ERP - Enterprise Resource Planning
Deze term is vrij bekend. Een ERP fungeert vaak als het hart van de bedrijfsvoering in grotere organisaties. Het is een uitgebreid softwarepakket dat bestaat uit verschillende modules. E-commerce bedrijven maken vaak gebruik van modules voor CRM (Customer Relationship Management: je klantenbestand), boekhouding, HR, productie, orderverwerking, voorraadbeheer, supply chain en rapportages.
Voordelen van een ERP
De modules in een ERP zijn naadloos met elkaar verbonden en delen informatie. Dat bespaart veel werk, administratie en kosten, geeft iedereen in het bedrijf dezelfde data, en zorgt er bovendien voor dat het financiële plaatje altijd duidelijk is. ERP’s geven op hun best kortom meer controle, effectiviteit en efficiëntie. Om die reden is een ERP een prijzige maar slimme investering voor bedrijven met een complexe setup waarin veel data rond gaat, bijvoorbeeld bedrijven met veel verschillende verkoopkanalen in veel verschillende landen.
ERP x Shopify Plus
Een ERP staat meestal boven je e-commerce platform, omdat de scope ervan groter is. Bij Code zien we vaak dat tot een bepaalde grootte Shopify het centrum van een e-commerce bedrijf is, en dat alle andere systemen aan Shopify gekoppeld worden. Als bedrijven een ERP nemen verandert dat: dan wordt de ERP-software de ruggengraat van de bedrijfsvoering, en is Shopify een van de systemen die daaraan gekoppeld worden.
Bij grote bedrijven die al wat langer in business zijn zie je vaak dat het hele bedrijf in de ERP zit. Ze zijn over de jaren waarschijnlijk al een paar keer van e-commerce platform veranderd, wat bijna een cosmetische ingreep wordt als je ERP de kern van je bedrijf is. Maar het geeft ook wel aan hoe moeilijk het is om over te stappen naar andere ERP software. Een ERP kies je niet zomaar – het is een keuze waar je lange tijd aan vastzit.
Voorbeelden van ERP systemen
Welke ERP-systemen zijn er op de markt? Grote namen zoals Oracle, SAP, NetSuite en Microsoft Dynamics zijn populair, maar ook voor middelgrote bedrijven zijn er passende opties. Twee daarvan zitten dicht bij huis: Exact en ItsPerfect Fashion ERP, een ERP van Nederlandse bodem die helemaal afgestemd is op modemerken.
Bij Code helpen we je niet met het bouwen van een ERP, maar we zijn wel gespecialiseerd in het koppelen van ERPs aan Shopify Plus-stores. Zo hebben we recent een aantal klanten gekoppeld aan ItsPerfect (Vandyck, O’Neill, Jane Lushka), en aan Microsoft Navision (Megacollections, Boska).
→ Lees meer over hoe je de juiste ERP voor jouw merk kiest
PIM - Product Information Manager
Wat is een PIM systeem? Een PIM verzamelt al je productinformatie op één centrale plek. Een PIM geeft elk product een unieke SKU (Stock Keeping Unit), een productcode waarmee het product overal eenvoudig te identificeren en te volgen is.
Voordelen van een PIM
Een PIM slaat per product alle relevante informatie op, inclusief varianten, voor elk kanaal, elke markt en taal (inclusief SEO). Denk aan productnamen, beschrijvingen, categorieën, afbeeldingen, prijzen en soms ook voorraadgegevens en locaties (hoewel dat meer iets voor een OMS of WMS is, daar komen we later op terug). Via een API kun je al deze data eenvoudig delen met andere systemen, zoals Shopify of je ERP.
→ Lees meer over hoe je de juiste PIM oplossing voor jouw e-commerce kiest
PIM x Shopify Plus
Shopify kan zelf natuurlijk ook behoorlijk wat productdata opslaan, maar het aantal velden in Shopify is niet onbeperkt. Terwijl je met een beetje meer productinformatie soms veel retouren kunt voorkomen. Je kunt in Shopify ook niet eindeloos veel verschillende versies van dezelfde SKU kwijt. In een PIM wel.
Wanneer is een PIM iets voor jouw business? Een PIM is vooral nuttig als je veel verschillende producten verkoopt, uitgebreide productinformatie wilt vermelden, of verschillende varianten van je SKU’s nodig hebt en het overzicht wilt behouden. Dit is essentieel als je je productinformatie wilt optimaliseren voor meerdere kanalen, zoals Shopify storefronts in verschillende talen, marketplaces, social media, zoekmachines en verschillende landen met hun eigen regels en gebruiken. Of je nu een B2C- of B2B-webshop hebt, een PIM helpt je om alles overzichtelijk te houden.
Een PIM zorgt ervoor dat al je productinformatie moeiteloos synchroon loopt over alle kanalen. Dat is essentieel als je meerdere Shopify stores hebt en verschillen in productinformatie (prijzen bijvoorbeeld) wilt voorkomen. Bovendien kun je via een PIM product data uitwisselen in verschillende formats, en met third party systemen - zoals die van je fulfilment partner.
