De tweede groep, met gevestigde enterprise merken die wat meer foutmarge hebben, komt bij ons omdat ze zich afvragen hoe hun TCO eruit zou zien met een SaaS oplossing als Shopify. Hun contract met hun self-hosted platform loopt binnenkort af, ze willen hun tech stack flexibeler maken, of de versie die zij gebruiken gaat richting een End Of Life (denk aan de Shopware EOL), en ze besluiten om die opening te gebruiken om alternatieven te verkennen.
Een migratie is voor deze grote merken een nog complexere onderneming dan voor kleinere merken, dus ze hebben altijd een reeds solide redenen die hun business case verantwoorden. Financiële argumenten spelen een grote rol, maar we horen daarnaast ook een scala aan andere redenen.
→ … waarom Mastertools hun monolitische platform omruilde voor een flexibele en schaalbare tech stack
→ … waarom Kabrita van WooCommerce naar Shopify migreerde om wereldwijd te verkopen
15 signalen voor SaaS
Hieronder vind je een lijst van de belangrijkste pijnpunten waar onze migratie klanten tegenaan liepen met hun oude platform. Als je onderstaande ervaringen en frustraties herkent, dan zit je duidelijk aan de verkeerde kant van open source/self-hosted en is het tijd om een migratie naar een SaaS platform te overwegen.
- Zijn we een merk of een IT bedrijf?
Je team besteedt veel te veel tijd en energie aan platform onderhoud, en houdt onvoldoende ruimte over om te bouwen aan een sterk merk en klantervaring. - Alles kost eindeloos veel tijd
Je bent vaak gefrustreerd over je platform. Je vraagt je af waarom elke wijziging zo lang moet duren? - Je kunt niks zonder developers
Je hebt gespecialiseerde developers nodig voor elke kleine wijziging. Je moet wachten tot zij tijd hebben voor jouw probleem. Soms mis je daardoor momentum. - Development jaagt de helft van je budget erdoorheen
Je krijgt alarmerende facturen van je devs, met peperdure posten die je in feite geen omzet hebben opgeleverd. Zoals kritische (security) updates of uren besteed aan problemen waarvan je niet eens wist dat je ze had. - Hosting maakt de andere helft van je budget op
Je hosting kosten nemen een flink deel van je budget in beslag, omdat je platform zo zwaar is dat het een speciale set-up nodig heeft. Het crasht evengoed nog steeds af en toe. - Waar zijn al die buttons voor?
Je platform voelt opgeblazen, met allerlei functionaliteiten die je nooit gebruikt. Je team ziet soms door de bomen het bos niet meer. Je betaalt wel om het allemaal te hosten en te onderhouden. - Waar kan ik dit $%*$-ding aanpassen?!
Je hoort je team regelmatig klagen. Gebruiksvriendelijkheid? Alleen als je technisch onderlegd bent. Nieuwe collega’s opleiden is tijdrovend. - Hoe bedoelt U, onze checkout doet het niet?
Klanten bellen je helpdesk vooral voor technische issues (en dat zijn dan nog degenen die je bellen, moet je je voorstellen hoeveel bezoekers je webshop gewoon verlaten). - Oh nee, daar gaat mijn weekend weer…
Je ziet je traffic kelderen en weet meteen: er is iets mis met het platform (alweer). - Je associeert een sale met slapeloze nachten
Je hebt het gevoel dat je constant risico loopt op crashes en downtime, vooral als je traffic even omhoog schiet. Tijdens drukke, lucratieve periodes als BFCM moet je ‘de server aaien’, en hopen dat je site lang genoeg in de lucht blijft om de verwachte 30% van je jaarlijkse omzet binnen te halen (tenminste, als je platform deze keer eens gewoon doet wat het moet doen). Je ziet de boel evengoed crashen, ondanks al je voorbereiding. - Nieuwe features toevoegen voelt als Jenga
Nieuwe features toevoegen zou leuk en spannend moeten zijn, maar het is zoveel gedoe dat je dat het liefst vermijdt. Je durft niks aan te raken, een nieuwe app of betaalmethode toe te voegen, of de broncode aan te passen, omdat het geheel voelt alsof het elk moment als een kaartenhuis in elkaar kan storten. - Je wordt gedwongen om ‘creatieve oplossingen’ te verzinnen
Je moet een cruciale nieuwe feature toevoegen en komt tot de conclusie dat dat gewoon niet kan met je platform. Je bedenkt een instabiele patch of een arbeidsintensieve workaround om je platform toch zo ver te krijgen. Je loopt op eieren als het ‘gelukt’ is. - Maar we zijn nog maar net bijgekomen van de vorige update!
