Shopify

Internationaal verkopen met Shopify: wat zijn je opties? door Linda Bleijenberg

‘Global by default’: onder deze noemer heeft Shopify de afgelopen jaren haar aanbod aan cross-border opties verbeterd en uitgebreid. Bij Code adviseerden we onze internationale klanten eerder om voor een multi-store setup te gaan, maar met de lancering en doorontwikkeling van Shopify Markets en Hydrogen (Headless) hebben Shopify merchants nu 3 goede opties om internationaal te verkopen met hun webshop.

Wil je jouw e-commerce bedrijf cross-border laten groeien of je internationale webshop naar Shopify migreren? In dit blog helpen we je te bepalen welke internationale Shopify setup het beste bij je past
.

4 basisprincipes voor internationaal verkopen

Laten we, voordat we de drie opties die je hebt binnen Shopify introduceren, een korte samenvatting geven van de belangrijkste uitdagingen die je moet overkomen voor jouw online store internationaal gaat, vooral in een Europese context.

1. Vertaling vs lokalisatie

Dit is een belangrijke: het simpelweg vertalen van je site voor een nieuwe regio zal het nooit redden. Verschillende landen hebben verschillende gewoonten, geven de voorkeur aan verschillende keurmerken, vieren verschillende feestdagen, gebruiken verschillende SEO-termen. Misschien trekt jouw merk in het nieuwe land zelfs een heel ander publiek aan dan op jouw eigen markt. Bij Code hebben we daar veel voorbeelden van gezien. Ons advies is altijd: geen shortcuts! Bezuinig niet op lokalisatie, want dat zal je succes tegenhouden.

Onze klant Kabrita verkoopt haar geitenmelk flesvoeding in alle continenten en heeft veel ervaring met crossborder commerce. Tijdens hun lancering in de Duitse markt ontdekte hun team dat ouders in Duitsland niet alleen zoeken op het woord ‘krampen’, maar vooral op het woord ‘kolieken’. Hoewel de letterlijke vertaling van ‘krampen’ correct zou zijn, bewijst dit voorbeeld dat SEO veel meer kan opleveren wanneer een lokale expert de juiste zoektermen aanwijst.

2. Test een markt voordat je hem betreedt

Nog een best practice: investeer pas in nieuwe markten nadat je hebt geverifieerd of je merk resoneert met je beoogde consumenten daar. Het is een veelgemaakte fout om te denken dat je merk in het buitenland net zo succesvol zal zijn als op jouw eigen markt. Meestal is dit verre van waar: er is veel testen, leren en tweaken nodig voordat je met vertrouwen een nieuwe markt kunt betreden.

Onze klant Stoov is een mooi voorbeeld van hoe je dit kan doen. Nadat ze Nederland hadden veroverd met hun warmtekussens, begonnen ze met Duitsland, daarna testten ze andere landen zoals Denemarken, Spanje en het VK - en richten ze zich nu op de Britse markt.

 

3. Denk groot, begin klein

Deze sluit aan bij het vorige punt. Een nieuwe markt betreden kost tijd en moeite - en een beetje ervaring natuurlijk. Het helpt enorm als je je e-commerce skills al hebt geperfectioneerd door je eigen winkel tot de maximale capaciteit te optimaliseren, voordat je ze toepast op een nieuwe markt. Overweeg ook om één voor één nieuwe markten te betreden, zodat je je volledige aandacht kunt besteden aan het veroveren van een bepaalde regio voordat je naar de volgende gaat.

 

4. Single store versus multi-store

En natuurlijk is er de belangrijke vraag hoe je je online store inricht voor verschillende internationale markten. Wil je één single superstore die geschikt is voor al je markten, bovenop de slimme apps en extensies van Shopify om ervoor te zorgen dat een bezoeker de versie van je webshop ziet die is geoptimaliseerd voor hun regio? Of geef je de voorkeur aan een multi-store setup met afzonderlijke, toegewijde storefronts per regio? Beide hebben voor- en nadelen, met content management als belangrijkste discussiepunt. 

Optie 1: Shopify Markets

Toen Shopify Markets in 2021 werd gelanceerd, zagen we bij Code meteen het potentieel ervan. Nu we al een paar jaar met Markets werken, kunnen we deze optie met een gerust hart aanbevelen aan merken die maar in een paar landen of talen verkopen (onze klant Osaka is een goed voorbeeld), en merken die eerst nieuwe markten willen testen om te bepalen wat hun volgende Shopify Plus expansion store zal zijn.

Wat is Shopify Markets?

Shopify Markets biedt merchants een manier om vanuit één winkel de grens over te gaan. Het is een alles-in-één oplossing die alles aanpakt wat je nodig hebt om te beginnen met verkopen in een nieuwe markt. Vertaal en lokaliseer je storefronts, bied lokale valuta's en betaalmethoden aan, bereken invoerrechten en belastingen, voldoe aan lokale regelgeving en beheer het allemaal vanuit één dashboard. En dit alles gratis: Markets is ingebouwd in alle Shopify-abonnementen.

Met Shopify Markets kun je verschillende prijzen, talen en valuta's en vertalingen in verschillende regio's tonen. Wanneer bezoekers een bestelling plaatsen, worden prijzen en valuta automatisch aangepast aan de locatie van de klant. In de customizer kan je voor een bepaald land/taal instellen welke content wordt getoond. Dit kan een andere banner of bijvoorbeeld een andere opzet van de product pagina zijn. Zo ziet een Nederlandse bezoeker andere content dan een Franse bezoeker.

