Shopify

Wanneer is het tijd voor een E-Commerce platform switch? door Linda Bleijenberg

Migreren naar een nieuw E-Commerce platform is een groot, kostbaar project. Waarom zou je het dan toch doen? De enige solide reden om die operatie aan te gaan, volgens ons, is omdat het ongemak van je huidige platform groter is dan ‘het gedoe’ van een platform migratie.

Dit is wat we telkens weer horen van klanten die replatformen naar een Shopify webshop: ze werden doodongelukkig van hun oude platform, het haalde al hun momentum onderuit, en het voelde als een log obstakel dat continu de weg naar groter en beter blokkeerde.

Wanneer is het tijd om serieus te gaan nadenken over een nieuw platform? In deze blog delen we vier signalen dat het tijd is voor een switch.

Rosefield screenshot

1. Als je nog niet op een SaaS platform zit

Bij Code weten we één ding zeker: het leven is te kort om een webshop te runnen op self-hosted open source software. Hoeveel horrorverhalen we al niet gehoord hebben van merchants die hun eigen open-source platform hosten en dus onderhouden...

We hebben onder onze klanten veel ex-Magento, Shopware en ex-WooCommerce gebruikers gemigreerd. Prima platforms, allemaal, maar wanneer je ermee hebt gewerkt weet je dat ze eigenschappen hebben die je niet per se wilt wanneer je als e-commerce bedrijf snel en flexibel wil opschalen.

Als je benieuwd bent welke frustraties merken die nog niet op een SaaS platform zitten richting een migratie duwen, lees dan onze blog: 15 signalen dat het tijd wordt voor SaaS.

2. Als je huidige platform te duur is

Wanneer merken voor het eerst over de Shopify Plus fees horen ($2.000 per maand of 0,25% van je online omzet, het hoogste telt), zien we vaak vraagtekens, vooral wanneer ze horen dat Shopify aan revenue-sharing doet.

Bij Code snappen we dat je even moet wennen aan dit concept. Vooral als je tot nu toe een open source platform gebruikte. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit een effectieve, flexibele manier is om merchants te laten betalen voor het gebruik van een ongelooflijk goed platform waar je nauwelijks omkijken naar hebt, en meelift op de enorme snelheid van innovatie van Shopify.

Door je een percentage van je omzet in rekening te brengen in plaats van een vast bedrag, kan Shopify meebewegen met jouw fluctuerende omzetcijfers gedurende het jaar. Daarnaast zorgt revenue sharing ervoor dat Shopify groot belang heeft bij jouw succes: de beste motivatie om jou te helpen het maximale resultaat uit jouw webshop te halen.

Maar het meest overtuigende argument voor hun pricing policy is het feit dat, zelfs met revenue sharing, Shopify goedkoper is dan de meeste platforms – open source of niet. Niets zal dit beter illustreren dan het berekenen van de Total Cost of Ownership (TCO) voor je huidige platform - en deze vervolgens te vergelijken met de verwachte TCO van Shopify.

hadil and roy working
Wouter 2 (1)

Total Cost of Ownership

Wat kost je huidige platform, als je alles bij elkaar optelt? Om een goede schatting te krijgen, moet je een beetje verder kijken dan het prijskaartje van je platform. Denk in plaats daarvan aan Total Cost of Ownership, dat alle kosten en uitgaven omvat die te maken hebben met het kopen, implementeren en beheren van een platform:

Total Cost of Ownership (TCO) = aanschaf + gebruik + onderhoud

Om het meest inzichtelijke resultaat te krijgen, kun je het beste je kosten over een periode van drie jaar bekijken – en die dan vergelijken met de verwachte TCO van het nieuwe platform dat je overweegt. 

  • Aanschaf: inclusief de kosten van het bouwen van je platform, het inrichten van je storefront, het design van je website, de koppelingen en integraties die je nodig hebt, licence fees (ook die van third party plug-ins, apps en extensies) en/of revenue sharing, de kosten van hosting en servers en andere hardware (zoals POS hardware).
  • Gebruik: inclusief de kosten van developers voor het toevoegen van nieuwe features en troubleshooting ( je kunt eventueel ook alle door downtime gemiste omzet meenemen, als je daar een schatting van hebt), en dingen als het uitbreiden van server capaciteit in aanloop naar drukke perioden. Idealiter zitten hier ook de kosten bij van alle uren die iedereen in je bedrijf kwijt was aan het oplossen van platform-problemen, en het effect van technische vertragingen qua gemiste omzet en verspilde tijd.

  • Onderhoud: inclusief de kosten van het runnen van updates, platform- en server upgrades en –onderhoud, kritische security patches.

Als je open source en/of self-hosted software gebruikt zullen er flink meer posten in je berekening staan dan als je op Shopify zou zitten. Met Shopify heb je bijvoorbeeld geen kosten voor servers, hosting, platform upgrades, security upgrades en crash management. Belangrijker nog: je hoeft geen gespecialiseerde developers meer in te vliegen - niet voor de dagelijkse dingen tenminste, want met Shopify kan je team dat zelf.

Wil je meer weten over Total Cost of Ownership en hoe je het berekent? Code heeft een model ontwikkeld waarmee je dat kunt doen: lees er alles over in deze blog (Engelstalig).

3. Als je jouw e-commerce business snel wilt opschalen

De derde hoofdreden waarom merken naar ons toe komen voor een platformmigratie is omdat ze hongerig zijn naar meer. Ze hebben grote groeiambities en willen marktleider worden. Maar hun huidige platform kan het niet bijbenen, is niet toekomstbestendig en te inflexibel en duur om snel uit te breiden naar internationale markten.

Met Shopify hoeven ze zich over dit alles geen zorgen meer te maken. Shopify is het meest geavanceerde platform voor zowel pioniers als gevestigde enterprise bedrijven zoals Stoov, Trimtex en O'Neill.

4. Als je toekomstbestendig wilt blijven

De vierde en laatste reden die we van klanten horen, is hun vermoeden dat hun huidige platform niet meer bij kan blijven. Ze hebben functies op hun site nodig die nog niet beschikbaar zijn in hun platform, en die essentieel zijn om hun bedrijf verder uit te breiden en toekomstbestendig te maken. Ze maken zich zorgen dat hun platform in de nabije toekomst niet meer compatibel zal zijn met de updates van belangrijke oplossingen van derden. Ze hebben de indruk dat hun platform niet genoeg innoveert en niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in de snel veranderende wereld van e-commerce. 

Kortom, ze vrezen dat hun platform hen op een subtiele (maar uiteindelijk dure) manier in de steek laat. Daarom zouden ze liever nu die investering doen en overstappen naar een SaaS-gebaseerd platform zoals Shopify, waar ze er zeker van kunnen zijn dat een leger van 4.000 (!) ontwikkelaars continu bezig is met het verbeteren en uitbrengen van industrie-leidende technologie voor hun platform, voor de komende jaren. Met Shopify weten ze dat hun shop altijd op de hoogte is van de laatste technische ontwikkelingen. Bij Code geloven we dat het in dit snelle e-commerce landschap een concurrentievoordeel is om op Shopify te zitten.

Overweeg je een migratie naar Shopify?

Je bent bij Code altijd welkom om eens te sparren over jouw migratie plannen. Vertel ons wat je in gedachten hebt, hoe je bedrijf eruit ziet, en wat voor platform pijntjes je op dit moment hebt, dan vertellen wij je graag wat we voor je kunnen doen.

Vul ons contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op om kennis te maken met jullie merk!

Wil je meer informatie over migreren naar Shopify? Download ons Migratie e-book 

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht