B2B met Shopify Plus
B2B verkopen met Shopify Plus
De B2B markt is enorm: wereldwijd is de waarde ervan geschat op $7.7 triljoen, in 2022 en nog steeds. Ter vergelijking: de wereldwijde B2C markt stopte bij $1.1 biljoen voor datzelfde jaar. Bovendien gaat de B2B markt de komende jaren alleen maar doorgroeien, met een geschatte 9% per jaar - vooral omdat de B2B markt nog steeds een online inhaalslag aan het maken is. Klinkt dat als een markt waar jouw bedrijf graag op mee lift? Lees dan vooral verder.
Business 2 Business met Shopify Plus
Shopify staat bekend om zijn toonaangevende D2C e-commerce platform - maar is het ook een sterk platform voor B2B stores en groothandels? Ja, dat is het!
Shopify Plus biedt een alles-in-een B2B oplossing, waarmee Plus gebruikers gratis toegang krijgen tot een aantal slimme, B2B-specifieke features. Gecombineerd met al het gebruiksgemak waar Shopify naam mee heeft gemaakt - en waar traditionele groothandels nou niet bepaald in uitblinken. Online groothandels zijn berucht om hun houterige interfaces, ingewikkelde UX en hopeloos achterhaalde layouts - terwijl zakelijke klanten net zo gevoelig zijn voor een soepele gebruikservaring als de gemiddelde B2C klant.
Bovendien zijn B2B-gebruikers afgestemd op upsell- en cross-sell-mogelijkheden. Als ze bijvoorbeeld met korting winkelen, kan je ze verleiden met een extra doos met de bestsellers uit jouw catalogus.
Voor B2B-klanten, die vaak grote bestellingen plaatsen, is een veilige en betrouwbare checkout van het allergrootste belang.
Heeft jouw D2C store een plafond bereikt en wil je verder uitbreiden door B2B te gaan verkopen? Geef je nieuwe B2B kanaal vanaf het begin een competitief voordeel, en kies een platform waar zowel je klanten als je team graag mee werkt.
Of run je op het moment een online groothandel met groeipotentie, maar staat je verouderde platform dit in de weg? De makkelijkste manier om een schaalbare, toekomstbestendige B2B store te bouwen en je omzet een boost te geven is om je site een complete make-over te geven met Shopify Plus.
Shopify Plus: de alles-in-een oplossing voor B2B stores
Met uitgebreide opties, slimme features en extreme gebruiksvriendelijkheid heeft Shopify alles wat je nodig hebt om je B2B sales te boosten. De kern van Shopify’s B2B functies is custom pricing: de mogelijkheid om per klant prijzen in te stellen. Dit is een krachtig stukje technologie waarmee je bedrijf een heleboel tijd en geld gaat besparen. In combinatie met custom payment terms en een voor B2B geoptimaliseerde checkout heb je de basis voor je B2B verkoopkanaal gelegd - maar Shopify biedt nog veel meer mooie B2B features. Scroll verder om er meer over te lezen.
Afhankelijk van jouw zakelijke behoeften werkt een van deze twee setups het beste voor jouw bedrijf:
1. De alles-in-een oplossing: Één blended Shopify Plus storefront waarmee je zowel je B2B als je D2C klanten bedient, met een B2B checkout en authenticatie. In deze setup is je B2B kanaal volledig geïntegreerd in je Shopify admin. Alle producten in je D2C store zijn ook beschikbaar voor B2B verkoop.
2. Een multi-store setup in Shopify Plus met een dedicated expansion store voor je B2B channel, zodat je je B2B en B2C kanalen gescheiden kunt houden - terwijl je nog steeds al je stores vanuit een enkel dashboard kunt beheren. Deze setup past vaak beter bij de grotere stores, en bij bedrijven die een apart team op de B2B tak hebben gezet.
Als je graag advies van een expert wilt over welke setup het beste bij jouw bedrijf past: neem contact op met Code en we helpen je bij je keuze. We kunnen je ook vertellen of de functionaliteit die jij zoekt beschikbaar is in Shopify, en of het eventueel gebouwd kan worden door onze Coders.
Shopify’s B2B features: wat het allemaal kan
Met Shopify’s B2B oplossing heb je de mogelijkheid om in een enkele store zowel D2C als B2B te verkopen. Welke features voor B2B biedt Shopify nog meer?
