Zo Duits mogelijk
Laten we beginnen met een tip om Duitse klanten binnen te halen: neem een Duits marketingbureau en zorg dat al je advertising erop gericht is om jouw webshop aan de klant te introduceren. Zoals we namelijk inmiddels weten, hoef je de Duitse klant alleen maar over de drempel te trekken en gaat de rest daarna vanzelf. Of bijna vanzelf, want met alleen advertising ben je er natuurlijk niet.
Uiteraard moet je er ook voor zorgen dat je webshop vertaald is door een professionele vertaler (en hem dus niet gewoon door Google Translate trekken), dat er geen enkele spelfout te bekennen is en dat je Duitstalige klantenservice vanaf dag 1 staat als een Haus. Ook is het van cruciaal belang dat je algemene-, leverings- en betalingsvoorwaarden op orde zijn, want Duitsers lezen ze van A tot Z en zullen het je laten weten als er iets niet klopt. En dat is dan meteen de laatste keer dat je ooit nog iets van ze hoort.
Bovendien hoort er onderaan elke degelijke Duitse site een Impressum te hangen. Een soort footer met daarin informatie over het bedrijf, zoals het KvK-nummer en wie de Geschäftsführer (de directeur) is. Dit is niet alleen om de Duitsers tegemoet te komen in hun wensen, maar ook verplicht.
Duitsers zijn gek op keurmerken en kwaliteit
Natuurlijk mag ook een .de-domeinnaam niet ontbreken en moet je rekening houden met de lokale wet- en regelgeving omtrent e-commerce. Denk hierbij ook aan de ongeschreven regels, zoals dat Duitsers enorm veel waarde hechten aan kwaliteit en degelijkheid. Ze zijn dan ook gek op trusted webshops met een bijbehorend kwaliteitskeurmerk en ontvangen hun bestelde producten het liefste in degelijke dozen in plaats van het in het slappe, gerecyclede karton en de laffe plastic tasjes waar we in Nederland gebruik van maken. “Als je dan ook nog af en toe een klein extraatje aan de bestelling toevoegt, heb je fans for life in de Duitsers,” verklapt Bob.
Zorg er overigens ook voor dat je een betrouwbare Duitse fulfillmentpartner vindt, zoals Alaiko, Shipwire of het Nederlandse Active Ants dat ook de Duitse markt op gegaan is. Een fijne verzendpartner is minstens zo belangrijk. Tenminste, als je wil dat wat je verzendt ook daadwerkelijk aankomt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Sendcloud. Tot slot zijn onze oosterburen heel gevoelig voor cross- en upselling, dus investeer in goede recommendation software, zoals bijvoorbeeld Limespot of Rebuy.
Code schafft das
Wij hopen dat we je met dit blog wat meer inzicht hebben gegeven in de Duitse markt, je hebben kunnen overtuigen van de enorme potentie van dit land en dat je nu droomt van jouw eigen webshop met een .de-domeinnaam. Als je drie keer volmondig ‘ja’ hebt geantwoord en je al succesvol bent in Nederland, dan denken wij dat je klaar bent voor de grote oversteek. Ben je op zoek naar de ideale Shopify Plus set-up voor jouw internationale webshop? Dan is dit blog over de multi-store setup een aanrader.