Voorbeelden van PIMs
Akeneo, Quable en Plytix zijn betrouwbare PIMs en favorieten van Code. We helpen je graag met de koppeling van je bedrijf aan een van deze drie PIMs. We hebben bij Code ook al eens gewerkt met Katana PIM, een Nederlandse partij. Andere bekende PIMs zijn Salsify, PIMcore en Fabric.
→ Lees hier meer over Code's aanbod aan PIM services
OMS - Order Management System
Een OMS is vergelijkbaar met een PIM, maar dan voor bestellingen. De OMS-afkorting staat voor Order Management Systeem. Net als een ERP is het opgebouwd uit modules. In een OMS volg je alle bestellingen via alle verkoopkanalen en alle fulfilment routes die je bedrijf heeft. Als een bestelling binnenkomt slaat een OMS die op, maakt een factuur, zet het fulfilment-proces in gang via een koppeling met de daarvoor gebruikte systemen, en volgt de status ervan via verpakking, bezorging en eventuele retournering. Het checkt voorraadniveau's en past die aan (ook bij retouren), houdt rekening met verschillende warehouse locaties, print verpakkingslabels, en kan instructies voor orderpicking en verpakking geven.
Voordelen van een OMS
Order Management Systemen worden vooral veel gebruikt door fulfilment partijen, warehouses, en klantenservice diensten, waarbij een sterk OMS systeem helpt bij het stroomlijnen van bestellingen. Ze zijn onmisbaar voor grote e-commerce spelers als Zalando, Amazon en bol.com, die in meerdere landen en via verschillende kanalen verkopen en hun producten op verschillende locaties hebben liggen.
Wanneer is een OMS iets voor jouw business? Omdat het meestal behoorlijk prijzig is, en omdat je je Order Management ook op andere manieren kunt automatiseren, is dit typisch iets voor grote internationale spelers. Krijg je veel bestellingen, verkoop je in meerdere landen en via verschillende kanalen en storefronts, liggen je producten op verschillende locaties, heb je genoeg budget voor een OMS, en daarnaast de middelen om je OMS strak te integreren met alle andere systemen in je business? Dan is dit het overwegen waard.
OMS x Shopify Plus
Als je online verkoopt kun je niet zonder een vorm van order management. Een e-commerce platform als Shopify Plus heeft daarom al veel order management functies ingebouwd. Daarnaast kom je via derden vaak in aanraking met een OMS. Als je samenwerkt met een fulfilment partner is het zeer waarschijnlijk dat die partij een geavanceerd OMS gebruikt, waarin jouw Shopify store een van de ‘verkoopkanalen’ is. Ook als je een ERP hebt zal daar een OMS module in zitten.
Voorbeelden van OMS pakketten
Bekende namen zijn Veeqo, Brightpearl, nChannel, Manhattan Omni, Skubana, Odoo, en Fabric. Onze ervaring in het integreren van Shopify met externe partijen is wat ons onderscheidt van andere agencies. Dus, ben je op zoek naar een partij om een OMS aan Shopify te koppelen? Dan komen we graag eens praten.
→ Lees hier meer over Code's diensten op het gebied van integraties
WMS - Warehouse Management System
Een WMS is voor bedrijven met een eigen warehouse of distributiecentrum, die hun eigen fulfilment doen. Het WMS houdt overzicht op alles wat in je warehouse gebeurt: welke goederen binnenkomen, waar die neergezet worden, en wat de meest efficiënte orderpicking route is voor een batch bestellingen. Bovendien print het automatisch verzendlabels.
Via handheld scanners en productcodes (de SKU’s waar we het al eerder over hadden) zorgt een WMS ervoor dat medewerkers snel kunnen werken, en wordt de foutmarge vaak flink naar beneden gebracht. Daarnaast laat een WMS je zien hoe je dingen kunt organiseren om nog efficiënter te zijn, door bijvoorbeeld je bestsellers dichtbij de inpaktafel te leggen.
Voordelen van een WMS
Een WMS systeem helpt je bij het optimaliseren van je warehouse. Bij Code weten we uit ervaring dat er, ergens vanaf 50 bestellingen per dag, fouten gemaakt gaan worden als je zelf je opslag en fulfilment doet. Een WMS is dus iets voor jouw webshop als je uit je winkelpand, kantoorruimte of garage groeit en de opslag van je producten professioneel wilt gaan aanpakken – maar (nog) niet wilt uitbesteden aan een 3PL partner (daarover later meer). Of als je al een magazijn of distributiecentrum hebt, en een efficiëntieslag wilt maken.
WMS x Shopify Plus
Een WMS kan een apart pakket zijn, of een module in een OMS of ERP. Het is meestal goed te koppelen aan andere systemen en partijen, zoals Shopify Plus en de verzenddiensten die je gebruikt. Als je een WMS gebruikt in combinatie met Shopify Plus zorgt de koppeling ervoor dat relevante data die je in Shopify invoert (bijvoorbeeld nieuwe producten) automatisch geëxporteerd wordt naar het WMS, en dat Shopify via het WMS de voorraadlevels in real-time laat zien.
