Santaverde’s succesvolle en razendsnelle transitie naar e-commerce
2021 was voor talloze sectoren een bijzonder moeilijk jaar. Lockdowns zorgden voor dichte winkels en een abrupte daling van verkoop. Restaurants zagen zich genoodzaakt aan te passen aan een nieuwe realiteit van take-away en bezorging. En plotselinge runs op toiletpapier deden diverse start-ups prompt besluiten om in recordtijd boodschappen te gaan bezorgen. Santaverde koos ervoor om de transitie naar Shopify Plus te maken.
KLANT
SantaverdeINDUSTRIE
Lifestyle, BeautyTECHNOLOGIE
Shopify plus webshopsDIENST
Webshop migrationServices die we hebben geleverd
Migration
Store Development
UX/UI Design
Internationalization
E-commerce
E-commerce floreerde als nooit tevoren. Exponentiële groei was te zien in diverse categorieën, zoals yoga en fitness. Consumenten kochten serieus in en gingen op zoek naar activiteiten die ze thuis konden blijven doen om verveling en stress tegen te gaan. Deze ontwikkelingen gingen hand in hand met de opkomst van concepten zoals "click and collect" en aankondigingen van betalingsintegraties van enorme platforms zoals Facebook en Google. De redenen voor deze abrupte veranderingen zijn duidelijk: het aanhoudende digitaliseringstijdperk had net een enorme boost gekregen en een terugkeer naar een offline focus leek simpelweg ondenkbaar. Wie verlangt er ten slotte nog terug naar duivenpost?
Santaverde is een Duits merk in natuurlijke cosmetica, aanwezig in meer dan 1.000 fysieke winkels in het hele land. Het bedrijf werd hard geraakt door de effecten van de lockdown, aangezien het grootste gedeelte van hun verkoop plaatsvond in fysieke winkels.
Het bedrijf besloot om hun verkoopstrategie drastisch aan te passen en meer te focussen op de verkoop in hun online winkels. “Vóór Covid was direct-to-consumer (D2C) totaal niet onze focus. Slechts 4% van onze omzet kwam uit online. De eerste lockdown deed ons meteen beseffen hoe belangrijk onze eigen online business eigenlijk was. Dus gingen we op zoek naar een oplossing waarmee we snel aan de eisen van de klant konden voldoen en direct een relatie met onze klanten opbouwen. En dat is precies wat Shopify ons biedt”, aldus Heiko, CEO bij Santaverde.
Code heeft ons enorm geholpen bij het opzetten van onze nieuwe winkel, structuren en werkstromen op een manier die ons nu in staat stelt om onze eigen online business te runnen en op te schalen. Shopify biedt ons de beste tools om onze klanten beter te leren kennen, waardoor we betere relaties met hen kunnen opbouwen.
Van Shopware naar Shopify Plus migreren
De focus verleggen naar e-commerce betekent niet dat je moet leren coderen. Het betekent wél dat je de juiste technologie moet kiezen zodat je zelf kunt focussen op de ontwikkeling van je bedrijf. Klassieke symptomen van het draaien op gecompliceerde of verouderde tech zijn:
- Het duurt erg lang om nieuwe functies te ontwikkelen;
- Servers crashen wanneer je ze het meest nodig hebt of wanneer ze onderhoud nodig hebben;
- Externe diensten integreren is een complete nachtmerrie;
- En al het bovenstaande kost altijd veel meer dan je zou willen.
Santaverde koos ervoor om van Shopware 5 naar Shopify Plus te migreren - en implementeerde gelijk diensten van 8 verschillende apps naar hun nieuwe webshop. Met een systeem dat gemakkelijk kan worden geïntegreerd met externe partijen, beschikken ze nu over functies zoals het beperken van het aantal testproducten per aankoop, het invoegen van een fysieke winkelzoeker en het opzetten van een quiz met productaanbevelingen.
Door te werken met bestaande applicaties kon Code zich focussen op integratie en vormgeving. Minder coden, minder kosten. Julia: “Code heeft ons enorm geholpen bij het opzetten van onze nieuwe winkel, structuren en werkstromen op een manier die ons nu in staat stellen om onze eigen online business te ondersteunen en op te schalen. En Shopify Plus biedt ons echt de beste tools om onze klanten beter te leren kennen, waardoor we betere relaties met hen kunnen opbouwen.”
Logische stappen in de juiste richting
Door de abrupte toename van online verkoop moest ook het fulfilmentproces als een zonnetje draaien. Daarom zorgden wij ervoor dat de belangrijkste data precies daar belandt waar Santaverde het nodig heeft: hun Enterprise Resource Planning (ERP) systeem. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken - je kunt hier meer lezen over ERP's.
In Santaverde’s oude systeem was het noodzakelijk om online bestellingen handmatig te downloaden als PDF-bestanden te verzamelen en vervolgens dagelijks te uploaden naar de server van de fulfilment partner. Extreem tijdrovend, bijzonder foutgevoelig en totaal niet schaalbaar. Met Shopify stuurt de backend bestellingen naar Santaverde’s fulfilment partner via hun ERP, dat de voorraad in de gaten houdt en oververkoop voorkomt.
De grenzen over
Nu de interne teamstructuur van Santaverde ook ingesteld is op online, zijn er plannen om uit te breiden buiten de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Een van de grote voordelen van Shopify Plus is de optie om zonder extra kosten meerdere storefronts op te zetten voor verschillende landen. Waarom zou een bedrijf meer dan één storefront willen? Omdat vertalen niet hetzelfde is als lokaliseren.” Veel winkels gebruiken vertaalapps om één storefront in verschillende talen aan te bieden. Helaas is de integratie van apps vaak verre van ideaal en zorgen deze uiteindelijk voor problemen. Door meerdere storefronts in te zetten, kun je content, service, belastingen, marketing, betaalopties en logistiek lokaliseren. Bob legt het belang van een multi-store setup glashelder uit in deze blog.
Het hebben van meerdere storefronts zorgt voor de flexibiliteit om je optimaal aan te passen aan de behoeftes van de lokale markt.
Doelgroepen en demografische gegevens variëren van land tot land - vooral in Europa. Als merchant is het van cruciaal belang om dit te begrijpen om een goede relatie met klanten op te bouwen.
Bovenop alle beschreven verbeteringen heeft Santeverde ook geïnvesteerd in een nieuw design dat Code samen met Bolden heeft uitgewerkt. Een frisser uiterlijk dat hand in hand gaat met een verbeterde ervaring op smartphones en tablets. De nieuwe webshop laat bezoekers intuïtiever navigeren en heeft een merktaal toegepast die veel beter bij hun producten past. Trouwens... Santaverde heeft een mooie productformule die je helpt om producten te kiezen voor jouw huid. De moeite waard om eens te bekijken ;)
We zijn enthousiast over de eerste resultaten en trots dat we deel uitmaken van Santaverde's digitale transitie!