Shopify

Waarom merken van Salesforce Commerce Cloud naar Shopify Plus migreren door Linda Bleijenberg

Hoge platform kosten, beperkte flexibiliteit, een beperkt partner ecosysteem en een gebrek aan innovatie: dit zijn een paar van de nadelen van Salesforce Commerce Cloud die merken doen besluiten weg te migreren van SFCC naar Shopify Plus. Draait jouw e-commerce store momenteel op Salesforce Commerce Cloud en loopt dat contract bijna af? Dan ben je waarschijnlijk benieuwd hoe het platform presteert in vergelijking met Shopify Plus. In deze blog delen we de ervaringen van experts en merken die van SFCC naar Shopify Plus zijn gemigreerd, waaronder inzichten van Paul Rogers, medeoprichter van Vervaunt, een expert in e-commerce replatforming, om een volledig perspectief te bieden op beide platforms.

Scherm­afbeelding 2024-07-30 om 15.56.41

3 merken delen hun ervaringen met SFCC

De eerste klant voor wie Code een migratie van Salesforce Commerce Cloud naar Shopify Plus uitvoerde was het internationale sportmerk O'Neill. Zoals ze destijds uitlegden: "We werkten al jaren met Salesforce Commerce Cloud, maar halen niet het onderste uit de kan van het pakket waar we voor betalen. Ons management wil een compact, dynamisch systeem waarin we sneller nieuwe features aan onze sites kunnen toevoegen. Shopify Plus is dan een interessante optie: het is betaalbaarder en biedt meer flexibiliteit.”

In 2023 rondde Code de migratie af van het Noorse outdoormerk Trimtex, ook van SFCC naar Shopify Plus. Hoofd E-commerce en Digital Marketing Sarah Nilsen-Sparks herinnert zich: "Salesforce was te log, te duur, en we werden nogal beperkt in wat we zelf konden doen, terwijl we behoorlijk goede IT mensen in huis hebben.” 

Het Nederlandse merk Muchachomalo ging in 2024 weg bij SFCC. E-commerce Manager Dylan van Gool legt uit: “De kosten waren een issue. Los van de hoge jaarlijkse licentiekosten, rond de 60k, hadden we overal developers voor nodig. Integraties met andere platforms waren ingewikkeld, wat we bijvoorbeeld merkten toen we van MailChimp naar Spotler overstapten.”

Toen hun contract bijna afliep, kwam Salesforce met een aanbod om hun contract te verlengen en ook Salesforce Sales & Marketing Cloud te gaan gebruiken. Dylan: “Ze beweerden dat de integratie van de twee platforms eenvoudig was, maar onze development agency schatte dat het minstens 100k zou kosten en veel tijd zou vergen. Dat gaf niet veel vertrouwen voor de toekomst.”

code-logo

De nadelen van Salesforce Commerce Cloud

Hoge kosten

Alle aspecten van de kosten van Salesforce Commerce Cloud zijn hoog. Gemiddeld zijn de SFCC-licentiekosten ongeveer 1-3% van je omzet. Daarnaast zijn de kosten voor development (agencies), doorontwikkeling en integraties aanzienlijk hoger dan bij Shopify (Plus). 

→ Benieuwd naar de kosten van een Shopify Plus store? Bekijk onze blog over de kosten van Shopify

 

Beperkte flexibiliteit

Integraties zijn moeilijk met SFCC omdat het geen uniforme, geïntegreerde oplossing biedt zoals Shopify, dat D2C-, B2B-, POS- en omnichannel-functionaliteit ingebouwd heeft en eenvoudig integreert met third-party oplossingen.

Paul Rogers benadrukt de wendbaarheid van Shopify: "Shopify is ongeëvenaard op dit gebied, vanwege de manier waarop ze de front-end en back-end van hun platform hebben ontworpen, maar Salesforce scoort hier bijzonder slecht. In mijn ervaring kan een feature die in Shopify binnen enkele dagen opgeleverd kan worden, honderdduizenden dollars kosten in SFCC en je veel interne resources moet vrijmaken voor beheer en testen."

De implementatie van Apple Pay met Salesforce Commerce Cloud kan bijvoorbeeld weken of zelfs maanden duren, en duizenden dollars kosten. Hogere complexiteit en kosten voor (door)ontwikkeling dragen bij aan het algehele gebrek aan flexibiliteit in SFCC.

