Hoe kies je de juiste app voor jouw Shopify store?
Je kunt soms flinke keuzestress krijgen zodra je je in Shopify apps gaat verdiepen. De markt voor apps is enorm en zodra een bepaalde app iets goed doet, komen er snel alternatieven beschikbaar die min of meer hetzelfde doen –wat jouw keuze niet makkelijker maakt.
Daarnaast wil je voorkomen dat je site trager wordt door een teveel aan apps. Het is daarom cruciaal om de juiste te kiezen. Je kunt natuurlijk de reviews in de App Store lezen om te zien wat je collega merchants van een app vinden. En, zodra je een shortlist hebt, gebruikmaken van de gratis proefperiode die veel apps bieden.
Maar zou het niet veel beter en makkelijker zijn om betrouwbaar advies te krijgen van een expert? Van een Shopify agency zoals Code, bijvoorbeeld, die al 200+ Shopify stores gebouwd heeft voor succesvolle merken als Alpinestars, Stoov, Intersport en 10DAYS. Bij Code houden we al jaren het aanbod in de Shopify App Store in de gaten, en testen we regelmatig veelbelovende apps om te zien of het iets is voor onze klanten. In onze ervaring draait het allemaal om de vraag: weegt de extra functionaliteit die je krijgt op tegen de impact op je site performance?
→ Wil je weten welke apps onmisbaar zijn voor jouw store? Neem contact op en we geven je vrijblijvend advies.
Code’s favoriete Shopify apps voor 2025
Apps kiezen blijft maatwerk. De juiste samenstelling van apps verschilt per store: een shop die opschaalt heeft andere apps nodig dan stores met een groeiend of juist krimpend productaanbod, en de ene store heeft meer customized functionaliteit nodig terwijl de andere daar juist op wil minderen. Verschillende stores hebben verschillende behoeften, dus er zijn bijna geen apps die wij ‘must-haves’ zouden noemen.
Maar sommige functionaliteit is zó goed dat bijna elke e-commerce business er gebruik van zou moeten maken. Dat type functionaliteit staat centraal in onze lijst met favoriete Shopify apps:
1. Klaviyo
Als je het succes van je webshop echt serieus neemt is gepersonaliseerde e-mailmarketing een must. Klaviyo is de beste Email Marketing tool voor e-commerce, punt. De integratie met Shopify is simpelweg perfect en helpt je om de data uit jouw store te gebruiken om je marketing e-mails vergaand te personaliseren. E-commerce merken die gebruik maken van Klaviyo halen gemiddeld zo’n 25% omzet uit e-mailmarketing - en bij klanten die samenwerken met Code’s ervaren Klaviyo Elite team kan dat zomaar oplopen tot 50%.
Klaviyo integreert bovendien al even naadloos met een flink aantal andere apps in deze lijst, en biedt daarmee nog veel meer mogelijkheden om je store definitief naar de top van jouw markt te helpen. Zowel qua omzet als klantervaring.
Twijfel je tussen Mailchimp en Klaviyo? Check dan onze vijf redenen waarom Klaviyo de beste keuze is voor ambitieuze webshops.
.png?width=1968&height=894&name=Klaviyo-app%20(1).png)
2. Gorgias
Gorgias is hands-down het beste helpdesk en live chat platform voor Shopify webshops. Waarom? De app organiseert alle inkomende customer support vragen uit kanalen zoals Instagram, Whatsapp, Facebook, e-mail, telefoon en live chat op één plek en voorziet jouw klantenservice team van complete order informatie en automatische antwoorden op veelgestelde vragen. Deze app heeft alles voor een supersnelle en efficiënte klantenservice: Gorgias bespaart je zeeën van tijd, verhoogt de aankoopfrequentie van jouw klanten, en zorgt voor maar liefst 20-30% conversie op support tickets.
Recent heeft Gorgias een AI agent geïntroduceerd waarmee hun app een nog grotere game changer wordt. Onze klant Alpinestars rapporteert dat AI agent Roberta rond de 60% van de tickets sluit, met een klanttevredenheidsscore boven de 4.0. “Het is bijna een derde teamlid.”