SNURK heeft hier ervaring mee, aangezien elk land een andere standaard afmeting voor beddengoed heeft: “Met Markets konden we heel gemakkelijk al onze SKU’s uploaden en koppelen aan een specifieke markt”, vertelt Founder Peggy van Neer.

Een laatste opmerking over Shopify Markets is dat het nog niet compatibel is met alle apps. Vertrouwt jouw winkel voor belangrijke functionaliteit zoals een PIM op apps van derden? Controleer dan eerst of deze compatibel zijn met Shopify Markets. Zo niet, dan passen expansion stores waarschijnlijk beter bij jouw setup.

In dit blog delen we alles wat je moet weten over Shopify Markets en hoe een migratie eruit ziet

 

Shopify Markets x Shopify Plus expansion stores 

Een geweldige manier om Markets te gebruiken is in combinatie met de Shopify Plus expansion stores die we later in dit blog bespreken. Gebruik een van de expansion stores om nieuwe landen met Markets te testen, voordat je de meest succesvolle markt een eigen expansion store geeft. Markets kan ook gecombineerd worden met een headless setup.

Een extra reden om voor deze hybride aanpak te gaan is het verschil in transactiekosten tussen Markets en Shopify Plus expansion stores. Als je via Markets in een andere valuta verkoopt, brengt Shopify je transactiekosten van 2% in rekening - extra kosten die je niet hebt als je via expansion stores verkoopt.


Wat is Shopify Markets Pro?

Onlangs introduceerde Shopify ook Shopify Markets Pro: een uitgebreide versie van Markets gericht op grotere internationale merchants. Het grote pluspunt van Markets Pro is de samenwerking met Global-e als een zogenaamde Merchant of Record: Global-e dient als proxy voor merchants die Market Pro gebruiken, zodat zij niet hoeven na te denken over belastingen en invoerrechten, het accepteren van lokale betaalmethoden en het organiseren van verzending en logistiek.

Optie 2: Shopify Plus expansion stores / multi-store setup

Om het lokalisatieprobleem aan te pakken dat we eerder  benoemden, raden we bij Code vaak aan een multi-store aanpak aan. Deze setup is vooral handig als jouw bedrijf:

  • Stevig is verankerd in verschillende internationale markten;
  • Lokale teams in dienst heeft voor elke markt waarin jullie actief zijn;
  • Een B2B-kanaal heeft naast de B2C storefronts.

Wat is een multi-store setup?

Met een multi-store setup in Shopify heb je meerdere versies van je storefront en kan je klanten leiden naar hun lokale versie van je shop. Als je Shopify Plus gebruikt, kun je tot 9 storefronts aan je account toevoegen zonder extra kosten. Teun van Leijsen oprichter van Stoov maakt hier al gebruik van: “Met de multi-store set up kunnen we voorsorteren op verdere groei: de structuur voor een nog grotere organisatie ligt er al.” 

Terwijl je online stores als afzonderlijke bedrijven opereren, waardoor je volledige controle hebt over producten, prijzen, betalingen, verzending, marketing en meer, kan je alle winkels verbinden met je ‘hoofd store’ om de verkoopprestaties en rapportage centraal te beheren. Een multi-store setup is ideaal als je volledige flexibiliteit wilt om je markten te lokaliseren terwijl je een gecentraliseerd overzicht behoudt, zoals onze klant Kabrita succesvol doet.

Er is ook een vaak gehoord bezwaar tegen deze aanpak, waarbij veel merken zich zorgen maken dat het hebben van meerdere storefronts veel tijd gaat kosten op het gebied van contentbeheer. Zoals we hierboven al zeiden, denken we bij Code dat je niet genoeg tijd en middelen kunt besteden aan lokalisatie: het zal zijn vruchten afwerpen in omzet- en conversiegroei.

Lees hier meer over de multi-store setup

Optie 3: Headless Shopify

Het verlangen naar eenvoudiger internationaal content management is een van de drijfveren geweest achter de opkomst van headless met Shopify. Met een headless architectuur kun je de native frontend van Shopify vervangen door elk wenselijk CMS, inclusief CMS-oplossingen die het gemakkelijk maken om de content van meerdere, meertalige storefronts op één plek te beheren.

Met de lancering van Hydrogen in 2022 en de verbeteringen die begin 2023 zijn gelanceerd, kun je nu ook headless gaan met de zegen en hulp van Shopify. Naast content flexibiliteit kan headless je snelheid en innovatiekracht geven om doelen te bereiken en je concurrentie voor te blijven. Headless is doorgaans alleen een slimme keuze voor grotere merken die een goede ROI verwachten voor hun overstap naar headless.


Lees hier het blog over headless commerce

Welke setup past het beste bij jouw situatie?

Geen enkel e-commerce bedrijf is hetzelfde, en soms is het moeilijk om te bepalen welke van de drie opties (of hybride oplossingen) het beste werkt voor jouw online store - zelfs met informatie die we je in dit blog hebben gegeven.

Wil je persoonlijk advies van Shopify experts? Neem contact op met Code. Wij helpen je graag om een passende Shopify setup te kiezen voor jouw cross-border strategie.