Headless Commerce met Shopify Hydrogen

Haal het maximale uit Headless Commerce met Shopify’s Hydrogen

Heeft jouw merk de ambitie om de absolute top te bereiken als het gaat om e-commerce performance en ervaring? Dan is een headless architectuur het overwegen waard. Als eerste Shopify Plus Partner in de Benelux lanceerde Code afgelopen zes jaar honderden merken op Shopify, en ons team staat nu klaar om merken zoals die van jou headless te laten gaan. 

Wat is Headless Commerce?

In een headless architectuur koppel je de frontend los van de backend en vervang je deze voor een ander framework. Hiermee omzeil je eventuele beperkingen van je e-commerce platform en creëer je flexibiliteit op designvlak, terwijl je nog steeds gebruik kunt maken van de functionaliteit van de backend (van in dit geval Shopify). Vanwege hoge laadsnelheden kun je  headless stores zien als de absolute top in e-commerce performance.

 

Shopify hydrogen store

Headless met Shopify: Hydrogen & Oxygen

Shopify is met de lancering van Hydrogen en Oxygen een belangrijke headless speler geworden voor e-commerce merken. Shopify’s React-based headless commerce stack (Hydrogen) en een eigen hosting platform (Oxygen), helpt Shopify merchants headless gaan zonder de risico’s die bij een zelfbeheerde headless setup horen, zoals eindeloos framework onderhoud en agency lock-in. Je kunt Hydrogen zien als de krachtige motor van je Formule 1-auto, met Oxygen als brandstof. Hoge snelheid gegarandeerd, maar houdt er rekening mee dat de aanschafprijs en onderhoudskosten hoger liggen dan bij een gewone auto. De beslissing om headless te gaan moet daarom zeer zorgvuldig worden genomen, en wij helpen je hier graag bij!

Wanneer kies je voor Headless Commerce met Hydrogen?

  1. Sitespeed 

Snelheid is de belangrijkste reden om voor headless te kiezen. Met een traditionele (Liquid) Shopify store kan Code laadsnelheden van zo’n 2 seconden behalen, maar met headless (Hydrogen) kunnen we dit versnellen tot maar liefst 1 - 1.3 seconden. Dat klinkt wellicht verwaarloosbaar, maar het is een enorme verbetering van > 50%. Vooral bij feature-rich sites voel je deze ‘crispy’ snelheid direct. Ervaar het zelf door rond te klikken op Shopify’s demo store:

 → Check hier Shopify’s Hydrogen demo store 🏎

Het is bewezen dat een hogere pagespeed leidt tot een stijging van conversieratio, waarmee je direct omzetgroei realiseert. Als je dankzij hogere laadsnelheden je conversie verhoogt van 1% naar 1,1%, bijvoorbeeld, betekent dit een omzetgroei van maar liefst 10%. 

Voorbeeld: Stel, je draait per jaar 50 miljoen online omzet met een winstmarge van 25%, dan zal een conversiestijging van 10% je 1,25M per jaar opleveren; voldoende om de investering in een Headless store terug te verdienen.

€50M * 10% * 20% = € 1M

Voorbeeld: Stel je draait per jaar 30 miljoen online omzet met een winstmarge van 20%, dan zal een conversiestijging van 5% je 300.000 per jaar opleveren; onvoldoende om de investering in een headless store terug te verdienen. 

€30M * 5% * 20% = € 300.000

Dit voorbeeld laat duidelijk zien dat headless niet voor iedereen is: je moet een flinke online omzet draaien om de extra kosten van headless te kunnen rechtvaardigen.

2. Content & multi-language flexibiliteit

Wil je volledige controle over je content en de flexibiliteit om gelokaliseerde content te beheren over meerdere (multi-language) stores? Headless CMS oplossingen als Builder.io, Sanity of Contentful blinken hierin uit.

  1. Integraties & een naadloze omnichannel ervaring

Een headless architectuur maakt niet alleen je frontend sneller en flexibeler: maar helpt je ook om nieuwe tech te integreren, zodat je snel kunt inspelen op trends en eenvoudig verschillende verkoopkanalen kan integreren om zo een soepele omnichannel klantervaring te realiseren. 

Code CEO Wouter Monkhorst legt uit: “Alles wat een API heeft kan in principe aan Shopify gekoppeld worden - maar het is makkelijker en beter te integreren in een headless set-up. Als je met een paar apps uit de Shopify app store kunt bereiken wat je wilt, kun je beter bij Liquid blijven - dan gaat het de extra kosten waarschijnlijk niet waard zijn. Maar wanneer een ERP gebruikt, een (legacy) loyalty systeem, een PIM, een WMS, noem maar op: dan wordt het interessant om in een headless architectuur te werken.”

7 signalen dat een headless e-commerce architectuur past bij jouw merk

Je hoeft je niet in al deze statements te herkennen om een headless setup te rechtvaardigen, maar ga na of er tenminste twee of meer van toepassing zijn op jouw merk. 

  1. Je bent een groot (+50-150 mio), gevestigd merk op (of richting) enterprise level met plannen om verder op te schalen;

  2. Je verwacht een significante conversie verbetering uit hogere laadsnelheden;

  3. Je verlangt naar een efficiënte, centrale CMS oplossing om je internationale multi-language storefronts te managen;

  4. Je wenst een feature-rich store met spectaculaire gebruikerservaring, en je wilt niet inleveren op performance;

  5. Je hebt een intern front-end development (React) team waarmee je zelfstandig aanpassingen en onderhoud kunt doen op je headless store. Voor de initiële bouw en complexere aanpassingen wil je samenwerken met een agency partner;

  6. Je wilt je e-commerce platform integreren met een brede tech stack, waarin regelmatig wijzigingen plaatsvinden;

  7. Je wilt klanten een naadloze omnichannel ervaring bieden en in een headfull architectuur loop je tegen beperkingen aan;

Wat kost een headless store op Hydrogen?

De kosten voor het (her-)bouwen van een headless store op Shopify hangen erg af van je behoeften, en van zaken als hoe complex je architectuur is, hoe feature-rich je site, en van je design. Het staat echter vast dat de kosten voor een headless store hoger zijn bij de initiële bouw en ook meer onderhoudskosten met zich meebrengen dan een traditionele (Liquid) Shopify store. Wil je graag een inschatting en kosten-bandbreedte ontvangen voor jouw situatie? 

Neem contact met ons op

Headless blog image 0 (1)

 

Start jouw headless project met Code

Headless kan jouw merk de snelheid, flexibiliteit en innovatiekracht geven om je concurrentie voor te blijven en consumenten aan je te binden. Verwacht jij dat de top performance van headless en de extra flexibiliteit het verschil gaan maken voor jouw merk? Dan starten we graag een project met je op! 

 

Hulp nodig met Headless/ Hydrogen? Bij ons zit je goed!