- Bedrijfsprofielen
- Prijslijsten
- Betalingsvoorwaarden
- Minimum Order Quantities
- Repeat orders
- Custom store theme
- Klant accounts
- Self-service portal
- ERP integratie
Wat kost een B2B store op Shopify?
Shopify’s B2B features zijn gratis! Wat een hele goede deal is, want bij Code bouwden we deze functionaliteit vroeger zelf voor onze B2B klanten en dat ging qua kosten gauw richting de 30-40k. Met name de custom pricing feature is bijzonder waardevol.
Houd er wel rekening mee dat Shopify’s B2B functionaliteit op het moment alleen toegankelijk is voor gebruikers van Shopify Plus. De enterprise versie van Shopify kost 0,25% van je omzet, met een minimum van $2.000 per maand. Met andere woorden: als je omzet minder is dan $800.000 per maand, dan is je maandelijkse fee $2.000, en als het meer is wordt je fee 0,25% van je omzet.
Groeit jouw business snel, maar heb je het gevoel dat Shopify Plus nog iets te ambitieus is? In onze ervaring betaalt Shopify Plus zichzelf al terug vanaf een maandomzet van $100.000. Helemaal als je met die move gratis toegang krijgt tot een heleboel mooie B2B functionaliteit. Lees hier meer over de kosten van Shopify Plus.
Shopify’s B2B features: wat het (nog) niet kan
Shopify lanceerde zijn B2B features in 2021 en is ze sindsdien steeds verder aan het optimaliseren en aanvullen. Het is dus mogelijk dat bepaalde functies die jij nodig hebt nog op Shopify’s roadmap staan. Onthoud wel dat, op dit moment, veel van de beperkingen in het lijstje hieronder alleen gelden voor de alles-in-een setup en vermeden kunnen worden met een aparte, dedicated B2B store.
Dit zijn enkele B2B features waar Shopify op dit moment nog aan werkt:
- Bestellingen kunnen maximaal 500 verschillende producten (SKU’s) bevatten - wat betekent dat bestellingen mislukken als een klant meer dan 500 verschillende producten of varianten bestelt.
- Subscriptions zijn nog niet compatible met de B2B features van Shopify.
- Als je al een bestaande Shopify Plus store hebt, met apps voor zoeken, kortingen, tagging en dergelijke: omdat B2B relatief nieuw is integreert het nog niet altijd goed met third-party Shopify apps. Veel apps zullen bijvoorbeeld naar de standaard productprijzen blijven verwijzen in plaats van de custom B2B prijzen.
Shopify ontwikkelt zich snel
Shopify ontwikkelt zich in een duizelingwekkend tempo op het gebied van nieuwe B2B-functionaliteiten, er zijn er te veel om op te noemen, maar onze favoriete functionaliteiten die in 2023 zijn gelanceerd (en het meest gevraagd door onze B2B merchants) zijn:
- PO-nummers
- PayPal support
- Snelle bestellijst
- Volumeprijzen
- Betalingsherinneringen
- Gemakkelijk nabestellen
- Hoeveelheidsregels
En in 2024 verwachten we nog meer releases waar je als Shopify Plus klant automatisch toegang tot krijgt.
Betalingen:
- one-page-checkout voor B2B
- Gesplitste betalingen
- Kredietlimieten
Bestellingen:
- CSV-upload voor bulkbestellingen
- Min/max bestelwaarde
- “Inloggen als klant” (makkelijk voor je supportteam!)
- ERP-integraties (out-of-the-box)
- Headless support
Shopify B2B met Code: toegevoegde waarde
Zoek je een partner om je B2B e-commerce business mee te starten, of om je bestaande B2B store te upgraden? Kom een keertje sparren met Code! We hebben al een flink aantal B2B stores gebouwd voor klanten als Le Nouveau Chef, en kunnen je goed adviseren over Shopify’s B2B oplossingen. Zoek je specifieke features die Shopify nog niet gereleased heeft? Onze Coders hebben de technische know-how om alle extra functionaliteit die je nodig hebt voor je te bouwen.
Benieuwd hoe de B2B-oplossing van Shopify er in het echt uitziet? Bob is onze absolute b2b-expert en helpt je graag op weg.