bak geld over de schutting en daarna is het bidden dat de sales zullen komen. Je hebt geen zicht op het algoritme, en je hebt het maar te accepteren als zij de voorwaarden aanpassen.”
Voorbeeldje: de iOS 14 release van Apple, waarmee succesvol adverteren op Facebook een stuk lastiger werd. Bezoekers met een Apple apparaat zijn door deze privacy update veel moeilijker te volgen, waardoor je ROAS (Return On Ad Spend) keldert. Bob: “Het wordt echt een uitdaging om een gezonde return te behalen. Haal je zo je omzet targets nog? Een manier om dat te doen is door je e-mailmarketing op te schalen.”
3. Niet duur
En tenslotte voordeel nummer 3: e-mailmarketing is ook nog steeds de goedkoopste vorm van marketing.
E-mailmarketing met Klaviyo & Code (en Midge)
Bij Code geloven we dus heilig in e-mailmarketing. En sinds de Shopify-MailChimp vechtscheiding in Mei 2019 (zou het feit dat MailChimp sinds afgelopen April ook storefronts aanbiedt daar mee te maken hebben gehad?) zweren we bij Klaviyo om de beste resultaten te bereiken.
Waarom? Omdat Klaviyo je in staat stelt om het gedrag van mensen die jouw e-mails ontvangen heel nauwkeurig te volgen. Met die informatie kun je vervolgens aan allerlei knoppen gaan draaien om je conversieratio te verbeteren. Wat voor soort e-mails stuur je je klanten? Hoe lang moeten ze zijn, en moet er beeld in staan of niet? Wat kun je aan de onderwerp-regel veranderen om voor hogere open & clickthrough rates te zorgen? In welke segmenten kun je je klanten het beste verdelen om je mails nog verder te personaliseren?
Klaviyo integreert ook soepel met Shopify en andere Shopify apps waar we bij Code graag mee werken, zoals Loyalty Lion en een aantal goede customer review apps.
Klaviyo werkt net als Shopify: het is zo gebruiksvriendelijk dat je er in principe zelf mee aan de slag kunt – maar als je er echt mee wilt gaan knallen kun je niet om Code heen. Want bij Code hebben we Midge. Sinds 2019 sleutelt hij als Chef Klaviyo dagelijks aan e-mails, tot hij de best converterende combinaties voor onze klanten gevonden heeft. Midge kent dus alle strategieën en benchmarks, weet wat werkt voor welke klant en welke branche, en heeft de technische kennis om Klaviyo volledig naar wens in te zetten. En niet zonder succes! Dat blijkt wel uit het feit dat Code de eerste Elite Klaviyo Partner in de Benelux is. Dit heeft voordelen voor ons en voor jou, lees er meer over in deze blog waar we er over schreven.
Code is Elite Klaviyo Partner
Elite Partner word je niet zomaar. Het betekent dat wij veel klanten helpen en dat die Klaviyo accounts behoorlijk gezond zijn, wat wil zeggen dat onze e-mails relatief weinig als spam worden gezien – en dat wijst erop dat onze e-mails relatief vaak geopend en gelezen worden. Als Elite Partner kunnen wij onze klanten ook een paar mooie extra’s bieden: zo ontvangen onze klanten elke maand een growth report, krijgen wij early access bij de uitrol van nieuwe features, en hebben we een eigen Channel Success Manager bij Klaviyo die ervoor zorgt dat we onze klanten nog beter kunnen helpen.
Resultaten met Klaviyo
Wat kun je als klant verwachten qua resultaten? Midge: “Onze meest succesvolle klanten halen zo’n 40 à 50% van hun omzet uit e-mailmarketing met Klaviyo. Dat zijn merken als Eline Rosina, POM Amsterdam, Fascino en Veloretti. Het gemiddelde ligt wat lager, maar een conversieratio van 20% is eigenlijk voor alle merken wel haalbaar.”
