B2B met Shopify Plus

B2B verkopen met Shopify Plus

Shopify staat bekend om zijn toonaangevende D2C e-commerceplatform, maar wist je dat merken als Vacu Vin, BOSKA en Le Nouveau Chef Shopify gebruiken voor hun B2B- en wholesale operaties? Ja, Shopify is ook een sterk platform voor B2B.

De B2B markt is enorm: wereldwijd is de waarde ervan geschat op $7.7 triljoen, in 2022 (en nog steeds), en overtreft daarmee de B2C-markt, die datzelfde jaar slechts $ 1,1 biljoen bedroeg. Bovendien gaat de B2B markt de komende jaren alleen maar doorgroeien, met een geschatte 9% per jaar. Deze snelle digitalisering komt door een shift in kopers: 71% van de B2B-kopers zijn millennials die een naadloze, digitale koopervaring eisen. Sterker nog, 74% van de kopers is bereid om van supplier te wisselen voor een betere online-ervaring.

Nu 80% van alle B2B commerce naar verwachting online zal zijn in 2025, is het tijd om te investeren in een solide digitale strategie. Klinkt dat als een markt waar jouw bedrijf graag op mee lift? Lees dan vooral verder.

B2B met Shopify Plus

Shopify staat bekend om zijn toonaangevende D2C e-commerce platform - maar is het ook een sterk platform voor B2B stores en groothandels? Ja, dat is het! 

Shopify Plus biedt een alles-in-een B2B oplossing, waarmee Plus gebruikers gratis toegang krijgen tot een aantal slimme, B2B-specifieke features. Gecombineerd met al het gebruiksgemak waar Shopify naam mee heeft gemaakt - en waar traditionele groothandels nou niet bepaald in uitblinken. Online groothandels zijn berucht om hun houterige interfaces, ingewikkelde UX en hopeloos achterhaalde layouts - terwijl zakelijke klanten net zo gevoelig zijn voor een soepele gebruikservaring als de gemiddelde B2C klant. 

Bovendien zijn B2B-gebruikers afgestemd op upsell- en cross-sell-mogelijkheden. Als ze bijvoorbeeld met korting winkelen, kan je ze verleiden met een extra doos met de bestsellers uit jouw catalogus.

Voor B2B-klanten, die vaak grote bestellingen plaatsen, is een veilige en betrouwbare checkout van het allergrootste belang.

Heeft jouw D2C store een plafond bereikt en wil je verder uitbreiden door B2B te gaan verkopen? Geef je nieuwe B2B kanaal vanaf het begin een competitief voordeel, en kies een platform waar zowel je klanten als je team graag mee werkt.

Of run je op het moment een online groothandel met groeipotentie, maar staat je verouderde platform dit in de weg? De makkelijkste manier om een schaalbare, toekomstbestendige B2B store te bouwen en je omzet een boost te geven is om je site een complete make-over te geven met Shopify Plus.

 

b2bb-1

Shopify Plus: de alles-in-een oplossing voor B2B stores

Met uitgebreide opties, slimme features en extreme gebruiksvriendelijkheid heeft Shopify alles wat je nodig hebt om je B2B sales te boosten. De kern van Shopify’s B2B functies is custom pricing: de mogelijkheid om per klant prijzen in te stellen. Dit is een krachtig stukje technologie waarmee je bedrijf een heleboel tijd en geld gaat besparen. In combinatie met custom payment terms en een voor B2B geoptimaliseerde checkout heb je de basis voor je B2B verkoopkanaal gelegd - maar Shopify biedt nog veel meer mooie B2B features. Scroll verder om er meer over te lezen

Afhankelijk van jouw zakelijke behoeften werkt een van deze twee setups het beste voor jouw bedrijf: 

1. De alles-in-een oplossing: Één blended Shopify Plus storefront waarmee je zowel je B2B als je D2C klanten bedient, met een B2B checkout en authenticatie. In deze setup is je Shopify B2B kanaal volledig geïntegreerd in je Shopify admin. Alle producten in je D2C store zijn ook beschikbaar voor B2B verkoop.

2. Een multi-store setup in Shopify Plus met een dedicated expansion store voor je Shopify B2B channel, zodat je je B2B en B2C kanalen gescheiden kunt houden - terwijl je nog steeds al je stores vanuit een enkel dashboard kunt beheren. Deze set-up wordt soms verkozen door bedrijven met een groot volume B2B-orders, of wanneer ze een speciaal B2B-team hebben.