Je kijkt enorm op tegen de volgende platform update, omdat je bang bent voor de gevolgen voor je store, je budget en je planning. Je zou die hele update het liefst gewoon niet doen, als je daarmee weg kunt komen. - Er zijn EOL’s...
Je wordt gedwongen te migreren naar een nieuwe versie van je Magento- of Shopware platform omdat de versie die jij gebruikt richting EOL gaat. De nieuwe versie is zo anders dat je je platform praktisch opnieuw moet leren kennen. Omdat alle andere gebruikers van het platform ook over moeten, zet je agency je op een wachtlijst. - Je wordt links en rechts ingehaald
Je ziet hoe je bedrijf stagneert, gevangen in een tredmolen van EOL’s en updates, terwijl concurrenten op een SaaS platform lekker doorstomen en grote stappen maken – alsof het niks is. Je hebt het idee dat je platform niet snel genoeg met zijn tijd meegaat, en dat jouw bedrijf hetzelfde risico loopt als je het zinkende schip niet snel verlaat.
Waarom merken voor Shopify kiezen
De migratietrend is overigens niet alleen een reactie op de problemen die self-hosted platforms met zich mee brengen. Merken bewegen niet alleen weg van self-hosted, ze bewegen ook naar Shopify toe. Zoals Harley Finkelstein (Shopify President) het op de Shopify Enterprise Summit samenvatte: “Niet op Shopify zitten is een competitief nadeel.”
Een belangrijke reden dat grote merken de sprong naar Shopify wagen is omdat Shopify zelf grote sprongen vooruit heeft gemaakt. Het biedt nu meer waarde dan concurrenten zoals Magento/Adobe Commerce Cloud (niet in het minst vanwege de superieure Shopify checkout), en is veel gemakkelijker in gebruik. Door de snelle en veilige cloud hosting infrastructuur hebben gebruikers overal toegang, en kan Shopify een 99.99% uptime garanderen.
Raymond Weijers - e-commerce specialist bij Le Nouveau Chef: “Shopify heeft ook het meest complete ecosysteem, een gecontroleerde omgeving. Bij updates gaat er niets mis, en nieuwe features kunnen binnen een week live zonder dat er iets crasht.”
Bovendien is een migratie naar Shopify een no-brainer als je kijkt naar Total Cost of Ownership. Zelfs met de kosten van een migratie erbovenop, is Shopify op de langere termijn goedkoper dan zijn concurrenten, met meer waarde voor je geld.
→ Wil je de Total Cost of Ownership (TCO) van jouw e-commerce vergelijken met die van Shopify? Code kan je daarbij helpen: check onze blog en neem contact met ons op.
Steeds meer enterprise brands kiezen voor Shopify
Bij Code zien we nog een derde argument in de veranderende behoeften van enterprise merken. Gevestigde merken als Trimtex en O’Neill ruilen hun Salesforce Commerce Cloud platform in voor lichtere, flexibeler oplossingen die ze flexibel kunnen inrichten zoals hen dat uitkomt.
Tegelijkertijd heeft Shopify flink geïnvesteerd in het verbeteren van hun enterprise oplossingen, om aan de specifieke behoeften van deze doelgroep tegemoet te komen. Naast Shopify Plus kunnen grote enterprise merken nu kiezen voor opties als Headless Shopify met Hydrogen en Commerce Components om maximale wendbaarheid te creëren in een constant veranderend e-commerce landschap.
Overweeg jij ook een migratie naar SaaS, en ben je benieuwd wat Code voor je kan doen? Check onze eerdere projecten, download onze Migratie Guide, of neem contact met ons op.