Voorbeelden van WMS pakketten
Goede WMS pakketten kun je vinden bij Picqer en WICS, beide gevestigd in Nederland. Met allebei hebben we bij Code al een aantal klanten blij gemaakt, zoals Pieter Pot en De Gele Flamingo. PeopleVox is ook een bekend WMS, en er zijn zoals gezegd WMS modules beschikbaar binnen OMS pakketten (o.a. Brightpearl) en ERP pakketten (o.a. Netsuite).
3PL: Third-Party Logistics
De term Third Party Logistics verwijst naar alle derde partijen die voor jouw bedrijf de afhandeling van bestellingen en de bezorging van pakketten doen. Dit soort bedrijven staat meestal bekend onder de noemer ‘fulfilment’ of ‘e-fulfilment’ (voor de tak die gespecialiseerd is in e-commerce).
Voordelen van een fulfilment partner
Het uitbesteden van je fulfilment aan een specialist neemt veel werk uit handen. Je hoeft zelf niet meer bezig te zijn met opslag, voorraadbeheer, orderpicking, verpakking, verzending of het verwerken van retouren. Specialisten doen dit vaak efficiënter: ze hebben meer opslagruimte, geavanceerde software en soms zelfs picking robots die sneller en nauwkeuriger werken. Dankzij hun goede contacten met verzenddiensten kun je vaak betere service bieden tegen lagere kosten. Bovendien houden de meeste e-fulfilment aanbieders je als klant goed op de hoogte van wat ze voor je doen.
Het kost wat, maar levert je ook veel op! Zo kun jij je volledig richten op branding, sales en marketing.
3PL x Shopify Plus
Fulfilment bedrijven zijn in hoge mate geautomatiseerd en werken allemaal met specialistische software (meestal een WMS, vaak ook een OMS). Veel fulfilment partijen, zeker de grotere, hebben een koppeling met Shopify Plus ontwikkeld waarmee ze Shopify merchants redelijk vlot kunnen koppelen aan hun eigen systemen. Als dat niet het geval is kan Code zo’n koppeling ook voor je maken. Ook als jouw IT setup wat complexer is kun je Code inschakelen om te helpen bij het koppelen van jouw systemen aan die van je fulfilment partner.
Voorbeelden van fulfilment bedrijven
Er zijn in Nederland heel veel e-fulfilment bedrijven te vinden, in allerlei soorten en maten. Code heeft voor verschillende klanten (Gladskin, Stoov, Daily Paper, MUD Jeans, Filling Pieces) samengewerkt met een aantal daarvan, o.a. Active Ants, Promese, Bleckmann en Monta (voorheen Montapacking).
Je tech stack kiezen: belangrijke tip van Bob
Zoals je ziet is er veel krachtige software op de markt om je e-commerce business verder te automatiseren, en om bepaalde onderdelen van je bedrijfsvoering te optimaliseren door specialistische software in te zetten. Daarmee heb je ook meteen een dilemma, als merchant: wanneer voeg je wat toe aan je tech stack? Hoe maak je die keuze het beste?
Het advies van Bob, onze CCO: laat je in je keuzes leiden door je succes. “Daarmee bedoel ik dat je het beste iets nieuws toe kunt voegen op het moment dat je het nodig hebt. Niet vooraf, omdat een of andere sales figuur in pak je heeft verteld dat je niet zonder kunt. Shopify is super makkelijk te koppelen, dus je kunt dingen als een PIM prima on the fly aansluiten.”
Flexibel groeien met Shopify Plus
Wendbaarheid is daarbij een belangrijke overweging. Een ERP combineert heel veel functies ineen maar beperkt door alle customization soms ook je bewegingsvrijheid. Als je bedrijf nog niet ‘gesetteld’ is, past een combinatie van gespecialiseerde tools misschien beter bij jouw business.
Vooral voor bedrijven die nog volop in de groei zijn is dit een uitstekende aanpak. Bob: “Met alle out-of-the-box cloud oplossingen en API’s die tegenwoordig voorhanden zijn kan dat ook prima: je hoeft het in feite alleen nog te configureren en je kunt los.” Check ook zeker even wat Shopify Plus in de pijplijn heeft qua nieuwe features. Veel van de functionaliteiten die we hierboven noemen zitten al in Shopify, en worden steeds doorontwikkeld.
Bob: “Heb ik het echt nodig?" Dat is de belangrijkste vraag. En vraag om advies bij een collega met een online business, niet bij een verkoper.” Met een single-product-store heb je geen PIM nodig, en een ERP is pas efficiënt als het goed afgestemd is op jouw bedrijfsgrootte en behoeften: niet-gebruikte capaciteit is nooit functioneel.
Heb jij al besloten welke externe systemen jouw webshop naar een hoger niveau kunnen brengen? Of kom je er niet helemaal uit? Stuur Bob dan gerust een mailtje! We horen graag je wensen en denken met je mee om de beste oplossingen te vinden.