30.000+ producten
in één Shopify Plus webshop
Hoeveel SKU’s passen er in een Shopify Plus webshop? Er wordt vaak gedacht dat het aantal beperkt is, maar niets is minder waar. Ons project voor Mastertools laat zien dat het echte antwoord op die vraag is: zoveel je wilt, the sky is the limit!
KLANT
MastertoolsINDUSTRIE
Technology, Lifestyle, HomeTECHNOLOGIE
Shopify plus webshopsDIENST
Webshop migrationServices die we hebben geleverd
Migration
Store Development
E-Commerce Optimization
Internationalization
B2B
PIM
nieuwe, schaalbare tech stack
Mastertools is een van de grootste gereedschap verkopers in Nederland, en heeft een duidelijke ambitie: de grootste worden. Om dat voor elkaar te krijgen is het bedrijf stevig aan het optimaliseren. In de loop van 2021 ruilden ze hun alles-in-een IT oplossing, een ERP pakket, in voor een dynamische en schaalbare set componenten: Exact voor de boekhouding en back-office, Shopify Plus voor de webshop, een WMS om hun magazijn efficiënter te maken, en een PIM om overzicht te houden over het grote aantal SKU’s. Code realiseerde de Shopify Plus webshop en integreerde die toekomstbestendig met alle andere systemen in Mastertools’ tech stack.
Weten wat een ERP, PIM en WMS zijn? Lees dit blog.
Zelf aan de knoppen draaien
E-commerce manager Richard Korthuis licht toe waarom Mastertools klaar was voor verandering: “In ons vorige systeem zaten we gevangen, konden we niet groeien. Bij Mastertools pakken we graag door, als we een plan hebben willen we daar meteen mee aan de slag: dat kon niet in de oude setup. We waren altijd afhankelijk van onze IT-partner. Als we een nieuwe functie wilden dan gingen daar maanden overheen of het gebeurde nooit.”
Het was tijd om de IT op een hoger plan te brengen. Mastertools ging voor een flexibele, schaalbare opzet, met verschillende losse elementen die heel goed zijn in een afgebakende taak. Richard: “We waren er wel achter dat alles-in-een in de praktijk vaak neerkomt op: Jack of all trades, master of none. We wilden een vereenvoudiging van systemen, met minder knoppen, en we wilden de mogelijkheid hebben om zelf nieuwe systemen aan te sluiten.”
Op zoek naar een betrouwbare agency die kon bouwen wat Mastertools in gedachten had kwamen ze uit bij Code. “Code heeft ons thema in Shopify Plus opgezet, de front-end ontwikkeld, de nieuwe tech stack met elkaar verbonden, en de nodige custom functionaliteit gemaakt. We waren vooraf ook een beetje bang voor de impact op het gebied van SEO, maar door een goede voorbereiding, alles correct redirecten en overal meteen de juiste metadata toe te voegen is die impact minimaal geweest. Eigenlijk hebben we er niet veel van gemerkt.
”Inmiddels draait de nieuwe site al een tijdje, en zijn de resultaten veelbelovend. Richard: “De gemiddelde orderwaarde is bijvoorbeeld met zo'n 25% gestegen, ook omdat we nu cross-selling toepassen.” Die cijfers worden naar verwachting nóg beter als de laatste hobbel in het project genomen is: het vervangen van een van de tools in de gekozen tech stack, omdat die niet bleek te voldoen.
Meer weten over e-commerce groei? We schreven een blog met 14 cross-sell en up-sell strategieën om je AOV te verbeteren.
“We zouden Code zeker aanbevelen! Ze doen wat ze zeggen, ze luisteren naar je wensen en als we iets wilden werd het gedaan zoals we het wilden.” Ook over Shopify is hij positief: “We hebben niks te klagen. Het is in Shopify Plus bijvoorbeeld heel simpel om een nieuw product in te voeren, je hoeft geen overbodige velden in te vullen. Best prettig als je zoveel producten hebt als wij. En de rapportages zijn heel sterk. Het prettige aan Shopify is ook dat ze altijd bezig blijven om het platform te verbeteren. Het is niet goedkoop, maar daar staat wat tegenover.”
We zouden Code zeker aanbevelen! Ze doen wat ze zeggen, ze luisteren naar je wensen en als we iets wilden werd het gedaan zoals we het wilden.
In ons vorige systeem zaten we gevangen, konden we niet groeien. Alles-in-een komt in de praktijk vaak neer op: Jack of all trades, master of none.
Steile leercurve
Je tech stack kiezen is een hele belangrijke stap voor e-commerce bedrijven. Als een of meer van de componenten niet voldoet, heeft dat veel impact op de rest van je ecosysteem en kan het je momentum verstoren. Het gaat soms mis, zoals Mastertools aan den lijve ondervond.
“We zijn heel tevreden over Shopify en Code, maar we hebben echt het verkeerde WMS gekozen. Daardoor hebben we vertraging opgelopen bij het implementeren van een PIM, en staat het project om naast de B2C ook een B2B webshop op te zetten even in de wacht.”
Het WMS had de spin in het web moeten worden, maar jammer genoeg bleek de gekozen partner
niet voldoende developers in huis te hebben om Mastertools’ tempo bij te kunnen houden.
Dat levert nog steeds de nodige frustraties op. “Binnenkort stappen we over naar een ander WMS. Dat is een drastische stap, ja, maar als we niks doen verliezen we vaart.”
Richard is evengoed blij met wat er nu staat. “Het is een lastig traject, maar het gaat de goede kant op. Als we het WMS geregeld hebben zijn we klaar om te gaan experimenteren. Ik denk dat we na zomer 2022 weer een paar grote stappen hebben gemaakt, en we gaan sowieso richting de 60.000 SKU’s dit jaar. En als we iets zelf niet redden, staat Code altijd stand-by.”
Als we iets zelf niet redden, staat Code altijd stand-by