1) Lokaal warehouse/fulfilment opzetten
Alexandre: “Merchants die een bepaalde nationale markt op willen beginnen vaak met het opzetten van lokale fulfilment, via een 3PL partner of door hun eigen warehouse te openen. Hoewel deze aanpak essentieel lijkt voor internationaal verzenden, kan het vaak leiden tot onnodige kosten. Deze strategie moet zorgen voor snellere bezorging, het meeliften op lokale expertise, en een focus op alleen die specifieke markt. Helaas wegen de opbrengsten van zo’n project vaak niet op tegen de investering.”
Waarom dit een beginnersfout is
Alexandre legt uit: “Data laat zien dat de verbetering in conversie door snellere bezorging meestal niet opweegt tegen de gestegen bedrijfskosten. Daarnaast kan de time-to-market voor het opzetten van lokaal fulfilment behoorlijk lang zijn, met taken als het vinden en beoordelen van een betrouwbare lokale fulfilment partner, systemen integreren, een geschikte locatie regelen, etcetera.”
Lokaal productvoorraden opslaan kan er bovendien toe leiden dat de productcatalogus beperkt wordt. Zelfs als de hele catalogus beschikbaar is, zorgt het op afstand beheren van voorraden voor grote complexiteit en extra kosten, waaronder invoerrechten.
Om een voorbeeld te geven: een Europese merchant die voorraad in de US opslaat, moet belasting en invoerrechten betalen over de geïmporteerde items als die meer waard zijn dan de lokale duty-free drempel van 800 USD. Als de AOV (Average Order Value) van de merchant echter onder dit bedrag ligt, dan hoeven er geen invoerrechten betaald te worden over bestellingen die rechtstreeks vanuit Europa aan klanten in de US verzonden worden. Met cross-border verzenden omzeil je deze extra kosten, behalve in die gevallen waarbij de totale waarde van de bestelling boven de drempel uitkomt.”
Wat merchants anders kunnen doen
Alexandre: “Bij Global-e hebben we vele merchants geholpen bij het analyseren van dit soort scenario’s, het optimaliseren van hun lokale operaties, en het verlagen van de bedrijfskosten daarvoor. We zien dat het voor merchants alleen zin heeft om een full-scale lokale tak in een andere markt te behouden als de jaarlijkse omzet uit dat land de investering rechtvaardigt. Met Global-e kunnen merchants kostenefficiënt internationaal uitbreiden en probleemloos wereldwijd verkopen vanuit een warehouse in hun eigen markt, zonder dat ze een complexe internationale setup of overzeese hubs hoeven te onderhouden.”
2) Website vertalen maar niet lokaliseren
Alexandre: “Merchants denken vaak dat vertaling een cruciale eerste stap is bij internationaal uitbreiden, vooral binnen de EU. Het idee erachter is om de klantervaring te lokaliseren door hun eigen taal te gebruiken, zonder veel belangrijkere factoren mee te nemen zoals lokale valuta, betaalmethoden, belastingen en invoerrechten, regelgeving, en relevante bezorgings- en retour opties.”
Waarom dit een beginnersfout is
In het begin is vertalen natuurlijk geen slechte beslissing — maar het zou niet de eerste stap moeten zijn. Alexandre: “Een Engelstalige website is vaak voldoende om je internationale inspanningen mee te beginnen. De ervaren online shopper van vandaag is vooral visueel georiënteerd, en gewend aan de gestandaardiseerde user interfaces en ervaringen die veel e-commerce merken bieden.”
Een website die alleen maar vertaald is zal echter niet snel leiden tot meer conversie en sales, als de klantervaring niet ook vergaand gelokaliseerd wordt. “Vertaling kan waardevol zijn, vooral voor markten die bewezen potentieel hebben, maar het is niet genoeg.”