Als je graag advies van een expert wilt over welke setup het beste bij jouw bedrijf past: neem contact op met Code en we helpen je bij je keuze. We kunnen je ook vertellen of de functionaliteit die jij zoekt beschikbaar is in Shopify, en of het eventueel gebouwd kan worden door onze Coders.

 

 

Shopify B2B features: wat het allemaal kan

Met Shopify’s B2B oplossing heb je de mogelijkheid om in een enkele store zowel D2C als B2B te verkopen. Welke Shopify B2B features zijn er nog meer?

  • Bedrijfsprofielen
  • Prijslijsten
  • Betalingsvoorwaarden
  • Minimum Order Quantities
  • Repeat orders
  • B2B compatible apps
  • Custom store theme
  • Klant accounts
  • Self-service portal
  • ERP integratie

Wat kost een B2B store op Shopify?

De Shopify B2B features zijn gratis! Wat een hele goede deal is, want bij Code bouwden we deze functionaliteit vroeger zelf voor onze B2B klanten en dat ging qua kosten gauw richting de 30-40k. Met name de custom pricing feature is bijzonder waardevol. 

Houd er wel rekening mee dat de Shopify B2B functionaliteit op het moment alleen toegankelijk is voor gebruikers van Shopify Plus. De enterprise versie van Shopify kost 0,25% van je omzet, met een minimum van $2.000 per maand. Met andere woorden: als je omzet minder is dan $800.000 per maand, dan is je maandelijkse fee $2.000, en als het meer is wordt je fee 0,25% van je omzet.

Groeit jouw business snel, maar heb je het gevoel dat Shopify Plus nog iets te ambitieus is? In onze ervaring betaalt Shopify Plus zichzelf al terug vanaf een maandomzet van $100.000. Helemaal als je met die move gratis toegang krijgt tot een heleboel mooie B2B functionaliteit. Lees hier meer over de kosten van Shopify Plus.  

Shopify’s B2B features: wat het (nog) niet kan

Shopify lanceerde zijn B2B features in 2021 en is ze sindsdien steeds verder aan het optimaliseren en aanvullen. Het is dus mogelijk dat bepaalde functies die jij nodig hebt nog op Shopify’s roadmap staan. Onthoud wel dat, op dit moment, veel van de beperkingen in het lijstje hieronder alleen gelden voor de alles-in-een setup en vermeden kunnen worden met een aparte, dedicated Shopify B2B store.   

Dit zijn enkele Shopify B2B features waar op dit moment nog aan gewerkt wordt:

  • Bestellingen kunnen maximaal 500 verschillende producten (SKU’s) bevatten - wat betekent dat bestellingen mislukken als een klant meer dan 500 verschillende producten of varianten bestelt. 
  • Subscriptions zijn nog niet compatible met de B2B features van Shopify.

 

Shopify ontwikkelt zich snel

Shopify ontwikkelt zich in een duizelingwekkend tempo op het gebied van nieuwe B2B-functionaliteiten, er zijn er te veel om op te noemen, maar onze favoriete functionaliteiten die tijdens de Winter Editions 2025 zijn gelanceerd (en het meest gevraagd door onze B2B merchants) zijn:

  • Self-serve returns for B2B
  • Custom identity providers
  • Tax exemptions for companies
  • New B2B-compatible apps
  • Automate B2B account setup

Shopify B2B met Code: toegevoegde waarde

Zoek je een partner om je B2B e-commerce business mee te starten, of om je bestaande B2B store te upgraden? Kom een keertje sparren met Code! We hebben al een flink aantal Shopify B2B stores gebouwd voor klanten als Le Nouveau Chef, en kunnen je goed adviseren over Shopify’s B2B oplossingen. Zoek je specifieke features die Shopify nog niet gereleased heeft? Onze Coders hebben de technische know-how om alle extra functionaliteit die je nodig hebt voor je te bouwen.

Benieuwd hoe de B2B-oplossing van Shopify er in het echt uitziet? Bob is onze absolute Shopify B2B-expert en helpt je graag op weg.

 

 

Schermafbeelding 2023-02-03 om 13.27.18

 

 

Op zoek naar een Shopify B2B-partner? Je bent hier aan het juiste adres!