E-commerce growth

10 ingrediënten voor de beste PDP volgens onze Coders door Lynn Zweeris

Het creëren van Product Display Pages (PDPs) die je bezoekers overhalen om direct op de "In winkelwagen" knop te drukken is een ware kunst. Om een PDP te laten opvallen, moet je rekening houden met je ontwerp, functionaliteit, vertrouwen en overtuigingskracht. Onze Coders hebben de 10 ingrediënten verzameld om jouw PDP eruit te laten springen. 

product-overview-lnc

1. Gebruik overtuigende afbeeldingen

De afbeelding op jouw productpagina laat visueel alle details van jouw product zien aan de bezoeker. Een van de belangrijkste best practices voor e-commerce productpagina's is het gebruik van een hoogwaardige, inzoombare afbeelding boven de vouw. Voor klanten is het fijn om meerdere afbeeldingen vanuit verschillende hoeken te kunnen bekijken. Zo krijgen ze het beste beeld van een product.

Onthoud dat klanten jouw product niet kunnen voelen of aanraken, waardoor een demo video een van de beste opties is om het product van zijn beste kant te laten zien. Zie jouw PDP als een etalage in een winkelstraat - hoe duidelijker en aantrekkelijker de etalage eruit ziet, hoe sneller een persoon naar binnen zal stappen. Wanneer iemand van pagina naar pagina binnen een site navigeert, verwachten ze dat de pagina's er consistent uitzien en aanvoelen.

Shopify Editions heeft een reeks AI-tools geïntroduceerd onder de naam Shopify Magic. Naast de tekst generator voor productbeschrijvingen en AI-chatbots, kun je nu ook gebruikmaken van de media-editor. Met deze functie kun je moeiteloos de achtergrond van een foto aanpassen zonder Photoshop skills. Zo sluiten de afbeeldingen perfect aan bij het gewenste thema van de store. 

Simon (Customer Success Manager): "Het zien van een product in gebruik (ofwel via een foto van het merk of User Generated Content (UGC)) helpt potentiële kopers beter te begrijpen hoe het product eruit ziet en hoe het wordt gebruikt. Op zijn beurt zal dit retourpercentages verlagen en de conversieratio verhogen. Daarnaast biedt de UGC-variant een sociaal bewijs aspect voor besluiteloze kopers."

Roy (Frontend Developer): "Houd het uiterlijk en de navigatie van de productpagina en de site consistent, zodat gebruikers altijd weten waar ze zijn."

2. Voeg een prominente call to action toe

Een goed geplaatste CTA kan het verschil maken tussen een lost sale en een tevreden klant. "Vertel je bezoekers precies wat je wilt dat ze doen op de PDP-pagina", benadrukt frontend developer Sabine.

Neem als voorbeeld de productpagina van Farmer Gracy, waar de CTA prominent wordt weergegeven en herkenbaar is. Daarnaast stimuleert de pop-up-melding, die recente aankopen laat zien uit nabijgelegen locaties, bezoekers nog meer om actie te ondernemen.

PDP 2.1-new (1)
farmergracy-call-to-action

3. Schrijf een volledige productbeschrijving

Gebruikers zijn op zoek naar een uitgebreide beschrijving van de kenmerken, gebruik, uiterlijk en functionaliteiten van het product. Ze hebben niks aan een tekst vol inspirerende marketingtaal. Houdt daarom de productbeschrijving kort maar krachtig en zorg ervoor dat belangrijke zoekwoorden zijn opgenomen in de tekst zodat de pagina goed scoort op het gebied van SEO.

Bij de productbeschrijvingen van de BURNHARD BBQ’s zal het hart van de klant smelten. Ze bieden een volledige beschrijving aan, met veel technische specificaties, vergelijkingen met andere producten en beantwoorden de volgende vragen:

  • Voor wie is het product bedoeld?

  • Waarvoor wordt het product gebruikt?

  • Hoe werkt het product?

  • Wat onderscheidt het?

  • Waarom zouden bezoekers het product moeten kopen?

Bogdan (Frontend Developer): "Bij Code zijn we vooral trots op de prestaties van de productpagina's. De complexiteit van BURNHARD’S grills, smokers en pizzaovens vereiste veel metafields en metaobjects op de PDP, waar klanten een variatie aan technische specificaties kunnen controleren. Ik vond het een leuke uitdaging. Er waren zoveel productdetails geplaatst in tabbladen, pop-ups en vergelijkingstabellen - het was als het oplossen van een puzzel om het gebruiksvriendelijk te maken en de winkelervaring te verbeteren. Al deze specificaties worden overgenomen uit BURNHARD’S PIM-systeem en ERP, Microsoft Dynamics Business Central. Zelfs met al deze inhoud laden de pagina's snel: we hebben een toename van 7% in page speed op desktop gemeten, en een indrukwekkende toename van 50% op mobiel!"