Dit is zeker ook Code’s ervaring. Andere landen en regio’s hebben niet alleen andere talen, maar ook andere winkelvoorkeuren – van valuta en afrondingsregels tot bezorgings- en retour opties. Je store kan zomaar een compleet ander publiek aantrekken in een ander land, klanten geven de voorkeur aan andere betaal- en verzendmethoden, vieren andere feestdagen, of hanteren standaardmaten die verschillen van die in je eigen markt.
Wat merchants anders kunnen doen
Alexandre: “Als je de conversie wilt verhogen in markten over de hele wereld, begin dan met je online store lokaliseren en je klanten een ervaring bieden die sterk lijkt op wat ze gewend zijn in dat land.” Veel bezoekers knappen af op alles wat tegen hun verwachtingen ingaat, verliezen hun vertrouwen of klikken gewoon weg als het te veel afwijkt van wat ze kennen. Zodra de voornaamste obstakels zijn opgeruimd die de klant ervan weerhouden om cross-border te shoppen, zoals valuta en een onduidelijk totaalbedrag van de bestelling, kunnen merchants bekijken welke specifieke markten zo goed converteren dat vertaling interessant wordt.”
3) Traffic naar een niet-gelokaliseerde store sturen
Alexandre: “In het huidige digitale landschap ontdekken shoppers wereldwijd nieuwe, buitenlandse merken via sociale media. Merchants investeren vaak in marketing om traffic naar hun e-commerce stores te sturen. Maar als die online store niet eerst geoptimaliseerd is om aan de diverse verwachtingen van klanten te voldoen, zal hij niet in staat zijn om een internationaal publiek te converteren, en zo het meeste uit de marketing investeringen te halen.”
Waarom dit een beginnersfout is
Alexandre: “Dit is het online equivalent van een saaie, visueel onaantrekkelijke winkel die vreselijke service biedt en waar klanten snel weer weg zijn, maar die wel grote bedragen investeert in billboard advertenties op A-locaties. Een online store die niet gelokaliseerd is, of waar bezoekers uit bepaalde landen niet eens kunnen afrekenen, zal geen internationale shoppers converteren.”
Wat merchants anders kunnen doen
Door een store nauwkeurig af te stemmen op de lokale voorkeuren van elke markt, inclusief valuta, prijzen, belastingen en invoerrechten, betaalmethoden, verzending en retouren, kunnen merchants een frictieloze klantervaring bieden, conversie verhogen en de returns op hun advertentiebudget significant verbeteren.
Internationaal uitbreiden in 2025
Alexandre: “In 2025 is winstgevendheid van cruciaal belang. Hun internationale aanwezigheid uitbreiden helpt merchants om nieuwe inkomsten te genereren en economische terugvallen op te vangen. Als je focust op omzetgroei is het essentieel om een aansprekend aanbod te bieden voor alle markten, en tegelijkertijd een gedetailleerde winst- en verlies strategie te volgen om zeker te zijn van winstgevendheid over 200+ markten. Een one-size-fits-all benadering is niet effectief, en er is nooit een beter moment geweest voor ‘act local, be global’.”
Dat is natuurlijk een complexe onderneming. Daarom zoeken veel e-commerce bedrijven de samenwerking met een Merchant of Record: een wereldwijde facilitator die als proxy voor jouw business optreedt in andere landen, via hun lokale entiteit. Op die manier kan de MoR zorgdragen voor belasting registratie, -compliance en -betaling en import regelgeving, terwijl het alle internationale logistiek uitvoert voor de merchant.
→ Lees meer over de opties om internationaal te verkopen met Shopify
→ Lees hier meer over Merchants of Record
.png)
%20(1).png)
Hoe kies je de juiste internationale setup voor jouw business?
Ben je op zoek naar de beste setup om jouw e-commerce bedrijf uit te breiden over de grens? Code heeft klanten als Alpinestars, Mercer Amsterdam en Kabrita geholpen met opschalen naar landen over de hele wereld, inclusief Europa, de UK, de USA en het Midden Oosten.
Ben je geïnteresseerd in samenwerken met Code, of benieuwd naar Global-E? Neem contact op!