Bob voegt daar nog aan toe: “We zien ook dat klanten veel geld besparen door eenmalige verkoopacties voornamelijk via Klaviyo uit te voeren. Dat had dan ook gekund door een hele flow te bouwen in Shopify, maar dat is veel ingewikkelder en duurder en het communiceert lang niet zo goed met de klant.” Als voorbeelden noemt hij Sneakin, die deze maand een sneaker raffle lanceerden waarbij Klaviyo ingezet werd voor de inschrijving, loting en verdere opvolging, en Veloretti, die een pre-order mogelijkheid openden voor hun eerste elektrische fiets.
Het Klaviyo traject van Code
Stel, je bent nogal gecharmeerd van die 20 tot 50% omzet die we binnenhalen voor onze klanten, en je wilt Code jouw e-mailmarketing laten doen. Hoe ziet zo’n traject er dan uit?
We kunnen je sowieso deze garantie geven: bij Code werken we altijd nauw samen met de klant. Omdat we weten hoe belangrijk een consistent merk is, maken we gebruik van jouw eigen branding en tone-of-voice, de teksten en het beeldmateriaal dat jij en je medewerkers aanleveren. Afhankelijk van jouw wensen, budget en situatie gaan we vervolgens aan de slag. Daarbij stemmen we alles met jou af en houden een vlotte communicatie op gang, zodat je altijd op de hoogte bent van de voortgang.
En qua praktische invulling? Midge zet op een rij wat je kunt verwachten:
Stap 1: Onboarding & set-up
"We beginnen met jouw Klaviyo account aanmaken en inrichten, en gebruiken jouw huisstijl om de basis voor jouw e-mails klaar te zetten. Vervolgens gaan we aan de slag met data migratie: de database van je vorige e-mailprogramma overzetten. Met deze drie stappen ben je klaar om e-mails te gaan versturen.
Daarna implementeren we één voor één de drie best converterende flows:
- een serie welkomstmails voor nieuwe klanten
- een abandoned-checkout reminder (daarmee haal je zo’n 10% van de verlaten winkelmandjes alsnog binnen)
- een back-in-stock melding.
Die gaan we vervolgens een tijdje A/B testen: wat is de beste timing, onderwerpregel, content? Moet er een header image bij of niet? Spreken we de klant met U of jij aan? Willen we nog bepaalde klantsegmenten uitsluiten van bepaalde mails?
Als het testen afgerond is kunnen we door met nieuwe flows, uiteraard ook weer met een uitgebreide testronde.”
Stap 2: Uitbreiden en finetunen in maandelijkse sprints
“Na de onboarding bekijken we elke maand hoe we de bestaande flows verder kunnen verbeteren, en welke nieuwe flows en campagnes we kunnen opzetten. Waar nodig maken we nieuwe klantsegmenten aan, bijvoorbeeld voor specifiek gerichte campagnes. Daarna gaan we per nieuwe email-flow weer testen, afgestemd op de strategie van jouw merk.
Om onze klanten up-to-date te houden plannen we elke twee weken een meeting met je in: om te evalueren hoe goed je e-mail flows het doen, om verdere verbeteringen te bespreken, en om nieuwe flows te bedenken.
Als een klant succes heeft met Klaviyo leidt dat vaak ook tot aanpassingen aan de Shopify webshop. De klant groeit, gaat daardoor over nieuwe features en acties nadenken – zoals bijvoorbeeld abonnementen aanbieden – en om dat te communiceren naar de klant wordt Klaviyo gebruikt. Dat levert dan weer groei op, zodat het cirkeltje zich kan herhalen. Het werkt prachtig samen."
Keertje verder praten?
Ben je al klant bij Code? Dan ben je altijd welkom om eens te sparren over jouw e-mailmarketing. We vertellen je wat het gaat kosten, de resultaten die voor jouw webshop haalbaar zijn, en hoe we jouw specifieke wensen kunnen uitvoeren.
Ben je nog geen klant bij Code maar heb je al wel een Shopify webshop? Ook dan ben je van harte welkom. Bel ons, stuur een mailtje of kom langs in Delft of Amsterdam, dan maken we kennis! Of lees natuurlijk alvast ons E-book waar we je alles vertellen over E-mail Marketing met Klaviyo.