BBQ PDP
PDP comparison

4. Creëer urgentie / FOMO

Schaarste verkoopt - het is een psychologisch feit dat e-commerce merken dit gebruiken en in hun voordeel laten werken. Door een gevoel van urgentie te creëren rondom jouw producten, speel je in op de angst van jouw klanten om iets te missen (FOMO). Daardoor duw je ze dichter naar het afronden van de aankoop en dat is precies wat je wil!

Sabine (Frontend Developer): "Of het nu gaat om een limited-time offer of een product dat snel uitverkoopt, zorg ervoor dat jouw klanten weten dat tijd van essentieel belang is."

5. Vergelijk prijzen

Biedt een vergelijking van de werkelijke prijs en de eventuele kortingsprijs in zowel getallen als percentages. Zelfs als er op dit moment geen kortingen worden aangeboden, kunnen mogelijke besparingen (zoals gratis verzending) klanten verleiden tot aankoop.

Frontend developer Roy voegt toe: "Om toegankelijker te zijn naar een internationaal publiek kun je de optie toevoegen om prijzen in verschillende valuta's  weer te geven. Dit kan gemakkelijk geïmplementeerd worden met behulp van Shopify Markets. Plaats de prijs op de productpagina strategisch voor of na de vouw op basis van de voorkeuren van je bezoekers en de lay-out van je pagina."

6. Voeg trust badges en klantreviews toe

In een wereld waar online fraude toeneemt, moeten e-commerce websites geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen bij hun klanten. Het vermelden van garantie opties, het uitlichten van social media berichten, klantreviews en het toevoegen van trust badges kan conversies en het vertrouwen van klanten in jouw webshop vergroten. 

Project Manager Marloes adviseert om negatieve reviews niet te verwijderen. In plaats daarvan is het beter om erop te reageren, het probleem aan te pakken en aan je bezoekers te laten zien dat je hun feedback waardeert. Het Duitse huidverzorgingsmerk Santaverde bevat een filter om recensies van meest recente tot oudst of van positief tot negatief te rangschikken. Motiveer klanten om een review te plaatsen na hun aankoop, bijvoorbeeld door een simpele link te sturen via Klaviyo SMS

santaverde-reviews
snurk-social-proof

7. Wees transparant over verzending en voorraad

Als de voorraad bijna op is, wacht dan niet tot de check-out om dit nieuws te brengen aan de klant. Jouw productpagina moet de bezoeker informeren of het product op voorraad is. Wanneer de “niet op voorraad” informatie voor iedereen te zien is, heeft de klant de keuze om op zoek te gaan naar een alternatief of hun e-mailadres achter te laten. Wat betreft verzending, informeer de klant hoe lang het duurt voordat het pakket aan hun deur verschijnt en hoeveel de verzendkosten zijn. 

8. Maak de maattabel gebruiksvriendelijk

Als het op online winkelen aankomt, ‘one size does not fit all’. Maat is een van de belangrijkste beslissende factoren voor iedereen die jouw store bezoekt. 

Sabine (Frontend Developer) adviseert om het leven van je klanten gemakkelijker te maken door een gebruiksvriendelijke size guide aan te bieden, zoals The Sports Edit doet. In hun webshop vind je een size guide die zowel de maten in inches als centimeters laat zien, samen met een advies dat aangeeft of het product los of strak valt. 

 

9. Toon gerelateerde producten

Help jouw klanten bij het vinden van producten die passen bij waar ze naar op zoek zijn. Gebruik slimme algoritmen (zoals Rebuy of Nosto) om gerelateerde producten voor te stellen die hun huidige selectie aanvullen, waardoor het voor hen gemakkelijk wordt om deze aan hun winkelwagen toe te voegen. Dit zal de browse ervaring verbeteren en ook bezoekers helpen bij het verkennen van verschillende producten.

10. Voeg een live chat toe

Heb je ervoor gezorgd dat jouw productpagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, waarbij alle veelgestelde vragen worden beantwoord en niets aan de verbeelding van jouw bezoekers overlaat? Als het gaat om klantenservice, is het altijd een goed idee om te investeren in een live chat functie. Gorgias de #1 e-commerce helpdesk voor Shopify klanten, maakt een live chat gemakkelijk te implementeren. Ze bieden proactief klantenservice aan door klanten te begeleiden bij hun aankoop keuzes via een live chat. Wat wil je nog meer!

Sabine (Frontend Developer): "Geef je klanten de mogelijkheid om vragen te stellen, zorgen te uiten en realtime ondersteuning te krijgen zonder ooit jouw PDP te verlaten."

Stoov-live-chat
namuk-live-chat

Dus, wat is de volgende stap?

Door deze 10 essentiële ingrediënten toe te voegen aan jouw Product Display Pages (PDPs), kun je de winkelervaring voor jouw klanten verbeteren, conversies stimuleren en groter succes behalen binnen het e-commerce landschap. Bij Code hebben we merken zoals BURNHARD, Stoov en namuk geholpen bij het creëren van een gebruiksvriendelijke PDP.

Wil je hulp bij het verbeteren van jouw productpagina's? Neem contact met ons op door ons contactformulier in te vullen!