Waarom Le Nouveau Chef Shopware 6 inruilde voor Shopify Plus
Het Nederlandse Le Nouveau Chef was twee jaar geleden al gecharmeerd van Shopify Plus, maar bleef bij Shopware 5 omdat het beter aansloot qua B2B functionaliteit. Inmiddels biedt Shopify Plus een sterke B2B oplossing - en heeft Le Nouveau Chef alsnog de sprong gemaakt naar Shopify’s extreme gebruiksvriendelijkheid.
KLANT
Le Nouveau ChefINDUSTRIE
Fashion, FoodTECHNOLOGIE
Shopify plus webshopsDIENST
Webshop migrationServices die we hebben geleverd
Migration
Store Development
UX/UI Design
Email Marketing
Van valse start naar vliegende launch
Le Nouveau Chef is een familiebedrijf dat modieuze werkkleding verkoopt aan koks en andere catering professionals. Het werd opgericht in 1986, toen de trend voor open keukens in Nederlandse restaurants een markt creëerde voor modieuze, on brand kokskleding van hoge kwaliteit. Inmiddels wordt Le Nouveau Chef gerund door Paul van Luipen en Marijn Blaauw, die het merk online brachten en internationaal uitbreidden.
Zo’n drie jaar terug verhuisde Le Nouveau Chef van WooCommerce naar het destijds net gelanceerde Shopware 6. E-commerce Specialist Raymond Weijers had ook toen al interesse in Shopify Plus, maar besloot om met Shopware 6 in zee te gaan omdat Shopify’s B2B aanbod nog in de kinderschoenen stond. Helaas gold hetzelfde voor Shopware 6, zoals bleek. Toen Raymond en Senior Brand Manager Ylmar Haring begin 2023 hoorden dat Shopify flink geïnvesteerd heeft in een beter B2B aanbod, hoefden ze niet lang na te denken. Nu, eind 2023, hebben ze Le Nouveau Chef gemigreerd naar Shopify Plus, zien ze in hun eerste zes weken op Shopify al indrukwekkende resultaten, en zijn ze erg enthousiast over Code.
Wat waren de voornaamste pijnpunten van Shopware 6? Raymond en Ylmar’s antwoord: “Development was echt een issue. Omdat we een van de eerste Shopware 6 gebruikers waren, kregen we alle kinderziektes. We moesten hele basic tools zelf bouwen, terwijl die in andere platforms out-of-the-box beschikbaar waren.”
→ Krijg direct inzicht in de kosten van een Shopify webshop voor jouw merk. Probeer onze TCO-calculator (5 minuten) voor een persoonlijke berekening, inclusief Shopify fees, Apps en Development kosten.
Waarom Le Nouveau Chef koos voor Shopify Plus - en Code
Natuurlijk bekeken ze ook wat andere platforms dan Shopify. Raymond: “Magento gaf ons hetzelfde gevoel als Shopware 6. En omdat Ylmar en ik allebei zelf een Shopify webshop hebben, wisten we dat we dat niveau van gebruiksvriendelijkheid wilden. Shopify heeft ook het meest complete ecosysteem, een gecontroleerde omgeving. Bij updates gaat er niets mis, en nieuwe features kunnen binnen een week live zonder dat er iets crasht.”
→ Check de vijf grootste voordelen van Shopify hier
→ … en lees hier meer over de voordelen van een SaaS platform
De volgende stap was het vinden van een goede Shopify agency. “We hebben de drie grootste Shopify agencies in Nederland gesproken, maar Code voelde als de beste match. We hadden een gesprek met Bob [Code’s co-founder en CCO] en Mark [Code’s Director of Customer Success] en waren onder de indruk van de hele specifieke oplossingen die zij gaven voor de hele specifieke uitdagingen waar wij mee kwamen.”
Le Nouveau Chef begon de migratie met een volledige Discovery, Code-stijl. Ylmar: “We hadden een geweldige start. Samen met Pier [Code’s Senior Solution Architect] en Dominick [Project Manager bij Code] hebben we de setup die we nodig hadden doorgenomen en gechallenged, om zo de beste oplossingen te vinden.” Raymond voegt toe: “De Discovery was een hele fijne ervaring, het heeft een hoop zorgen en onduidelijkheid weggehaald.”
→ Meer weten over een Discovery, Code-stijl? Lees hier hoe wij werken
Complex project, krappe deadline
Wat waren de grootste uitdagingen in het project? Raymond: “Het was een behoorlijk complexe use-case, met een B2B portaal voor dealers en wederverkopers en een B2C store in vijf talen en veel verschillende valuta. De samenwerking met onze Coders was geweldig. Onze Project Manager Casper communiceerde goed en zat er strak bovenop, en developers Sónia en Leroy dachten elke case helemaal door.”
“Voor het B2B portaal hebben we goed gebruik gemaakt van alle B2B functionaliteit die standaard in Shopify Plus zit, zoals prijslijsten, betalingsvoorwaarden, en accounts voor zowel individuele klanten als voor bedrijven. We gebruiken ook de one-page-checkout van Shopify, met een aantal Checkout Extensions: directe btw-nummer check, bestellen met de btw verlegd, een loyaliteitsprogramma, en een dropshipping optie voor onze dealers waarbij we bestellingen direct vanuit ons magazijn naar hun klanten verzenden.”