Gebrek aan innovatie

In tegenstelling tot Shopify, dat vanaf het begin volledig op e-commerce focust, begon Salesforce als een aanbieder van CRM-oplossingen - wat nog steeds hun belangrijkste product is. Toen ze in 2016 Demandware overnamen en omdoopten tot Salesforce Commerce Cloud, ging het tempo van innovatie omlaag. In plaats daarvan richt Salesforce zich op het integreren van SFCC met de andere producten die ze aanbieden, zoals Sales & Marketing Cloud. 

Salesforce Commerce Cloud vs Shopify Plus: een beknopte vergelijking

Salesforce Commerce Cloud en Shopify Plus zijn verschillende platformen met verschillende features en kosten, waardoor een een-op-een vergelijking lastig is. We noemen hier de belangrijkste verschillen, en geven je links naar andere bronnen waar je een in-depth vergelijking kunt vinden.

De belangrijkste verschillen tussen SFCC en Shopify Plus

Zoals Paul Rogers het samenvat in zijn uitgebreide vergelijking voor Vervaunt: SFCC is een platform met veel native functionaliteit maar een beperkt ecosysteem, waardoor maatwerk tijdrovend en duur is. Bij Shopify is het andersom: een relatief eenvoudige kern kan eindeloos worden uitgebreid met geavanceerde functies en third-party apps uit het enorme Shopify-ecosysteem.

"SFCC heeft een zeer beperkt partner-ecosysteem, dat voornamelijk uit enterprise-leveranciers bestaat," legt Rogers uit. "Het app-ecosysteem van Shopify is een groot deel van hun aantrekkingskracht, waardoor merchants snel nieuwe functionaliteit kunnen lanceren tegen lage kosten, met solide support en toekomstbestendigheid."

Dit verschil zie je ook terug in hun prijsbeleid. Merken op Salesforce Commerce Cloud betalen een hoge platform fee, terwijl merken op Shopify Plus een lage platform fee betalen en daarnaast kosten hebben voor de third-party apps in hun tech stack. Salesforce Commerce Cloud staat overigens bekend om zijn hoge TCO (Total Cost of Ownership) in vergelijking met andere platforms: gemiddeld tot 35% hoger dan Shopify Plus, zoals een recente studie uitwees.

Lees hier meer over TCO
Lees hier meer over Shopify-prijzen 

 

Voor- en nadelen van Salesforce Commerce Cloud 

SFCC is een sterk platform dat pas recentelijk klanten begint te verliezen aan andere platforms, nadat het jarenlang het enige enterprise-ready, volledig beheerde SaaS-platform was. Net als Shopify staat SFCC bekend om zijn schaalbaarheid. Rogers noemt andere sterke punten:

  • Sterke visual merchandising functionaliteit
  • Kan grote, complexe productcatalogi aan
  • Uitgebreide mogelijkheden voor merchandising en personalisering
  • Native multi-store architecture 

Salesforce Commerce Cloud krijgt echter ook steeds meer de reputatie duur en log te zijn. Hoewel het veel meer customization toestaat dan Shopify, is dat een kostbaar gebeuren. Door het beperkte ecosysteem en het gebrek aan kant-en-klare extensies worden SFCC gebruikers gedwongen om tijdrovend maatwerk uit te laten voeren. 

Paul Rogers stelt: "Het echte pluspunt van SFCC zou zijn dat ze op sommige gebieden iets meer customization toelaten, enkele goede omnichannel-functies hebben en Shopify nog achterloopt op een aantal features (zoals planning, promoties en segmentatie)."

Voor- en nadelen van Shopify Plus 

Shopify Plus heeft op dit moment meer momentum dan Salesforce Commerce Cloud. Shopify blijft continu nieuwe klanten binnenhalen en nieuwe functies introduceren, terwijl Salesforce Commerce Cloud op beide vlakken achterblijft.

Rogers noemt verschillende merken die bewust compromissen zijn aangegaan en workarounds hebben bedacht om maar Shopify Plus te kunnen gebruiken - vanwege de (veel) lagere kosten en grotere bewegingsvrijheid. Belangrijke voordelen van Shopify Plus ten opzichte van SFCC zijn:

  • Significant lagere Total Cost of Ownership
  • Lagere technische- en onderhoudskosten
  • Grote flexibiliteit
  • Enorm ecosysteem (groot aantal kant-en-klare integraties en extensies van derden, uitgebreid netwerk van integratiepartners)
  • Snelle time-to-market
  • Zeer hoge klanttevredenheid 

Welke merken zitten op Salesforce Commerce Cloud?

