Shopify

Hoe de Shopify Shop app jouw e-commerce omzet laat groeien door Linda Bleijenberg

Zit jouw e-commerce business al op Shop? Zo niet, dan moet je serieus overwegen je producten beschikbaar te maken in Shopify's Shop app - of je nu wel of niet op Shopify zit. De Shop app zet jouw producten en content voor de neus van kopers die al interesse hebben getoond in merken en producten zoals die van jou - en als je op Shopify zit kost dit extra verkoopkanaal niets extra.

Bovendien heeft de Shopify Shop app de snelste, meest frictievrije checkout ter wereld: Shop Pay. In deze blog laten we je zien hoe de Shop app zorgt voor meer trouwe klanten, meer herhaalaankopen, betere post-purchase ervaringen - en hoe het de toekomst van de e-commerce vormgeeft. 

Shop-app (1)

Wat is de Shopify Shop app?

De Shop app werd in 2020 gelanceerd als een digitale shopping assistent, om “bedrijven te helpen meer te verkopen door het klanten makkelijker te maken om te kopen.” Kopers kunnen de Shop app gebruiken als hun go-to shopping kanaal: het laat hen een feed zien met daarin hun favoriete producten van hun favoriete merken en winkels, die ze makkelijk aan hun winkelmandje kunnen toevoegen en bestellen, rechtstreeks vanuit de app. Nadat een bestelling is geplaatst zorgt Shop voor het versturen van de bestelgegevens en verzendinformatie. 

Via de Shop app kunnen klanten makkelijk nieuwe producten en merken ontdekken - terwijl merchants een extra kanaal hebben waar ze klanten kunnen bereiken die al interesse hebben getoond in hun type product. Bovendien geeft Shop kopers gepersonaliseerde productaanbevelingen, gebaseerd op eerdere aankopen en de merken die ze volgen, waarmee het voor merken op Shop makkelijker wordt om van nieuwe klanten terugkerende klanten te maken.

Wat is Shop Pay?

Betalingen in Shopify's Shop app gaan via Shop Pay, een digitale wallet waarmee het checkout proces een stuk sneller gaat. Shop Pay slaat de betaalgegevens van de klant op en laat ze akkoord geven door een code van vijf cijfers in te voeren. Shop gebruikers kunnen ook met Shop Pay betalen als ze buiten Shop om winkelen in een Shopify store, mits die store Shop Pay betalingen accepteert.

Shopify's antwoord op Amazon?

Volgens e-commerce kenners wijzen Shop's overeenkomsten met Amazon erop dat Shopify met Shop probeert om een alternatief te bieden voor 's werelds grootste marktplaats - door een eigen soort-van-marktplaats te creëren. Het samenbrengen van allerlei soorten Shopify merken op een handige, voor de klant geoptimaliseerde plek geeft alle merchants op het Shopify platform een extra voordeel, en zorgt voor meer sales over het hele platform. 

Voor Shopify zelf betekent het dat een deel van de zoektocht van kopers naar nieuwe producten en merken zich verplaatst, van externe kanalen zoals Amazon, Instagram en Facebook, naar een platform dat Shopify zelf controleert.

Aangezien Shop ook merchants toelaat die niet op Shopify zitten, lijkt Shopify inderdaad van plan op termijn de concurrentie met Amazon aan te gaan - hoewel het nog niet duidelijk is wat Shopify’s plannen zijn met Shop. Recente toevoegingen aan het Shopify platform, waaronder Checkout Extensibility en Customer Account Extensibility, suggereren dat Shopify toewerkt naar een setup waarbij niet de store maar de klant centraal staat. In dit scenario slaan klanten al hun data en voorkeuren op in een enkel Shopify account, van waaruit ze de interactie aangaan met individuele Shopify stores.

Waarom de Shopify Shop app belangrijk is voor merchants

Iedere Shopify merchant zou Shop op de radar moeten hebben, om alle redenen die we hierboven noemen. Shop biedt merken niet alleen een extra verkoopkanaal, maar ook een manier om potentiële kopers te bereiken die al interesse hebben getoond in vergelijkbare producten en merken - zonder extra kosten. 

Omdat acquisitie de laatste jaren steeds duurder is geworden, is dit een kans die weinig merchants kunnen negeren. In combinatie met de conversieverhogende snelheid van de Shop Pay checkout gaat Shop zonder twijfel voor meer sales zorgen.

Belangrijke voordelen van de Shopify Shop app

De Shop app heeft veel te bieden aan zowel kopers als merchants. Laten we eens inzoomen op de belangrijkste voordelen voor beide groepen gebruikers.

Voordelen van Shop voor kopers

  • Makkelijk nieuwe merken en producten ontdekken: In plaats van op social media te zoeken naar nieuwe favorieten en bij individuele webshops te bestellen, kunnen kopers hun complete shopping trip in de app afronden.

  • Winkelervaring op maat: Shop laat een shopping feed zien met goed op de koper afgestemde deals, updates en nieuwe producten van diens favoriete merken en productcategorieën.

  • Gepersonaliseerde aanbevelingen: Shop laat producten en stores zien op basis van vorige aankopen, surfgedrag, en voorkeuren.