Wil je van je klantenservice een efficiënt en winstgevend onderdeel van jouw business maken? Stuur Bob een e-mail en wij zorgen ervoor dat je Gorgias 2 maanden gratis kunt gebruiken.
.png?width=1968&height=894&name=Gorgias-app%20(1).png)
3. LoyaltyLion
Terugkerende klanten zijn de beste klanten, en met LoyaltyLion geef je hen een goede reden om terug te blijven komen. Deze app helpt je om de aankoopfrequentie en Average Order Value (AOV) van jouw store een flinke boost te geven door een data-driven loyaliteitsprogramma op te zetten, toegespitst op jouw merk en wensen.
Onze klant Fascino Coffee zet LoyaltyLion in zodat klanten punten kunnen sparen bij de aankoop van koffie. Dankzij de naadloze integratie tussen LoyaltyLion en Klaviyo voorspellen we in Klaviyo wanneer een klant een vervolgaankoop gaat doen en spelen we hierop in met een gepersonaliseerde e-mail flow.
.png?width=1966&height=894&name=LoyaltyLion-app%20(1).png)
4. Reviews.io or JudgeMe
Reviews van je klanten zijn goud waard! Wist je dat de kans dat bezoekers van jouw store betalende klanten worden 4x groter wordt als ze reviews hebben gelezen? En dat de Average Order Value (AOV) van die klanten gemiddeld zo’n 28% hoger ligt? Een goede review app is dus een no-brainer. Bij Code adviseren we klanten meestal om te werken met Reviews.io of JudgeMe.
JudgeMe bulkt van de functionaliteit: laat klanten direct vanuit hun e-mail reviewen, geef ze de optie om foto's en video's toe te voegen om potentiële klanten aan te spreken en deel de mooiste reviews op social media automatisch - of alleen degene die jij wilt delen. De app is zeer vriendelijk geprijsd, en je kunt er zelfs de gewilde Google Shopping sterren mee realiseren (mits je genoeg reviews hebt). Dit maakt het een erg goede app om te beginnen met reviews verzamelen.
Ben je op zoek naar iets geavanceerders qua functionaliteit, zoals toegang tot de reviews via een API? Dan kies je het beste voor Reviews.io. Deze app heeft ook een iets veelzijdiger koppeling met Klaviyo dan JudgeMe: zo kun je je Abandoned Cart e-mails vanuit Klaviyo aanvullen met 5-sterren reviews van precies het product dat je klant in zijn winkelmandje heeft laten zitten. Zie je conversie op deze flows door het dak gaan.
.png)
.png)
5. Rebuy
Personalisatie is een must voor e-commerce merken die een excellente klantervaring willen bieden. Rebuy Personalization Engine geeft je sales, AOV en retentie een flinke boost via upselling en cross-selling. Met behulp van AI zorgt de app ervoor dat relevante producten en aanbiedingen op het juiste moment en op de juiste plaats aan jouw klanten worden getoond: gerelateerde producten in de checkout, product upgrades op de productpagina, en nog veel meer. Deze app is binnen een paar minuten geïnstalleerd en zodra je je tags hebt ingericht ben je klaar om meer omzet te genereren. Meer dan 10.000 merken vertrouwen al op Rebuy.
Wil je de app zelf ervaren? Speciaal voor vrienden van Code biedt Rebuy een extra lange gratis proefperiode van 30 dagen en een gratis gepersonaliseerde audit van je site. Neem contact met ons op via ons contactformulier.
.png?width=1968&height=900&name=Rebuy-app%20(1).png)
6. Raptor
Raptor is een personalization engine voor e-commerce. Het helpt je om data-driven customer journeys te creëren en relevante product- en content aanbevelingen te geven aan nauw gedefinieerde klantsegmenten, over al je stores, e-mailcampagnes en betaalde apps. Met de machine-learning algoritmes van Raptor zul je meer sales, hogere conversie en meer engagement zien in al je verkoopkanalen.
Als Raptor Gold Partner kan Code je een gratis proefperiode van 3 maanden voor Raptor Search of Recommendations aanbieden. Interesse? Neem contact op en we helpen je met de setup.