Salesforce Commerce Cloud bedient nog steeds veel meer enterprise-merken dan Shopify Plus, waaronder Adidas, New Balance, L’Oréal, Clarins, GoPro, Rituals, Acne Studios, Kate Spade, Puma en Lacoste. Ook in Nederland draaien grote merken als HEMA, Blokker, Wehkamp en Coolblue op Salesforce Commerce Cloud.

Welke merken zitten op Shopify Plus?

Shopify Plus heeft een flink aantal enterprise- en high-growth merken als klant, waaronder Gymshark, Kylie Cosmetics, Rebecca Minkoff, The New York Times, AllBirds, Sephora, Steve Madden, Rebecca Minkoff, Alpinestars, Decathlon en Red Bull. Bekende Nederlandse merken die op Shopify Plus draaien zijn Mr Marvis, O’Neill, Ekster, Supertrash en Stoov.

Wat Shopify Plus te bieden heeft

Voor e-commerce merken die op zoek zijn naar het beste platform om up-to-date te blijven, zijn de flexibiliteit, lage TCO en snelle time-to-market van Shopify grote factoren. Salesforce Commerce Cloud is een stuk minder flexibel door de hoge kosten, de grote afhankelijkheid van developers en het beperkte ecosysteem. 

Paul Rogers concludeert: "We hebben 10-15 merchants van SFCC naar Shopify Plus gemigreerd en vandaag (niet historisch) vind ik het heel moeilijk te begrijpen hoe je zou kunnen rechtvaardigen om SFCC boven Shopify Plus te kiezen. Je zult in sommige gebieden concessies moeten doen met Shopify (promoties, planning en service levels zijn bijvoorbeeld nog niet zo sterk), maar je werkt met een moderne architectuur, bespaart aanzienlijk veel tijd, krijgt misschien wel 10 keer zoveel functies gerealiseerd voor hetzelfde budget en schaalt sneller naar nieuwe markten."

Welke voordelen biedt Shopify Plus nog meer? 

→ Lees Shopify's visie op waarom Shopify Salesforce Commerce Cloud heeft vervangen als het toonaangevende platform in enterprise e-commerce

Best-converterende checkout ter wereld

Toen een onafhankelijk adviesbureau een paar maanden lang de conversieratio van Shopify bestudeerde, ontdekten ze dat Shopify’s checkout gemiddeld 15% beter presteert dan die van concurrerende platforms. Met uitzondering van Salesforce Commerce Cloud: de SFCC checkout bleek maar liefst 36% slechter te converteren dan die van Shopify.

Weergaloos innovatietempo

Het innovatievermogen van Shopify is ongekend. Met een leger van 4000+ developers is Shopify een speler om rekening mee te houden in de e-commerce industrie. Het platform introduceert om de zes maanden een duizelingwekkend aantal nieuwe functies en adopteert vaak als eerste nieuwe technologieën. 

Bekijk hier onze blog over Shopify Editions - Zomer 2024

 

Hoogwaardig ecosysteem

Shopify heeft over de jaren een wereldwijd netwerk gecreëerd van partners, externe apps en agencies die op het platform bouwen. Gebruikers kunnen Shopify snel en makkelijk uitbreiden met duizenden kant-en-klare apps en integraties, zonder dat ze het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. Via strenge controle garandeert Shopify de hoge kwaliteit van hun ecosysteem. 

Stel je Shopify-migratie zeker met Code

Overweegt jouw merk ook om weg te migreren van Salesforce Commerce Cloud, en staat Shopify op je shortlist? We vertellen je graag over de positieve impact van een migratie voor jouw business.

Lees hier meer over migreren met Code

Ben je er al van overtuigd dat Shopify het platform voor jou is, en zoek je een ervaren partner om je migratie in goede banen te leiden? Code staat voor je klaar. Vanaf het moment dat we de eerste officiële Shopify Plus Partner in de EU werden, hebben we succesvolle Shopify Plus stores gebouwd en opgeschaald. Inmiddels worden we beschouwd als een van de top Shopify agencies op het Europese vasteland.

Bekijk ons eerdere werk om te zien wat we kunnen, en neem contact op!