  • Lokaal winkelen: Shop maakt het makkelijk om stores in de eigen regio te vinden.

  • Snelle checkout met Shop Pay: Shop Pay slaat de betaalgegevens en -voorkeuren van de klant op , zodat ze de checkout kunnen afronden door een code van vijf cijfers in te voeren.

  • Transparente order tracking: Shop houdt de klant op de hoogte van de details van de bestelling en verzending, en maakt het makkelijk om favoriete producten opnieuw te bestellen. De Shop App houdt niet alleen bestellingen bij van Shopify webwinkels, maar ook van andere webwinkels.

  • Rewards: Shop gebruikers verdienen 1% terug van de aankopen die ze betaald hebben via Shop Pay, in de vorm van beloningen die verzilverd kunnen worden bij toekomstige aankopen in de Shop app. Shopify organiseert daarnaast jaarlijks grote kortingsacties waarbij er hogere beloningen gegeven worden.

Voordelen van Shop voor merchants

  • Lagere advertentiekosten: Shop brengt nieuwe klanten binnen van hoge kwaliteit, zonder extra kosten.

  • Mobile-first: Shop verbetert de klantervaring door volledige optimalisatie voor mobiele apparaten.

  • Meer zichtbaarheid: Merchants kunnen hun stores en producten in de etalage zetten en hun home feed, store en voorraad op Shop zelf inrichten.

  • Verbeterde retentie: Klanten ontvangen meldingen, bestelling updates en gepersonaliseerde feeds.

  • Shop Pay integratie: Shop moedigt herhaalaankopen aan met Shop Pay.

  • Analytics en tracking: Shop deelt data over hoe klanten in de app de interactie aangaan met jouw merk.

  • Loyaliteit features: Shop boost klantvertrouwen met geverifieerde reviews en productaanbevelingen.

  • Minder verlaten winkelmandjes: Dankzij Shop Pay’s frictievrije express checkout.

Nadelen van Shopify Shop

Zoals we gewend zijn van Shopify, zijn ze doorlopend hun platform en diensten aan het verbeteren - en Shop is geen uitzondering. Hier zijn een paar dingen om te onthouden als je als merchant overweegt om Shop te gaan gebruiken.

  • Voor volledige functionaliteit heb je integratie met het ecosysteem van Shopify nodig, wat een obstakel kan zijn voor bedrijven die meerdere platforms gebruiken. 

  • Sommige features komen mogelijk met extra fees, wat invloed heeft op de totale opbrengsten uit Shop.

  • Klanten kunnen niet afrekenen bij meerdere stores tegelijk. Als ze items kopen van verschillende stores moeten ze die bij elke store apart afrekenen.

  • iDeal is (nog) niet beschikbaar als betaalmethode in de Shop Pay checkout. We raden Nederlandse merchants aan om het nieuwe iDeal eens te bekijken als mogelijk alternatief.

  • Shop Campaigns is vooralsnog alleen beschikbaar voor merchants in de VS en Canada. Met Campaigns kunnen merchants voor een vooraf vastgesteld bedrag een advertentiecampagne runnen gericht op nieuwe en bestaande klanten, en alleen betalen voor klanten die daadwerkelijk converteren.

  • Om in de Shop app te verschijnen, moet je Shop payments in Shopify inschakelen. Zo activeer je zowel de app als de betaalmethode:

Shopify is proactief in het oppakken van deze issues en blijft Shop constant verbeteren. In Shopify Editions Winter 2025, de plek waar Shopify twee keer per jaar nieuwe features en upgrades lanceert, zijn een flink aantal verbeteringen aan de Shop app aangekondigd: 

Zo zet je Shop aan in Shopify

  1. Ga vanuit je Shopify admin naar Settings > Apps and sales channels.

  2. Vanaf de Apps and sales channels pagina klik je op Shopify App Store.

  3. Indien van toepassing: log in om door te gaan naar de Shopify App Store.

  4. Zoek in de Shopify App Store op ‘Shop’, en klik erop.

  5. Klik op Install. 

    Loop je tegen een probleem op bij het aanzetten van Shop? In het Shopify Help Center vind je de oplossing.

Shoppen met Code

Shopify geeft gebruikers met Shop wederom een competitief voordeel cadeau, vergeleken met andere e-commerce platforms: Shopify's eigen verkoopkanaal, waar merken nieuwe klanten kunnen vinden waarvan al bekend is dat ze interesse hebben in wat die merken aanbieden, en op de radar kunnen blijven bij bestaande klanten. Een verkoopkanaal dat bovendien helemaal gratis toegankelijk is voor Shopify merchants. 

De Shopify Shop app is een fantastische toevoeging aan jouw marketing strategie, en gaat je helpen je klantenbestand te vergroten zonder tonnen te investeren in advertenties. Wil je meer weten over hoe je de groei van jouw online store kunt boosten zonder traffic te kopen? Bekijk dan zeker Code’s E-commerce Growth & Acceleration programma voor onze visie op hoe een gezonde groeistrategie eruit ziet - en hoe jij er ook een krijgt.