.png?width=1956&height=900&name=Raptor-app%20(1).png)
7. Klar
Attribution modeling apps zoals Klar helpen je om helder te krijgen waar klanten precies converteren in hun customer journey. De conversiecijfers die je van de grote platforms krijgt, geven je vaak niet het hele plaatje: ze hebben de neiging om conversies aan hun eigen platform toe te schrijven, terwijl het echte verhaal iets gecompliceerder is. Omdat e-commercebedrijven veel investeren in performance marketing, is het belangrijk om gedetailleerde data te hebben over wat werkt en wat niet.
Merken zoals namuk vertrouwen op Klar als hun single source of truth voor e-commerceprestaties. Volgens Simon Bertschinger, Head of E-Commerce bij namuk: "Klar! biedt ons een gedetailleerd overzicht van onze prestaties en helpt ons om datagedreven beslissingen te nemen." Het platform biedt een dagelijks overzicht van de belangrijkste KPI’s, terwijl flexibele tabellen en filtermogelijkheden diepgaande analyses mogelijk maken.
Klar is een waardevolle tool voor merken die goed onderbouwde beslissingen willen nemen om hun marketingbudget te optimaliseren en conversie te verhogen.
.png?width=1966&height=900&name=Klar-app%20(1).png)
8. Ingrid
Met Ingrid kun je je klanten veel meer opties geven qua verzending. Boost je conversie door het aanbieden van gepersonaliseerde bezorging, waarbij klanten zelf verzenddiensten, prijslevels en pickup points kunnen aanpassen. Laat ze op een productpagina de beschikbare verzendmethoden bekijken door hun postcode in te voeren, bij de checkout een pickup point kiezen, en profiteren van een gestroomlijnde bezorging.
Fun fact: Code heeft de Ingrid app ontwikkeld in 2021 en recent verder verbeterd met de komst van Checkout Extensibility. We zijn er trots op dat Ingrid merken als J. Lindeberg, AIMN Sportswear en Myrqvist ondersteunt met slimmere verzendoplossingen.
.png?width=1968&height=900&name=Ingrid-app%20(1).png)
9. Yotpo Loyalty Rewards Referral
Bij Code geloven we enorm in retention marketing: lange-termijn relaties aangaan met de klanten die je al hebt. Yotpo is een geweldig platform om je te ondersteunen bij het creëren van een loyalty programma op maat dat werkt voor jouw achterban. Laat je klanten punten verdienen en inwisselen met campagnes die het gedrag belonen dat je wilt aanmoedigen, zoals aankopen, verwijzingen en reviews. Yotpo biedt je gedetailleerde analytics om je te helpen je conversie te verhogen en trouwe klanten te winnen. Cliënten als Alpinestars en 10DAYS gebruiken Yotpo tot grote tevredenheid.
Yotpo heeft ook een goede reviews app die door verschillende van onze cliënten gebruikt wordt.
.png?width=1966&height=900&name=Yotpo-app%20(1).png)
10. Sendcloud
Sendcloud is een klassieker waar we bij Code al heel lang mee werken. Het is al jaren de go-to verzending app voor Europa en helpt je op bijzonder effectieve wijze om de verzending van jouw orders in te richten. Vooral als je meerdere stores hebt is Sendcloud nuttig, omdat je inzicht krijgt in welke logistieke opties de beste match zijn qua beschikbaarheid en prijs. Je kunt kiezen uit heel veel verzenddiensten en het hele proces automatiseren, van pakketlabels printen tot tracking emails naar klanten sturen... en nog veel meer.
Als je de verzendopties in je checkout wilt aanpassen, maakt Sendcloud het je makkelijk. Met hun tool stel je eenvoudig opties in zoals levering op een servicepunt of bezorging op een gekozen dag: perfect om je checkout-conversie een boost te geven.
.png?width=1968&height=900&name=Sendcloud-app%20(1).png)
11. Returner
Een prettig retourproces is belangrijk voor een goede klantervaring, maar heb je er weleens over nagedacht wat een goed ruilproces met je omzet kan doen? Met Returner (made by Code) creëer je een branded self-service retourportaal waarin jouw klanten snel en soepel hun retour aanmaken, en worden gestimuleerd om te ruilen in plaats van te retourneren. Zo behoud je tot wel 40% van je omzet, en creëer je zelfs extra omzet via upselling (ruilen voor een duurder product).
Wat onze retouroplossing onderscheidt van andere retouren apps is dat het een native Shopify app is, waarmee je retouren automatisch afhandelt in de Shopify admin. Dit levert merken zoals MR MARVIS, MUD Jeans en Alpinestars tot wel 90% tijdsbesparing op, en vermindert hun aantal retouren met 30-40%. Bovendien geeft de app beter inzicht in je retourdata, waardoor je snel kunt anticiperen op veelvoorkomende retour-redenen en uiteindelijk je Customer Lifetime Value kunt vergroten. En wie wil dat nou niet?
.png?width=1968&height=900&name=Returner-app%20(1).png)
12. Sufio
Met Sufio kun je professionele facturen, herinneringen, creditnota's en bonnen maken die voldoen aan wereldwijde standaarden voor facturering van zowel B2C als B2B verkopen. Creëer on-brand facturen met de professioneel ontworpen, aanpasbare templates van Sufio, stel je facturen en belastingregels correct in, verifieer Europese btw-nummers, en print en download gemakkelijk PDF invoices in bulk.
.png?width=1968&height=900&name=Sufio-app%20(1).png)
13. OrderEditing
Klanten die contact opnemen met je klantenservice doen dat vaak omdat ze iets willen corrigeren in een al geplaatste bestelling. Waarom geef je ze niet de mogelijkheid om dit zelf te doen, zodat je klantenservice er geen tijd aan kwijt is? Dat is precies wat OrderEditing je biedt, en meer. De app laat klanten zelf producten, adressen, en verzendmethoden aanpassen, of een bestelling annuleren; geeft post-purchase productaanbevelingen om upselling te boosten; en valideert adressen om problemen met bezorging te voorkomen. Het integreert bovendien met je warehouse, zodat je een achteraf door de klant aangepaste bestelling niet hoeft te annuleren en opnieuw aan te maken.
.png?width=1966&height=900&name=OrderEdit-app%20(1).png)
14. Checkout Blocks
Checkout Blocks is een gratis app, eigendom van Shopify en door Shopify onderhouden, die je helpt je checkout te customizen met dynamische content blokken. Het is multi-language, multi-currency en volledig compatibel met Shopify Markets.
Voor basic Shopify gebruikers zijn de opties wat beperkt, maar Content Blocks heeft Shopify Plus gebruikers veel te bieden. Voeg contentblokken en custom velden toe, valideer adres formats, stel kortingen in, en pas naar believen de volgorde aan waarin je betaal- en verzendmethoden worden weergegeven.
.png?width=1968&height=900&name=Checkout%20Blocks-app%20(1).png)
15. Skio, Recharge of Firmhouse
Subscriptions zijn een blijvertje, en de Shopify App Store biedt verschillende platforms die merchants ondersteunen bij subscription management en het opzetten van terugkerende betalingen. Marktleider Recharge heeft recent concurrentie gekregen van nieuwkomer Skio in het binnenhalen van de grotere merken.
Bij Code zetten we beide apps in, afhankelijk van de specifieke behoeften van onze cliënten. We raden daarnaast ook regelmatig Firmhouse aan: deze app is gefocust op de Europese markt en biedt veel van de lokale betaalmethoden aan. Firmhouse wordt ondersteund door Adyen en Mollie en draait binnen de Shopify checkout.
.png?width=1968&height=900&name=SKIO-%20Recharge%20-%20Firmhouse-app%20(1).png)
Groei is meer dan de juiste apps kiezen
Wil je jouw e-commerce business duurzaam laten groeien en toekomstbestendig maken? Dan heb je zeker iets aan de juiste apps, maar er zijn nog veel meer manieren om actief te investeren in groei. Bij Code hebben we de afgelopen jaren een flink aantal cliënten geholpen met het uitbreiden en opschalen van hun merk. Zoek je een ervaren partner om jouw merk naar nieuwe hoogten te tillen? Neem contact met ons op om onze aanbevelingen voor jouw bedrijf te horen.