→ Lees meer over Shopify’s checkout, en over Shopify’s B2B features
Wat de store extra complex maakte is het verschil in koopgedrag tussen landen. “Om een voorbeeld te geven: in Duitsland koopt een kok zijn eigen werkkleding, soms inclusief btw - terwijl elders een restaurant alle kleding voor al het personeel in bulk bestelt, zonder btw. We wilden al die verschillende klanten dezelfde gebruikservaring geven. Ze kunnen allemaal een naam en/of logo op de kleding laten borduren, bijvoorbeeld, en we bieden ze een tool waarmee ze kunnen zien hoe hun naam eruit ziet op het kledingstuk.”
De ambitieuze deadline was ook een flinke uitdaging, want Le Nouveau Chef wilde live op 1 oktober 2023. “Dat was op een zondag, dus het werd uiteindelijk 3 oktober. Maar Code kreeg het voor elkaar! Mede dankzij de grondige Discovery.”
Platform migratie = je merk opnieuw uitvinden
Zoals veel van Code’s klanten gebruikte Le Nouveau Chef de migratie naar Shopify Plus als de katalysator voor een complete opfrisbeurt. Naast een nieuw platform namen ze ook een nieuw design voor de store (uitgevoerd door Tim Borst van Stu Stu Studio) en een nieuw CRM, voerden de Agile/SCRUM methode in, gingen een loyaliteitsprogramma en een FitFinder gebruiken, en implementeerden een PIM (wat op zichzelf al een mega project was). Ook nieuw is de video content op de productpagina’s, zodat klanten kunnen zien hoe een kledingstuk beweegt als je het aanhebt. Dit was moeilijk om te realiseren in Shopware - maar een eitje met Shopify, wat Le Nouveau Chef inspireerde om nieuwe foto’s en video’s te maken van hun hele collectie.
Op advies van Code is Le Nouveau Chef bovendien overgestapt op Gorgias voor hun klantenservice, en hebben ze MailChimp ingeruild voor email marketing met Klaviyo. “We zijn gestart met vier basic Klaviyo flows die meteen voor een omzet boost zorgden. Onze omzet uit email marketing is nu tien keer hoger dan het was!”
→ Meer weten over Code’s Klaviyo expertise? Lees er hier alles over!
Ylmar: “Al deze nieuwe tools hebben een hele goede impact op onze organisatie, het is veel meer data-driven nu. En de integratie met Shopify gaat perfect.”
Indrukwekkende resultaten en fijne samenwerking
Op het moment van schrijven staat de nieuwe store net 6 weken live. Zien ze al positieve resultaten? Absoluut. Ylmar somt op: “Omzet is hoger, conversie is hoger, AOV is hoger, we hebben minder retouren dankzij de FitFinder, en onze SEA agency is blij met Shopify omdat het zoveel beter samenwerkt met Google.”
Raymond en Ylmar hadden na de launch eigenlijk een omzetdip verwacht, maar ze zien week op week betere cijfers. Raymond: “Onze omzet voor november 2023 is nu al hoger dan het was in november 2022, en de maand is nog niet eens om. Wat het extra bijzonder maakt is dat we in 2022 een heel goed jaar hadden, met alle restaurants die weer open gingen na de COVID lockdowns. Dat we daar in onze tweede maand op Shopify al overheen gaan is dus best een prestatie.”
Ze zijn beiden dan ook erg in hun sas met Code. Ylmar: “Het design is letterlijk de website geworden! Met eerdere designs moesten we altijd concessies doen, maar Code leverde het gewoon pixel-perfect op.” Voor Raymond is de community die Code biedt een flinke plus. “Nog voordat we hadden getekend nodigde Code ons uit voor een diner met vergelijkbare bedrijven, waar we ideeën en ervaringen konden uitwisselen. En ze maken tijd om nieuwe Shopify features met je door te spreken, dat heb ik andere partijen nog nooit zien doen. Dus ja, wij zijn blij.”
→ Wil je ook bij de Code Commerce Club? Meld je hier aan en krijg toegang tot exclusieve events
Toekomstplannen
Wat is de volgende stap voor Le Nouveau Chef, nu hun nieuwe store een vliegende start heeft gemaakt? Wat tools betreft overwegen ze om Returner te gaan gebruiken, Code’s retouren app. Ylmar: “Retouren vanuit de UK zijn nogal een uitdaging sinds Brexit, dat kunnen we mogelijk hiermee oplossen. We zoeken een partner die onze retouren kan verzamelen in de UK en dan naar ons sturen - het bleek dat Code zo’n partner kent, en er lopen al gesprekken.”
Verder wil Le Nouveau Chef gewoon doorgaan met de beste zijn. “Dit jaar gaat helemaal over tools en integraties bouwen, en als dat klaar is willen we onze service steeds verder verbeteren. We hebben al een reputatie voor hoge kwaliteit, ook al zijn we bijna volledig online - en die willen we graag houden.” Dat is natuurlijk een doel waar we bij Code graag een steentje aan bijdragen!
Al deze nieuwe tools hebben een hele goede impact op onze organisatie, het is veel meer data-driven nu. En de integratie met Shopify gaat perfect.